Articol de Ciprian MAILAT – jurnalist și antreprenor
Treizeci și trei de ani. În februarie 1990 apărea în România prima firmă privată înființată după Revoluție. Mulți probabil știu că Dinu Patriciu a fost primul om de afaceri – antreprenor din perioada post-comunistă. Puțini sunt însă cei care știu cu adevărat povestea din spatele “Autorizației de funcționare nr. 1”. Fostul liberal și cel care a construit brandul Rompetrol știa ce înseamnă Nr. 1, astfel că a tras câteva sfori groase să ajungă de pe locul cinci pe prima poziție. El știa destul de bine că nu va rămâne în istorie dacă societatea Alpha Construcții și Investiții Imobiliare va purta certificatul cu numărul 0005.
Dinu Patriciu a demonstrat cu vârf și îndesat că a fost un lider incontestabil. Se folosea de toate pârghiile să-și atingă obiectivul. Așa se și explică faptul că după mai bine de un deceniu de la Revoluție trebuia să-și arate abilitățile și cum altfel decât prin ceea ce a făcut și prin bogăție.
În 2002, revista Capital lansa prima ediție a TOP-ului celor mai bogați români, în număr de 100 de personaje, Dinu Patriciu ocupând poziția a 10-a. Din 2003 clasamentul a fost extins la 300 de bogați, iar Dinu Patriciu a reușit performanța să urce trei poziții în clasament.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Medalia de aur era însă deținută de Iosif Constantin Drăgan, fondatorul Butan Gas, cu o prezență importantă pe piața GPL din Europa.
Dinu Patriciu și-a dorit tare mult să fie Number 1 și pentru că datele financiare de la acea vreme nu demonstrau faptul că ar putea primi medalia mult râvnită de la Capital, omul de afaceri a făcut ceva cu totul neașteptat. A cumpărat una dintre cele importante publicații din România și a adus licența prestigiosului Forbes din SUA pe plaiurile mioritice. Având jucăria în mână i-a fost ușor să-și creeze propriul joc.
De ce v-am prezentat aceste povești “puțini știute”?
Pentru a vă arăta cât de important este în business, indiferent de segmentul în care activați, obiectivele propuse și atingerea lor. Fiecare are drumul lui, dar pe parcurs apar diverse obstacole. Oricât am încerca să păstrăm planurile de la începutul anului, observăm deseori că trebuie să ne punem în fața calculatorului și să recalculăm. Unii deja și-au învățat lecția și de la început își fac mai multe scenarii: A, B, C.
Acum, când ne aflăm în prag de a intra în ultimul trimestru din an să reevaluăm planurile și să facem modificările impuse, oarecum, pe neașteptate de cei care ne guvernează.
În ultimii ani am avut parte de multe modificări, practic nu ar trebui să ne mai mirăm că politicienii schimbă regulile în timpul jocului. Dar, iată că încă ne pot surprinde. Predictibilitatea cerută de mediul privat ani la rând nici de această dată nu a putut fi respectată de guvernanți. “Nu putem lăsa o țară să se ducă în prăpastie pentru că trebuie să fim predictibili. De aceea am încercat prin aceste dialoguri cu toată lumea, să vedem care intră în aplicare în octombrie, care din ianuarie”. Asta declara premierul Marcel Ciolacu cu doar câteva ore înainte ca actul normativ să fie dezbătut în primă lectură în ședința de Guvern. Potrivit acestuia, nu este vorba de o “reformă fiscală” ci doar de niște măsuri fiscale: “Noi avem o situație excepțională și trebuia să luăm niște măsuri excepționale”.
Citind prinde rânduri “îngrijorarea” prim-ministrului ar trebui să ne pună pe gânduri mult mai mult decât măsurile fiscale care ne vor da bătăi de cap de acum înainte cel puțin o perioadă de câteva luni.
“Prăpastie” este un cuvânt care în business trebuie evitat. Iar mai ales când este folosit de o persoană care are acces la mult mai multe informații decât un antreprenor cu câțiva salariați, te cam pune pe gânduri. Poate situația în care ne aflăm acum este mult mai urâtă decât o arată cifrele. Poate consilierii sau sfătuitorii ministrului de Finanțe sau al premierului au cunoștiință de lucruri care publicului larg nu le sunt cunoscute. De aceea fiți cu băgare de seamă.
“În ceasul al doisprezecelea” este un titlu ales nu întâmplător. Mai bine eviți o prăbușire în prăpastie și faci tot posibilul să supraviețuiești. Cu toate riscurile pe care le implică aceste măsuri fiscale, decât să ne ducem sub nivelul 0 și apoi să stăm mulți ani în criză.
Dacă ne trezim, chiar și în ultimul ceas tot mai putem salva ceva.
În numărul 12 al revistei ClubAntreprenor veți putea descoperi exemple de antreprenori care au învățat din greșeli și fac orice să-și salveze business-ul, dar și câteva interviuri din care veți putea afla nouăți care vă vor fi de folos în perioada următoare. Tot acum Club Antreprenor aniversează trei ani. Nu au fost ușori, dar vă promitem că vom face tot ce ne stă în putință să ne urmăm drumul și să fim suport pentru cei care contează, adică voi – antreprenorii.
Să ne revedem cu bine și peste 30 de ani!










