Interviu cu Cristina Putan și Dorin Cartarescu, Owneri PRbeta Agency
Suntem o comunitate în continuă creștere
Recent, PRbeta a împlinit 14 ani. Acum este o agenție de comunicare. De la ce a pornit totul?
Cristina: PRbeta a pornit ca o resursă de relații publice, în 2009. Pe atunci, în România existau puține resurse despre relații publice și despre comunicare digitală, totul era nou. Așa că am lansat acest blog, PRbeta.ro. Între timp, lucram deja în regim de freelancing cu diverse companii, unele cunoscute la nivel internațional, cum ar fi Porche România și Carpatair, pentru care ofeream un mix de servicii de relații publice și comunicare digitală. În paralel, organizam diverse evenimente corporate. Am unit toate aceste lucruri sub umbrela unei agenții de comunicare, în care, pe parcurs, am tot adăugat noi servicii pe care le oferim, în funcție de cum au evoluat nevoile clienților și viziunea noastră, a echipei. Azi colaborăm cu companii de toate felurile, de la branduri internaționale, la companii locale aflate la început de drum. Pentru fiecare dintre clienții noștri încercăm mereu să fim o resursă de creativitate care se traduce și în rezultate utile pentru business-ul lor.
Care sunt cele mai importante lecții pe care le-ați învățat în acești 14 ani?
Cristina: În primul rând, am învățat importanța colaborării și a lucrului în echipă. Am realizat că putem obține cele mai bune rezultate atunci când lucrăm împreună, punând în comun idei și abordări diferite și având încredere că fiecare aduce în ecuație cea mai bună versiunea a sa din acel moment. De asemenea, am învățat importanța onestității în relațiile cu colegii, clienții și partenerii noștri. Suntem conștienți că transparența și integritatea sunt esențiale pentru a construi relații solide și de durată. Mai mult decât atât, știm că suntem creativi și să căutăm mereu soluții inovatoare pentru a răspunde nevoilor și așteptărilor clienților. Credem că avem capacitatea de a ne adapta rapid la schimbările din piață și acest lucru contribuie semnificativ atât la succesul nostru, cât mai ales la reușitele clienților noștri.
Ce clienți aveți în portofoliu?
Dorin: Ne place să lucrăm cu diverse tipuri de clienți și să ne adaptăm provocărilor specifice fiecăruia dintre ei. Printre brandurile mari pe care le avem în portofoliu se numără dm drogerie markt, Continental România, Timișoreana, Fornetti România, Visma România, ș.a. De asemenea, ne mândrim cu colaborările noastre cu branduri locale din diverse orașe, precum Momirov Cosmetics, Ultramarin, Hotel Montis Muntele Mic sau Arad Open Air Festival. Avem experiență în gestionarea clienților de diferite dimensiuni și suntem dedicați să oferim servicii de calitate indiferent de mărimea afacerii.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Colaborați cu branduri cunoscute internațional, dar și cu firme aflate la început de drum. De ce vă aleg pe voi?
Cristina: Suntem un mix bun de experiență și creativitate. Clienții au încredere în noi pe baza rezultatelor anterioare pe care le-am obținut de-a lungul anilor și de aceea sunt mai deschiși în a accepta uneori diverse soluții nonconformiste. Ne alegem noi clienții în aceeași măsură în care ne aleg și ei pe noi. Relațiile noastre cu clienții se bazează foarte mult pe încredere, transparență și onestitate reciprocă. Este esențial să rezonăm unii cu alții, de aceea primele discuții cu fiecare client sunt unele de calibrare și cunoaștere reciprocă. Abia apoi, dacă decidem că ne potrivim, stabilim în ce fel vom colabora.
Ce servicii oferiți?
Dorin: Cred că funcționăm puțin diferit de o agenție clasică. Scopul nostru este să oferim servicii de marketing și comunicare personalizate, în funcție de nevoile specifice ale fiecărui client în parte. Știm deja că ce funcționează pentru o companie, nu este garantat că va funcționa și pentru alta, chiar dacă business-urile sunt asemănătoare. De la strategii de comunicare, la planificări detaliate și realizarea efectivă de campanii (atât clasice, cât și digitale), oferim servicii care includ tot procesul de marketing. Lucrăm cu specialiști cu peste 15 ani de experiență în strategie și consultanță, design, copywriting, digital marketing, marketing clasic, relații publice, media buying și organizare de eveniment, care împreună reușesc să prioritizeze nevoile reale ale fiecărui client și să ofere soluții cu adevărat utile. În plus, avem o divizie de organizare de evenimente, în care am reunit furnizori și colaboratori cu care lucrăm împreună de mult timp, cu unii încă din 2005 sau 2006, la nivel individual.
În ce fel includeți noile tehnologii digitale în procesul de comunicare?
Dorin: Suntem mereu în căutarea de soluții și tool-uri inovatoare, cu scopul de a optimiza cât de mult posibil timpul și de a ne putea axa pe latura creativă a lucrurilor. De la experiențe vizuale pe care le creăm pentru clienții noștri, în materie de design și fluiditate a proceselor de marketing, la tool-uri de organizare și automatizare a muncii, testăm în permanență și ne adaptăm continuu. Pentru noi, atât timpul nostru, cât și cel al clienților noștri chiar contează.
Ce provocări întâmpinați cel mai des?
Cristina: Domeniul în care activăm este unul foarte dinamic. Lucrurile se schimbă în permanență și, dacă nu ne adaptăm în mod constant, devenim rapid irelevanți. Acest lucru presupune să fim mereu la curent cu ultimele noutăți, fără să pierdem din vedere soluțiile consacrate și modelele despre care știm deja că dau rezultate. Provocările sunt la tot pasul, de la lipsa specialiștilor, până la faptul că toată lumea pare să se priceapă la “marketing, politică și fotbal”. Se întâmplă să ne lovim și de perceperea relativă a timpului pe care o au, uneori, artiștii cu care colaborăm. Însă, am învățat în timp că o comunicare eficientă și stabilirea unor relații bazate pe încredere pot rezolva o bună parte din probleme.
Cum reușiți să acoperiți o varietate de servicii și să oferiți fiecărui client fix ce are nevoie?
Dorin: Când lucrezi cu idei nonconformise, soluțiile care se impun sunt puțin diferite de cele cu care lucrează majoritatea. Pentru a putea implementa ceva ce nu face toată lumea, avem nevoie de echipe care sunt construite diferit. De aceea, am format în jurul PRbeta o comunitate de colaboratori și furnizori care oferă servicii foarte diversificate, dar care împreună au sens. De la artiști digitali și influenceri, la echipe tehnice, de la muzicieni, la copywriteri, de la balerine, la videografi și echipe de catering, de la web developeri, la producători locali sau profesori, în echipele noastre de lucru se găsesc o varietate foarte mare de specialiști. Acest stil colaborativ este rezultatul unei vieți de muncă, în care am pus la un loc resurse comune și am învățat să avem încredere unii în ceilalți. Clienții noștri vin la PRbeta pentru că, prin modul de a lucra și prin ideile creative pe care le avem, reușim să oferim soluții de marketing, comunicare și organizare de eveniment diversificate și, uneori, foarte atipice.
Cum vă selectați colaboratorii și furnizorii?
Cristina: Atât în echipa internă a PRbeta, cât și în cea extinsă, formată din colaboratori și furnizori, căutăm oameni care ne împărtășesc valorile. Ne place ceea ce facem și punem suflet în fiecare proiect. Suntem onești unii cu alții, deschiși spre nou și nu ne speriem de muncă. Încercăm mereu să ne susținem între noi și am înțeles de mult că, atât timp cât fiecare dă tot ce are mai bun, lucrurile vor ieși bine. Testăm în permanență noi posibili colaboratori, cu care să ne extindem echipele de lucru. Dacă se întâmplă să găsim pe câte cineva care ni se pare aliniat cu viziunea noastră, mergem noi înspre ei. Uneri se întâmplă să ne descopere ei și ne bucurăm mult când ne întâlnim și rezonăm. Suntem, mai degrabă, o comunitate în continuă creștere.
În ce fel vă implicați în comunitatea orașului?
Dorin: Sediul nostru este la Timișoara, dar colaborăm cu companii din mai multe orașe ale țării. În fiecare dintre aceste orașe încercăm să susținem comunitățile specifice lor. De fapt, ne implicăm mai degrabă în categorii specifice de grupuri, indiferent de orașele din care provin. Lucrăm cu operatori culturali, ajutându-i să-și implementeze proiectele, organizăm cursuri de marketing și comunicare pentru reprezentanți ai companiilor și antreprenori, dar și pentru studenți, colaborăm de o vreme deja cu Direcția de Asistență Socială și îi ajutăm cu promovarea unor acțiuni specifice sau cu organizarea de evenimente, punem în legătură business-uri locale cu interese comune. În general, pe lângă rolul de specialiști în comunicare, ne asumăm și rolul de oameni care pun în contact alți oameni, pentru a-i ajuta să facă lucruri mai bune și mai mari împreună.
Ce fel de relație aveți cu universitățile?
Cristina: Avem o relație apropiată cu universitățile, ligile și studenții. Ne implicăm activ în formarea tinerei generații de specialiști și le oferim susținere de câte ori putem, fie susținând ateliere de comunicare, fie organizând stagii de practică și internship-uri anuale, încă din 2010. Încurajăm în mod constant companiile cu care lucrăm să investească în formarea viitoarelor generații de specialiști și le facilităm relaționarea cu instituțiile de învățământ, atât la nivel administrativ al acestora, cât și la nivel informal, direct cu studenții sau cu ligile.
Ați menționat că susțineți cursuri de formare în domeniul comunicării. Ce fel de cursuri?
Cristina: În funcție de nevoi, organizăm cursuri de digital marketing, copywriting, marketing (în sens mai general), relații publice, fundraising etc. Fie că facem asta în companii sau pentru studenți, vorbim mereu din experiență proprie și încercăm să ajutăm fiecare grup într-un mod cât mai specific. Am început workshop-urile de comunicare digitală încă din 2010 când, alături de (atunci) Romtelecom, am făcut un turneu prin țară, în care am oferit unor grupuri de câte 25 de studenți per oraș șansa de a învăța de la specialiști cum să devină oameni de comunicare digitală. De atunci, am susținut mai multe serii de cursuri de marketing destinate oamenilor din companii sau antreprenorilor care vor să descopere cum să își comunice mai bine afacerile. Cristina este și formator autorizat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Ministerul Educației și Cercetării, ceea ce ne ajută să oferim legitimitate participanților la cursurile noastre.
Ce planuri de viitor aveți?
Dorin: În prezent, lucrăm la un proces de rebranding pentru PRbeta. Deja de ceva vreme, simțim că ceea ce facem și ceea ce prezentăm în exterior nu mai sunt într-un echilibru corespunzător. Cu toate acestea, ne-am dat seama că, pentru noi, unul dintre cei mai complicați “clienți” suntem chiar noi înșine. Adesea, din cauza lipsei de timp sau pentru că acordăm prioritate altora, avem tendința să ne punem în plan secund. Obiectivul nostru pentru finalul acestui an este să ne acordăm mai multă atenție și să prezentăm mai detaliat ceea ce facem și cine suntem acum.
PRbeta este o agenție de marketing, comunicare și organizare de eveniment din Timișoara, dar care are clienți în toată țara, atât branduri recunoscute internațional, cât și companii românești, mai mari sau mai mici. De peste 14 ani, ajută antreprenori din diverse domenii să își construiască sau să iși îmbunătățească imaginea în fața consumatorilor într-un mod diferit, creativ și onest, fără a pierde din vedere nevoia de rezultate tangibile a fiecărui client.