joi, 11 septembrie, 2025

Banking la genul feminin: Aproape 39% din posturile de top management ale celor mai mari zece bănci din România sunt ocupate de femei

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Publicația BankingNews a organizat astăzi conferința ”Banking la genul feminin”, o dezbatere despre egalitatea de gen, egalitatea de șanse și promovarea femeilor în funcții de conducere în sistemul bancar, unde a fost abordată problematica statutului femeii în societatea românească în general și modul în care se reflectă aceasta în industria bancară din România.

Am inițiat această dezbatere cu scopul de a observa cum au reușit doamnele să facă banking la nivel înalt, să fie lideri, cum inovează și conduc cu viziune. Am convingerea că economiile nu pot funcționa niciodată bine dacă jumătate din populație nu este inclusă. O analiză BankingNews relevă că astăzi femeile din bankingul autohton asigură aproximativ 72% din forța de muncă. Cu alte cuvinte, mare parte din bunăstarea sistemului bancar se datorează doamnelor. Pe de altă parte, aproape 39% din posturile de top management, adică funcțiile de președinte/director general și vicepreședinte/director general adjunct, ale celor mai mari zece bănci din țara noastră sunt ocupate de femei, iar 5 din cele 32 de bănci locale sunt conduse de femei”, a declarat Gabriela Dinu, cofondator BankingNews.

Studiul prezentat de publicația BankingNews mai arată că 3 din cele mai mari 16 bănci nu au nicio femeie în echipele de conducere executivă și 5 din cele mai mari 16 bănci au mai mult de 3 femei în echipele de conducere executivă.

Printre speakerii evenimentului s-au numărat sociologul Gelu Duminică (Profesor la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea București, și Director executiv Agenția de Dezvoltare Comunitară „Împreună”), Florin Dănescu (Președinte executiv Asociația Română a Băncilor), Miruna Pantel (reprezentanta Centrului FILIA), Andreea Voinea (Director Resurse Umane la BCR), Flavia Popa (Secretar general BRD Groupe Société Générale) și Roxana Hidan (Director general adjunct OTP Bank România).

Gelu Duminică, Profesor la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea București, și Director executiv Agenția de Dezvoltare Comunitară „Împreună”:

Din păcate, corporațiile nu pot fi altceva decât este societatea românească. Așa că problematica statutului femeilor în societate și mediul corporatist și provocările femeilor ordinare din societate sunt prezente oriunde. De la mobbing până la inegalitate salarială. De la invizibilitatea problemelor specifice până la subreprezentarea în poziții de conducere la nivel înalt. Totuși, în ultimii 20 de ani, se observă o asumare din ce în ce mai mare a acestui mod patriarhal de a face lucrurile și a dorinței de a pune în practică un sistem mult mai echitabil. Despre reprezentarea și salarizarea femeilor în cadrul corporațiilor și la accesul femeilor în poziții de conducere, ar fi multe de spus, însă depinde unde ne uităm. La nivel european nu stăm rău. Spre exemplu, în 2012 – 30.5% din funcțiile de management ale companiilor listate la bursa erau deținute de femei (sursa: Institutul European pentru Egalitate de Gen), iar în 2021, România a ajuns la 34%. Cu toate acestea, daca ținem cont că femeile sunt mult mai bine eduacte decât barbații în spațiul românesc (conform INS – cam 60% din persoanele cu studii postuniversitare sunt femei), este evident că femeile se confruntă în continuare cu inegalităţi majore la nivelul societăţii.”

Miruna Pantel, Centrul FILIA:

Cred că este important ca atunci când vorbim despre femei în România să ținem cont de diversitatea acestora. Femeile din România provin dintr-o gamă variată de medii socio-economice, culturale și etnice. Înțelegerea și abordarea diversității femeilor este esențială pentru a adresa nevoile și preocupările diferite ale acestora în ceea ce privește accesul la oportunități pe piața muncii. În ceea ce privește corporațiile din România, există o tendință către promovarea egalității de gen și diversității în rândul angajaților. Din păcate, datele arată că decalajul în privința puterii economice a femeilor nu doar ca nu s-a redus, ci dimpotriva a crescut. România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană pe indicatorul putere economică a femeilor. Suntem într-un moment cheie: până în 2026 toate companiile vor trebui să atingă un procent de 40% reprezentare de gen în structurile administrative neexecutive sau 33% executive și neexecutive. Este extrem de important să privim această măsură dincolo de aspecte cantitative. Pentru ca nu este vorba doar de „a pune pe femei”, ci despre a crea un mediu sigur și inclusiv pentru a nu irosi potențialul a jumătate din forța de muncă. Și putem face asta prin politici care să răspundă realităților femeilor. Și trebuie să facem asta nu pentru că ne obligă o directivă, ci pentru că astfel nu facem doar ce e drept, ci și ce e eficient economic. Spre exemplu, Raportul Global Gender Gap Forumul Economic Mondial arată că inegalitățile de gen au un impact negativ asupra creșterii economice și că eliminarea acestora ar putea duce la creștere economică și sporirea competitivității economice.”

Florin Dănescu, Președinte Executiv Asociația Română a Băncilor:

Succesul sistemului bancar din România se datorează într-o mare măsură profesioniștilor din domeniu, femeile fiind majoritare. Sectorul bancar este unul în care rolul femeilor este esențial, la toate nivelurile, inclusiv la cele mai înalte eșaloane de conducere și reprezentare. Avem femei președinți și vicepreședinți de instituții bancare, iar acest lucru este absolut firesc, pentru că ceea ce primează în industria bancară este întotdeauna valoarea și performanța. Femeile din sectorul bancar excelează în activitatea lor profesională și merită toată aprecierea și recunoașterea noastră, a tuturor.”

Nevenca Doca, Director Executiv Senior Resurse Umane, CEO Banca Transilvania:

La Banca Transilvania prioritatea noastră este să creăm un mediu optim, în care toți colegii noștri să se dezvolte atât ca profesioniști, cât și ca oameni. Toate acțiunile noastre au în vedere incluziunea, pe de o parte, și evitarea tentativelor de polarizare, inclusiv pe teme de gen, pe de altă parte. În România, în domeniul bancar, unde este nevoie preponderend de economiști, se realizează natural o filtrare a candidaților eligibili prin faptul că 70-80% dintre studenții și absolvenții de științe economice sunt fete. Astfel încât celălalt gen este mai puțin reprezentat chiar din start. La Banca Transilvania, 71,5% dintre colegii noștri sunt femei, iar grija noastră este ca accesul la programele de dezvoltare, la funcții de conducere și la remunerare să fie echitabil și corect, indiferent de genul colegilor noștri. O ilustrare sugestivă a atenției permanente pe care o acordăm acestor aspecte este faptul că la BT, în ceea ce privește remunerația, avem diferențe extrem de mici sau deloc între cele două genuri pentru funcții echivalente. Concret, diferența minimă este de 0,3%, iar cea maximă, de 4,1% între remunerația bărbaților și cea a femeilor, pentru aceleași tipuri de funcții.”

Andreea Voinea, Director Resurse Umane BCR:

Suntem într-un context care încurajează diversitatea și echitatea. Instituțiile financiare din industria bancară au înțeles faptul că diversitatea și echitatea nu mai sunt simple imperative legale sau morale, ci și un puternic catalizator pentru evoluția și succesul unui business. Cele mai recente studii confirmă că o cultură organizațională inclusivă se corelează cu o performanță financiară superioară a companiei. Diversitatea și echitatea au capacitatea de a încuraja inovația, creativitatea și productivitatea. De aceea au devenit un asset important în relația băncilor cu clienții, investitorii și autoritățile de reglementare. Noi, în BCR, credem că avem puterea transformatoare de a contribui la o societate mai deschisă, inclusivă și educată financiar. Pentru că trăim aceste valori, avem o reprezentare semnificativă a femeilor în management, o prezență consistentă în programele nostre de lidership, dar și o implicare a colegelor noastre în comunitate, ca adevărați catalizatori ai schimbării. Putem spune că suntem o bancă formată preponderant din femei, inclusiv în rolurile de conducere. Avem 74 % femei în bancă, 66% femei în top management (Consiliul de Supraveghere si Comitetul Executiv), 57% femei în funcții de management. Doar dacă ne uitam la Management Board, 3 din cele 5 poziții sunt ocupate de femei iar acesta cred că este un semn extrem de pozitiv pentru întreaga piață de banking din România. Un semn că, iată, se poate.”

Flavia Popa, Secretar general BRD Groupe Société Générale:

În industria bancară, femeile sunt – obiectiv vorbind – unii dintre cei mai importanți contributori la atingerea obiectivelor de business. De fapt, nu există meserie, oricât de nișată ar fi, în care să nu lucreze și femei. De la consiliere de clientelă până la analiste de risc, de la dealeri pe piețele monetară și valutară până la programatori, femeile fac ca lucrurile să se întâmple conform planurilor și sunt coechipiere excepționale. La nivelul BRD, dezvoltarea unui mediu de lucru echitabil și incluziv este o prioritate. Femeile dețin, de fapt, o majoritate confortabilă dacă vorbim atât despre ponderea lor în numărul total al membrilor echipei BRD, cât și în funcții de middle management sau senior management, cu procente între 50 și 70 % pe diverse categorii de vârstă. De altfel, însăși alegerea în 2023 a CEO-ului BRD – femeie – vorbește de la sine despre reprezentarea și accesul femeilor în poziții de conducere la BRD.”

Roxana Hidan, Director general adjunct OTP Bank România:

Realitatea sectorului bancar, în mod tradițional, a fost aceea că este controlat de către bărbați, în special în rolurile cheie de conducere și în pozițiile de luare a deciziilor. Cred cu tărie că limitarea accesului femeilor la aceste roluri cheie nu reprezintă doar o problemă de echitate, ci subminează diversitatea și independența în luarea deciziilor, perpetuează erorile sistematice de gândire și îngrădește abilitatea organizațiilor de a inova și de a se adapta la un mediu în continuă schimbare în care trăim cu toții. Este imperativ pentru bănci să promoveze și să susțină accesul femeilor în poziții de conducere pentru a putea construi organizații mai reziliente și mai eficace în beneficiul tuturor – acționari, clienți, angajați, parteneri. În OTP Bank România, am reușit să depășim media sectorului, promovăm egalitatea de șanse și susținem ascensiunea profesională prin programe de mentorat și multe alte inițiative de dezvoltare profesională și personală, dar nu am ajuns încă acolo unde ne-am propus. În OTP Bank Romania, avem o abordare comună la nivelul conducerii bancii venită din transformarea culturală a organizației, prin care promovăm echitatea internă și o atitudine incluzivă la locul de muncă, pentru șanse echitabile de recompensare a performanței și de dezvoltare a carierei pentru toți angajații. În privința reprezentării de gen, avem o poziție bună, dar încă departe de optim, cu un procent de 40% pentru femei în consiliul de conducere, și un procent de 43% în consiliul de supraveghere al băncii, în timp ce pozițiile de middle management sunt egal distribuite între genuri. Încurajăm performanța prin dezvoltarea competențelor profesionale, demers căruia ii alocăm resurse și suport constante, astfel încât șansele de evoluție în carieră să fie disponibile tuturor colegilor, indiferent de gen. Nu există diferențe notabile din perspectiva salarizării între femei și bărbați, pentru roluri, competențe și experiențe profesionale similare.”

Urmărește-ne:
- 23 septembrie 2025: Gala Club Antreprenor (Gala aniversară, 5 ani de la apariția revistei) -Inscrie-te ACUM - Gala Club Antreprenor 23, Ediție Aniversară, 5 ani Revista CA

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Gala Club Antreprenor – ediția a XXIII-a - Înscrie-te acum! - Bilete online -Gala Club Antreprenor Ediție Aniversară 5 ani de la lansarea revistei Club Antreprenor
- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Anda Bucșan, Cargus: Experiența clienților dictează viitorul curieratului și al e-commerce-ului

Pe măsură ce e-commerce-ul românesc s-a extins cu viteza unui click, clienții au trecut de la entuziasmul descoperirii la...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Înscrie-te ACUM - Gala Club Antreprenor 23, Ediție Aniversară, 5 ani Revista CA -Gala Club Antreprenor 23, Ediție Aniversară, 5 ani Revista CA