Ediția din 2023 Sustainable Sector Index a studiului Kantar arată că românii, la fel ca cei din alte țări, manifestă un nivel ridicat de ne-încredere față de autenticitatea sau scopul real al acțiunilor făcute de mărci în direcția sustenabilității.
Kantar Insights România face publice rezultatele pentru România ale celei de-a 3-a ediții a studiului său Sustainability Sector Index, începând cu următoarea observație: pentru români, cele mai importante trei obiective de dezvoltare durabilă, conform modelului ONU, sunt numărul 1 (sau Fără sărăcie), numărul 15 (Viața terestră) și numărul 12 (Producție și consum responsabil).
Kantar: Sustainability Sector Index
Totuși, consumatorii români au așteptări mari de la branduri ca ele să acționeze în favoarea mediului (40% le văd datoare să facă asta) și într-o măsură mai mică să rezolve problemele sociale (26%).
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Însă românii sunt neîncrezători în acțiunile de sustenabilitate ale mărcilor, doar 22% dintre românii din mediul urban consideră că brandurile iau măsuri semnificative pentru a răspunde problemelor de mediu și numai 15% dintre ei că acestea iau măsuri pentru a rezolva problemele sociale, astfel că presiunea pentru branduri este puternică.
Drept urmare, românii au îndoieli legate de cât de responsabile sunt în realitate brandurile: 48% dintre românii din mediul urban s-au întâlnit deja cu informații false sau înșelătoare cu privire la acțiunile CSR întreprinse de mărci, ceea ce îi determină să adopte o poziție sceptică.
Sectoarele unde cei mai mulți dintre români au auzit sau văzut informații false sau înșelătoare legate de sustenabilitate sunt: hypermarket-urile/supermarket-urile (62%), îmbrăcăminte/încălțăminte (62%), legume/fructe proaspete (59%) sau furnizorii de energie (57%).
„Acest sentiment pe care îl au consumatorii, că brandurile fac greenwashing sau socialwashing, este un risc pentru ele și trebuie să se asigure că beneficiază în continuare de încrederea consumatorilor. Asta pentru că meta-analize făcute de noi, cum ar fi cele pe baza de brand equity Kantar BrandZ, ne arată că încrederea stă la temelia brandurilor puternice care doresc să inspire schimbările comportamentale necesare tranziției către sustenabilitate.”, menționează Mădălin Vladu, Senior Director, responsabil cu ariile Brand și Sustenabilitate în cadrul Kantar Insights România.
Cu toate acestea, chiar dacă românii cer mărcilor din anumite sectoare (din cele 42 de analizate) să depună mai multe eforturi pentru a fi credibile, ei salută performanța anumitor sectoare din zona sustenabilității, cum ar fi: Mâncare pentru animalele de companie, Ciocolată & dulciuri, Cafea & ceai sau Fructe și legume proaspete. Și pot, de asemenea, să recompenseze anumite mărci pentru efortul lor de a reduce impactul asupra mediului și / sau societății – cum ar fi Kaufland, Banca Transilvania sau Samsung – acestea fiind văzute ca lideri in sectoarele lor din perspectiva sustenabilității.
După cum subliniază Mădălin Vladu, „Dezvoltarea unui brand are propria sa poveste, poziționare și rațiune de a fi. Dacă brandul este capabil să ofere soluții la provocările sociale și de mediu specifice sectorului său și dacă reușește să vină cu activări coerente, în linie cu identitatea sa și le comunică cu transparență și fără exagerare, atunci consumatorii recompensează această transformare sustenabilă.”
Kantar Insights România va prezenta rezultatele locale ale studiului Sustainable Sector Index ediția 2023 în cadrul unui webinar miercuri 8 noiembrie, de la ora 10. Detalii aici: https://bit.ly/3QAiTKj
Despre Sustainability Sector Index 2023
Studiul Kantar Sustainability Sector Index se află la cea de-a 3-a ediție. Culegerea datelor a avut loc în iulie 2023 în 33 de țări, cu 26.000 de consumatori, inclusiv 1.000 în România. Acest studiu își propune să înțeleagă care sunt temele legate de sustenabilitate care sunt prioritare pentru consumatori (din cele 40 de teme analizate), folosind cadrul ONU al celor 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (SDGs). De asemenea, în funcție de sectorul lor de activitate (42 de sectoare evaluate), care sunt temele asupra căror companiile și brandurile trebuie să acționeze, care este performanța lor din punct al sustenabilității și care sunt provocările lor în schimbarea comportamentului consumatorilor. În plus, ediția de anul acesta include pentru prima dată și o secțiune despre „branduri”, fiind acoperite 47 de branduri din 5 sectoare în România și 34 din întreaga lume.
Despre Kantar
Kantar este liderul mondial în domeniul analizelor de marketing (insights & analytics) și un partener indispensabil în materie de insight-uri de brand pentru companiile de top din lume. Combinăm cele mai relevante date despre atitudinile și comportamentale oamenilor cu o expertiză profundă și modelari (analytics) avansate pentru a dezvălui modul în care oamenii gândesc și acționează. Ajutăm clienții să înțeleagă ce s-a întâmplat, de ce și cum, astfel încât să poată să își contureze strategiile de marketing care să dea formă viitorului afacerii lor.














