vineri, 24 octombrie, 2025

Raluca Vasilescu (Cabinet M. Oproiu): Ce sunt mărcile și brevetele și de ce sunt ele importante?

Evenimente Club Antreprenor

Mircea Fica
Mircea Ficahttps://www.clubantreprenor.ro/
Fondator Revista Club Antreprenor & clubantreprenor.ro

Articol de Raluca Vasilescu, Vicepreședinte, Camera Națională a Consilierilor în Proprietate Industrială din România

Când am acceptat să scriu articole pentru Club Antreprenor, m-am gândit să încerc să schimb mentalitatea multora dintre antreprenorii romani în ceea ce privește  importanța protecției mărcilor si brevetelor – cu alte cuvinte a proprietății industriale, cum este numita un pic mai savant, pentru business-urile din Romania.

Aceasta serie de 12 articole este concepută ca o călătorie prin universul mărcilor si al brevetelor, cu accent pe aspecte practice si ușor de înțeles, la capătul căreia sper ca cititorii mei sa fie un pic mai convinși ca i)  merita sa protejezi mărcile si/sau brevetele companiei și  ii) merita investit in servicii profesionale de calitate ale profesioniștilor in domeniu.

In primul articol voi povesti despre elementele de bază: ce sunt mărcile, ce sunt brevetele, de ce sunt importante.

In al doilea articol voi vorbi despre trei mituri care circulă printre antreprenorii romani- pe care le-am aflat de la clienții mei și voi explica cine sunt consilierii în proprietate industrială.

Alături de mărci există și desenele care protejează aspectul estetic al unui produs, dar, din economie de spațiu, nu le-am detaliat in aceasta serie de articole.

În următoarele articole voi vorbi mai detaliat despre fiecare din elementele de baza, si voi da exemple concrete de abordări de succes. 

Sunt consilier roman de brevete si mărci – cu drept de practica in fata OSIM-ului, consilier de brevet european (European Patent Attorney)- cu drept de practica in fata Oficiului European de Brevete de la Munchen, si consilier european de mărci- cu drept de practica in fata Oficiului Mărcii Europene de la Alicante. De-a lungul anilor am redactat numeroase brevete in multe domenii de activitate –industria auto, dispozitive de tot felul, cu si fără algoritmi de inteligenta artificiala.

Ce sunt mărcile și de ce sunt ele importante?

Mărcile sunt in esență semne distinctive care se utilizează in comerț pentru a distinge produsele si/sau serviciile unui comerciant de produsele si/sau serviciile altor comercianți. De exemplu: mărcile FIAT, mărcile SILAN, mărcile COLGATE. 

Termenul de marca se folosește  atunci când semnul distinctiv este înregistrat de către un Oficiu de Proprietate industriala al unui stat – cum ar fi in Romania Oficiul de Stat pentru Invenții si Mărci (OSIM), sau Oficiul American de Brevete si Mărci (USPTO), sau de către un Oficiu care acționează pe un teritoriu mai larg cum este Oficiul Marcii Europene de la Alicante pentru teritoriul Uniunii Europene. Exista, in anumite situații, protecție pentru si mărci care nu sunt înregistrate, dar regula generala cere ca semnul sa fie înregistrat pentru a  dobândi protecție.

Scopul înregistrării mărcii este obținerea exclusivității dreptului la folosire pentru proprietarul mărcii pe teritoriul statului sau regiunii respective in care s-a solicitat protecția, care include si dreptul de a interzice altora folosirea mărcii respective.

Diferența intre marca si brand este deci aceea ca marca este semnul înregistrat la un Oficiu de Proprietate industriala corespunzător brandului. Daca brandul nu se înregistrează ca marca, cel care îl folosește nu are exclusivitate.

Nu este suficient ca marca înregistrată sa fie doar un semn distinctiv. Ea trebuie sa se înregistreze pentru anumite produse si/sau servicii. Reluând exemplul de mai sus: mărcile FIAT sunt pentru autovehicule, mărcile SILAN pentru detergenți rufe, mărcile COLGATE pentru produse de igiena orala.

Importanța mărcilor rezida deci tocmai in exclusivitatea pe care o conferă proprietarului sau in ceea ce privește utilizarea. Pentru consumatori, marca semnifica in general o garanție a unui anumit nivel de calitate așteptat si/sau perceput de consumatori. Ex: cumpără pasta de dinți marca  „cutare” ca este mai buna decât alte mărci.

Procedura de înregistrare a unei mărci poate dura in medie intre 6 luni si un an, daca nu se înregistrează evenimente de tip litigios (opoziții, contestații, etc). Durata de viață a unei mărci este de 10 ani, ea se poate reînnoi pe durate de 10 ani practic la nesfârșit. 

Ce sunt brevetele și de ce sunt importante?

Brevetele sunt titluri de protecție care se acorda de către un Oficiu de Proprietate industriala al unui stat – cum ar fi in Romania Oficiul de Stat pentru Invenții si Mărci (OSIM), sau Oficiul American de Brevete si Mărci (USPTO), sau de către un Oficiu care acționează pe un teritoriu mai larg cum este Oficiul European de Brevete (OEB) pentru tarile membre ale Convenției de Brevet European.

Protecția prin brevet se acorda pentru soluții tehnice din orice domeniu tehnic care sunt noi, inventive si au aplicabilitate industriala: compoziții chimice; produse farmaceutice; motoare, ansambluri, sub-ansambluri si piese de schimb pentru industria auto; metode de securizare a datelor; metode de transmitere a semnalelor radio; s.a.m.d.

Acordarea protecției prin brevet este un proces mult mai îndelungat decât acordarea protecției prin marca, întrucât criteriile de acordare sunt mai complexe, iar descrierile de brevet sunt si ele uneori foarte complexe si lungi ajungând uneori și la 200 pagini. Durata examinării poate varia de exemplu între doi ani și cinci ani.

Importanța brevetelor rezidă tocmai din caracterul exclusiv pe care îl conferă proprietarilor privind utilizarea soluției tehnice brevetate, exclusivitate care include si dreptul de a interzice terților sa utilizeze invenția. Bineînțeles proprietarul brevetului poate să licențieze daca dorește brevetul către terțe părți, obținând redevențe din licența.

Așadar, la finalul primului articol ar trebui reținute următoarele:

  • Mărcile sunt importante pentru aproape toate societățile românești. Ar trebui înregistrată măcar marca sub care își desfășoară activitatea societatea respectivă.
  • Brevetele sunt importante pentru aceia care au invenții in activitatea curenta. Ar trebui făcut un efort pentru a obține înregistrarea brevetului întrucât aceasta poate ajuta societatea pe viitor în folosirea exclusivă a tehnologiei respective, inclusiv prin acordarea de licență.
  • In procesul de obținere a protecției prin marca si/sau brevet este nevoie a se apela la specialiștii in domeniu- consilierii în proprietate industrială.

CABINET M. OPROIU

Popa Savu Street No. 42, Ground Floor P.O.Box 2-229, Bucharest Romania

Telephones: 4021 260 28 33; 4021 260 2834

Faxes: 4021 260 28 35; 4021 260 28 36

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT revista CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Conferința Cities of Tomorrow, organizată de AHK România: Cum pot deveni mai reziliente în fața schimbărilor climatice și geopolitice

Pentru a oferi o calitate superioară a vieții locuitorilor, orașele trebuie să se adapteze constant la provocările climatice, economice...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni