vineri, 27 iunie, 2025

Evoluții ale politicii în domeniul achizițiilor publice

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Autor: Dipl. ing. Ovidiu SLIMAC – Specialist, Expert în Achiziții Publice

Reflecții și citate ale Grupului Consultativ al Comisiei Europene privind Achizițiile Publice, Verzi, Inovative, Sustenabile, Ecologice

Stimați profesioniști în domeniul achizițiilor publice, Directiva UE privind obligația de diligență în materie de sustenabilitate a întreprinderilor – ”EU Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD)”, nu a reușit să obțină majoritatea voturilor.

La o reuniune crucială a Consiliului UE, aceasta nu a primit sprijinul necesar din partea statelor membre și va trebui să fie renegociată. Proiectul respins depășea cu mult cerințele Legii germane privind lanțul de aprovizionare (LkSG). Ceea ce este necesar acum este un proiect cu sprijin majoritar pentru a avea condiții de concurență echitabile, cel puțin în Europa.

Odată cu dezbaterea în curs de desfășurare privind CSDDD – în special în ultimele luni – reglementarea lanțului de aprovizionare a intrat în discuțiile principale și a câștigat sensibilitatea publicului. Și, în timp ce viitorul CSDDD poate fi incert, călătoria către lanțurile de aprovizionare sustenabile continuă să ia amploare și să redefinească modul în care facem afaceri la nivel global.

Hai să dăm o tură de orizont.

În cele ce urmează, se încearcă a se oferi o imagine de ansamblu a evoluțiilor politicii, în domeniul achizițiilor publice, ecologice, inclusiv a reglementărilor privind bateriile, produsele sustenabile, produsele de construcții, ambalajele și tehnologiile net-zero.

  1. „Regulamentul privind bateriile” urmărește armonizeze cerințele privind produsele pentru baterii, să reducă la minimum impactul asupra mediului, să încurajeze reutilizarea și reciclarea și ofere siguranță juridică pentru producția durabilă de baterii.
  2. Regulamentul privind proiectarea ecologică a produselor durabile impune ca toate produsele de pe piață respecte cerințele de proiectare ecologică, introduce un pașaport digital al produselor, împuternicește autoritățile de supraveghere a pieței și stabilește priorități pentru anumite produse în vederea reglementării.
  3. Regulamentul privind produsele pentru construcții” stabilește noi cerințe de mediu, funcționale și de siguranță pentru produsele pentru construcții, permite Comisiei să adopte specificații tehnice și include dispoziții privind sustenabilitatea și pașapoartele digitale ale produselor.
  4. „Regulamentul privind ambalajele și deșeurile de ambalaje” stabilește cerințe privind reciclabilitatea, conținutul reciclat, compostabilitatea, reducerea la minimum a greutății și volumului, reutilizarea și etichetarea ambalajelor și include obiective privind reutilizarea și reumplerea.
  5. „Net Zero Industry Act” are ca scop extinderea tehnologiilor „net-zero” în UE, sprijinirea obiectivelor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, asigurarea unei aprovizionări sigure cu tehnologii „net-zero” și crearea unor condiții favorabile pentru producție.

Actele delegate permise de „Regulamentul privind proiectarea ecologică” sunt următoarele:

  1. Specificații tehnice (TS): Comisia este împuternicită să adopte acte de punere în aplicare care să stabilească cerințele minime privind achizițiile publice ecologice sub forma unor specificații tehnice. Aceste specificații se bazează pe cele mai înalte două clase de performanță, pe cele mai înalte punctaje sau pe cele mai bune niveluri de performanță posibile care vor fi stabilite în actele delegate.
  2. Criterii de atribuire (AC): Comisia este, de asemenea, împuternicită să adopte acte de punere în aplicare care stabilesc criteriile de atribuire pentru achiziții publice. Aceste criterii sunt utilizate în procesul de atribuire și pot include o pondere minimă, între 15 % și 30 %, care să favorizeze selectarea celor mai sustenabile produse din punct de vedere ecologic.
  3. Condițiile sau obiectivele de performanță ale contractului : Actele delegate pot lua, de asemenea, forma unor condiții sau obiective de performanță a contractului. Aceste condiții sau obiective impun ca un procent minim de 50 % din achizițiile publice efectuate la nivelul autorităților sau entităților contractante sau la nivel național agregat să fie reprezentate de cele mai sustenabile produse. Aceste condiții sau obiective sunt stabilite pe bază anuală sau multianuală.

Este important de reținut că detaliile specifice ale acestor acte delegate, cum ar fi cerințele și criteriile exacte, vor fi definite în continuare în actele delegate în sine.

Principalele caracteristici ale propunerii de regulament privind produsele pentru construcții sunt următoarele:

  1. Domeniul de aplicare reînnoit : Regulamentul include produsele de construcție reutilizate și tipărite 3D și casele prefabricate pentru o singură familie.
  2. Autoritatea Comisiei : Comisia are dreptul de a adopta specificații tehnice în cazurile în care sistemul de standardizare nu este funcțional și de a stabili cerințele privind produsele.
  3. Cerințe de mediu, funcționale și de siguranță : Regulamentul stabilește noi cerințe pentru produsele pentru construcții în ceea ce privește impactul asupra mediului, funcționalitatea și siguranța acestora.
  4. Armonizarea UE : Regulamentul urmărește armonizeze în continuare produsele de construcție în cadrul UE, respectând în același timp „necesitățile imperative de reglementare” ale statelor membre în materie de sănătate, siguranță sau protecția mediului, inclusiv a climei.
  5. Declarația de conformitate : Producătorii sunt obligați furnizeze o declarație de conformitate cu cerințele produsului, pe lângă declarația de performanță. Aceștia pot furniza aceste informații în format electronic.
  6. Cerințe generale de sustenabilitate : Regulamentul definește o listă de cerințe generale de durabilitate care pot fi specificate ulterior de către Comisie.
  7. Simplificare și scutiri pentru microîntreprinderi : Regulamentul include dispoziții privind simplificarea și scutirile pentru microîntreprinderi.
  8. Alinierea la cerințele de proiectare ecologică : Regulamentul se aliniază la regulamentul privind cerințele de proiectare ecologică pentru produsele durabile din punct de vedere al durabilității climei și mediului, precum și la pașaportul digital al produselor.
  9. Cerințele minime ale GPP1 : Comisia este împuternicită să adopte acte delegate care să stabilească cerințele minime privind achizițiile publice ecologice (APE) pentru produsele de construcție armonizate. Aceste cerințe pot lua forma unor specificații tehnice, a unor criterii de atribuire, a unor condiții de executare a contractului sau a unor criterii de selecție.
  10. Derogări : În anumite circumstanțe, cumpărătorii publici pot deroga de la dispozițiile Regulamentului privind produsele pentru construcții, cum ar fi atunci când oferta este insuficientă pentru a asigura concurența, când nu au fost primite oferte adecvate, când prețul final al contractului depășește cu 10% costul estimat sau când aplicarea dispozițiilor ar duce la dificultăți tehnice imposibil de rezolvat. Utilizarea derogărilor trebuie să fie raportată.

Diferitele forme pe care le pot lua cerințele privind achizițiile publice ecologice sunt:

  1. Specificații tehnice (TS) : Cerințele APE pot lua forma unor specificații tehnice, care descriu criteriile de mediu specifice pe care trebuie să le îndeplinească produsele sau serviciile. Aceste specificații pot include cerințe legate de sustenabilitate, durabilitate, reutilizabilitate, reciclabilitate și alți factori de mediu.
  2. Criterii de atribuire (AC) : Cerințele APE pot fi, de asemenea, incluse ca și criterii de atribuire, care sunt utilizate pentru a evalua și compara diferite oferte sau propuneri. Criteriile de atribuire pot include factori precum sustenabilitatea de mediu a produselor sau serviciilor achiziționate, aspecte legate de inovare, integrarea sistemului energetic și reziliența.
  3. Condițiile de executare a contractului : Cerințele APE pot fi incluse ca și condiții de executare a contractului, care specifică obligațiile și responsabilitățile furnizorului sau ale contractantului în ceea ce privește respectarea standardelor de sustenabilitate a mediului. Aceste condiții pot include cerințe legate de gestionarea deșeurilor, reciclare, eficiență energetică și alte măsuri de sustenabilitate.
  4. Criterii de selecție: Cerințele APE pot fi incluse ca și criterii de selecție, care sunt utilizate pentru a evalua adecvarea furnizorilor sau antreprenorilor pentru o anumită achiziție. Criteriile de selecție pot include factori cum ar fi istoricul de mediu al furnizorului sau contractantului, experiența acestuia în implementarea practicilor sustenabile și capacitatea acestuia de a îndeplini obiective de mediu specifice.

Este important de remarcat faptul că formele specifice ale cerințelor în materie de APE pot varia în funcție de instrumentul de politici sau de regulamentul care este pus în aplicare. De exemplu, diferite regulamente și propuneri, cum ar fi „Regulamentul privind bateriile”, „Regulamentul privind proiectarea ecologică a produselor sustenabile”, „Regulamentul privind produsele de construcție” și „Regulamentul privind ambalajele și deșeurile de ambalaje”, fiecare dintre acestea putând avea propriile cerințe și forme specifice de APE.

Să vedem ce se mai întâmplă prin lumea mare : ICLEI și PROCURA+ 24

ICLEI Europe este mândră să anunțe finaliștii Premiilor Procura+ 2024 în trei categorii: Achiziția sustenabilă a anului, Achiziția inovatoare a anului și Inițiativa de achiziție a anului. Câștigătorii vor fi dezvăluiți pe 13 martie în cadrul unei ceremonii în direct la Conferința Procura+ 2024 de la Lisabona. Toți finaliștii vor primi un bilet gratuit pentru conferință.

La categoria „Achiziția durabilă a anului”, finaliștii sunt : Norwegian Central Procurement Body, Greater London Authority și Dutch Custodial Institution Agency. Organismul central norvegian de achiziții publice este nominalizat pentru elaborarea unui acord-cadru privind reutilizarea și reciclarea echipamentelor TIC uzate, care a inclus și cerințe sociale pentru integrarea în viața profesională. Greater London Authority a urmărit să promoveze un mediu construit mai favorabil incluziunii și a utilizat expertiza în domeniul sustenabilității și metodologiile de proiectare bazate pe valoarea socială pentru a achiziționa un cadru de comisionare a expertizei pentru o serie de proiecte de mediu construit. Agenția olandeză pentru instituții de detenție a făcut un pas spre o achiziție mai echitabilă a produselor alimentare, acordând deținuților un rol-cheie în acest proces, stabilind ca cerință minimă satisfacția alimentară a acestora, luând în considerare și factorii de mediu.

Finaliștii la categoria „Achiziția inovativă a anului” sunt Agenția belgiană pentru drumuri și trafic, municipalitatea Bodø (Norvegia) și orașul Malmö (Suedia). Agenția belgiană pentru drumuri și trafic a desfășurat un dialog competitiv care a avut ca scop proiectarea, dezvoltarea și implementarea unei combinații de servicii publice C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems and Services) în cloud, surse de date publice și aplicații comerciale C-ITS în contextul programului Belgain Mobilidata. Municipalitatea din Bodø a lansat o cerere de oferte vizând soluții cu emisii reduse, care, odată adjudecată, a devenit primul proiect din nordul Norvegiei care utilizează excavatoare cu emisii zero.

Orașul Malmö a urmărit să facă infrastructura fizică, bunurile și serviciile accesibile persoanelor de toate vârstele, dimensiunile și abilitățile și a elaborat criterii de achiziție pentru mai multe licitații pe baza principiilor de proiectare universală.

Primăria din Barcelona (Spania), Primăria din Lisabona (Portugalia) și Oficiul pentru Achiziții Publice din Lituania sunt finaliștii la categoria Inițiativa anului în materie de achiziții publice.

Primăria orașului Barcelona a elaborat o strategie de achiziții publice responsabile, în conformitate cu politicile europene, cum ar fi Planul de acțiune pentru economia socială, pentru a facilita accesul întreprinderilor din economia socială la licitațiile publice. Orașul Lisabona a dezvoltat un sistem de gestionare durabilă a achizițiilor publice, pentru a stabili un cadru sistematic care să asigure că toate procesele de achiziții publice din cadrul municipalității se desfășoară în conformitate cu principii responsabile, transparente, echitabile și ecologice. Obiectivul Lituaniei de a-și reduce amprenta de carbon și de a se asigura că fiecare decizie privind achizițiile publice ia în considerare impactul asupra mediului a dus la crearea unei noi unități de durabilitate în cadrul Oficiului lituanian pentru achiziții publice (LPPO), care a făcut presiuni pentru utilizarea obligatorie a criteriilor de achiziții publice globale și a sprijinit cumpărătorii prin formare și prin intermediul unui serviciu de asistență.

Juriul, format din Jorge Laguna Celis, director al UNEP’s One Planet Network, Jorge Conesa, director general al Fair Trade Advocacy Office (FTAO), Mark Hidson, director global al Centrului pentru achiziții publice durabile al ICLEI, și Erika Bozzay, consilier politic principal la Divizia pentru infrastructură și achiziții publice, OCDE, va decide câștigătorii în următoarele săptămâni.

Ceremonia de decernare a premiilor din cadrul Conferinței Procura+ va începe la 13 martie 2024, la ora 18:30. Pentru a participa la conferință, înregistrați-vă aici.

Pentru mai multe informații despre finaliștii din acest an, consultați pagina Procura+site-ul web . Acolo veți găsi, de asemenea, mai multe informații despre edițiile anterioare ale Premiilor Procura+. În 2023 au existat patru categorii, din care au rezultat următorii câștigători: Orașul Malmö, Suedia – Achiziția circulară a anului; Ministerul Afacerilor Economice și Politicii Climatice din Țările de Jos – Achiziția inovativă a anului; Orașul Utrecht, Țările de Jos – Achiziția durabilă a anului; Orașul Ghent și VEB, Belgia – Inițiativa de achiziție a anului.

Să-i dăm și Cezarului ce-i al SPP-ului!

1 Achiziții Verzi

[2] Sustainable Procurement Pledge (Angajamentul pentru achiziții sustenabile)

Vă invit să semnați Angajamentul acum și să vă alăturați Comunității Ambasadorilor SPP pe www.spp.earth

Pe 21 martie 2024, lumea achizițiilor publice se va reuni din nou pentru a sărbători cea de-a treia ediție anuală a Zilei Mondiale a Achizițiilor Sustenabile (WSPD), condusă de Angajamentul pentru Achiziții Sustenabile (SPP). Cu motto-ul „#collaborate2accelerate„, această zi îi va împuternici și echipa pe profesioniștii din domeniul achizițiilor din întreaga lume în călătoria lor spre achiziții durabile.

Pe baza succesului și a impulsului din ultimii doi ani, WSPD 2024 este pregătit să fie un eveniment cu un impact și mai mare, creând o platformă dinamică pentru profesioniștii din domeniul achizițiilor publice la nivel mondial pentru a împărtăși, învăța și accelera căutarea unor practici de achiziții durabile.

În cadrul unei serii de 24 de sesiuni care se vor întinde pe parcursul a 24 de ore, participanții vor avea ocazia de a discuta cu prezentatori și experți pe diverse subiecte legate de oameni, planetă și profesie. Evenimentul din acest an promite să fie mai mare și mai bun ca niciodată, întrucât își propune să atragă peste 6.000 de profesioniști în domeniul achizițiilor din întreaga lume.

Agenda va fi publicată în etape, dar se mândrește deja cu o listă impresionantă de vorbitori inspirați și parteneri influenți, cum ar fi Coaliția First Movers a Forumului Economic Mondial (WEF), World-Wide Fund (WWF) pentru natură, Fundația Ellen MacArthur pentru circularitate, Proiectul Embedding și inițiativa Buy Social Europe B2B, alături de o serie de lideri de opinie pasionați, atât din cadrul Programului Campionilor SPP, cât și din comunitatea SPP, care numără în prezent 14.000 de persoane.

Sesiunile WSPD vor aprofunda subiecte fierbinți în domeniul lanțului de aprovizionare și al achizițiilor, inclusiv reducerea emisiilor Scope 3, drepturile omului, diversitatea furnizorilor și achizițiile sociale, legislația și peisajul de reglementare care instigă schimbări globale în profesia de achiziții și subiecte emergente precum inteligența artificială și progresele tehnologice. Adresându-se tuturor sectoarelor și industriilor, precum și regiunilor din întreaga lume, aceste conversații sunt stabilite pentru a dota participanții cu o înțelegere extinsă a tendințelor actuale și viitoare în domeniul achizițiilor durabile. Lotte Beck, CSM Team Lead, EcoVadis, care a participat anul trecut, a lăudat evenimentul pentru: „o mare varietate de subiecte și vorbitori, bine că ai putut să intri și să ieși. Mi-a plăcut faptul că a fost 100% global”.

WSPD nu este doar o altă conferință sau un alt eveniment – se bazează pe mișcarea pe care echipa Sustainable Procurement Pledge (SPP) s-a angajat în 2019. Scopul lor este de a transforma practicile actuale de achiziții publice în beneficiul oamenilor și al planetei noastre. „Ziua Mondială a Achizițiilor Sustenabile este OCAZIA anuală care le oferă profesioniștilor în achiziții publice cunoștințele și instrumentele de care au nevoie. Este evenimentul nostru de referință, în cadrul căruia ne conectăm și mergem înainte, pentru a accelera eforturile noastre colective și pentru a stabili practici de aprovizionare responsabile„, a declarat Thomas Udesen, unul dintre co-fondatorii SPP și Chief Procurement Officer al Bayer.

„Colaborarea este esențială pentru a accelera impactul pozitiv pentru planeta noastră și pentru generațiile viitoare”, a declarat Bertrand Conquéret, co-fondator al SPP și CPO Henkel. „Așa cum spune proverbul: „Singuri putem face atât de puțin – împreună putem face atât de mult”, vă invit cordial să vă alăturați echipei SPP pe 21 martie 2024 și să deveniți parte a mișcării globale pentru achiziții durabile!”.”

Pe lângă schimbul de cunoștințe pe teme actuale, WSPD este, de asemenea, un moment excelent pentru a stabili priorități suplimentare pentru anul următor. Anul acesta va fi din nou găzduit virtual, ceea ce îl va face accesibil din întreaga lume.

Participarea la SPPD este complet gratuită și poate fi accesată prin intermediul următorului link: https://spp.earth/wspd/.

”În peisajul dinamic al achizițiilor publice responsabile, ne confruntăm cu numeroase provocări care ne afectează atât pe noi, cât și afacerile noastre. Amploarea acestor provocări poate fi copleșitoare, făcând din stabilirea priorităților o sarcină complexă. În mod ideal, strategia de sustenabilitate a companiei dumneavoastră și sistemul de gestionare a riscurilor la nivel de întreprindere ar trebui să ofere principii directoare. În mod ideal, ar trebui să existe un registru singular de sustenabilitate și de risc, forjat prin eforturi de colaborare, achizițiile jucând un rol esențial în conturarea acestei strategii, datorită importanței strategice a ecosistemului furnizorilor.

Această sarcină ambițioasă îi obligă pe directorii, consilierii de achiziții (CPO) să se poziționeze în vârful triunghiului de conducere, lucrând îndeaproape cu directorii de sustenabilitate și cu liderii lanțului de aprovizionare pentru alinierea internă. Este imperios necesară trecerea de la o concentrare exclusivă asupra costurilor și valorii la o abordare cuprinzătoare care să cuprindă dezvoltarea furnizorilor, interacțiuni profunde și o mentalitate comună pentru comunitatea furnizorilor strategici.

În acest context, Ziua Mondială a Achizițiilor Sustenabile (WSPD) devine esențială, concentrându-se pe Oameni, Planetă și Profesie – un echilibru delicat care implică diversitatea furnizorilor, drepturile omului, precum și impactul și împuternicirea furnizorilor. Navigarea în complexitatea măsurării și înțelegerii impactului ”domeniului de aplicare 3” în întregul lanț valoric necesită eforturi de colaborare. Nimeni nu are toate răspunsurile, dar prin împărtășire, ascultare și implicare colaborativă, putem îmbunătăți în mod colectiv abordarea noastră față de aceste provocări.

Luați în considerare contextul recentului raport anual al Forumului Economic Mondial privind riscurile, în care directorii executivi au identificat principalele trei riscuri pentru următorii doi ani :

  • Dezinformare și dezinformare.
  • Fenomene meteorologice extreme.
  • Polarizarea societății.

Aceasta este realitatea în care ne aflăm, iar CPO trebuie să navigheze prin ea cu agilitate și clarviziune. Provocarea este dinamică, iar extrapolările liniare nu vor fi suficiente. În schimb, trebuie să construim scenarii de tip „ce s-ar întâmpla dacă”, recunoscând că peisajul este în continuă evoluție.

Conducerea, transparența și comunicarea clară sunt primordiale. Recunoașteți că nimeni nu poate parcurge singur această cale; aceasta necesită un efort colectiv. Echipele globale cu medii, culturi și ambiții diverse trebuie să se alinieze la agenda dumneavoastră. Deschiderea către învățare, schimbul de idei, jocul în tandem și ascultarea activă devin piatra de temelie a progresului.

Nimeni nu are toate răspunsurile, iar a avea totul pregătit este o așteptare nerealistă. Adoptați deschiderea, disponibilitatea de a învăța și spiritul de colaborare. Împreună, ca o comunitate care depășește diviziunile dintre companii, diviziunile culturale și diversele medii, putem să elaborăm un plan, să stabilim priorități și să facem ca totul să se întâmple. Acesta este exact obiectivul Programului Campionilor SPP, precum și al activităților mai ample ale rețelei SPP, cum ar fi capitolele noastre și reuniunile ambasadorilor globali.

În această călătorie, suntem cu toții împreună.

Să recunoaștem provocările, dar și să ne angajăm să acționăm. Ca o comunitate unită, avem puterea de a produce schimbări semnificative. Propun să ne reunim pentru WSPD și să folosim acest eveniment ca pe un forum de colaborare, unde putem împărtăși cele mai bune practici, soluții inovatoare și să trasăm în mod colectiv un curs spre un viitor durabil și rezistent. Prin punerea în comun a expertizei, a experiențelor și a viziunilor noastre, putem crea un plan de succes care să meargă dincolo de companiile individuale și să depășească granițele culturale și organizaționale. Împreună, haideți să transformăm provocările în oportunități și să avem un impact de durată în călătoria noastră colectivă.”

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Studiu RoCoach și Novel Research: Românii privesc cu optimism viitorul AI, dar se tem pentru jobul lor

Unu din trei români anticipează pierderi semnificative pe piața muncii Peste trei sferturi dintre români (76%) văd în Inteligența...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor