Interviu cu Teodora Răchitan Dobrițoiu și Cristian Stancu, Managing Partners, Casa de Avocatură Stancu, Răchitan și Asociații
Am devenit o societate de avocatură LegalTech
Societatea dumneavoastră de avocatură s-a specializat în recuperarea creanțelor, oferind reprezentare juridică în litigii și servicii de consultanță. Cum sunteți organizați?
Teodora Răchitan Dobrițoiu: Societatea noastră de avocatură practică avocatura de business, dezvoltând cu succes segmentul privind recuperarea judiciară a creanțelor comerciale. În timp, prin dezvoltare exponențială, recuperarea creanțelor a devenit prevalentă în cadrul societății noastre.
Firma noastră de avocatură operează ca o structură dinamică, adaptată nevoilor individuale și specializată pe departamente, domenii de expertiză și tipuri de clienți, din domeniul asigurărilor, energetic, retail, samd.
Pe lângă biroul din București, unde activează 11 avocați seniori și 4 angajați specializați pe customer relations și service reporting, societatea noastră are colaboratori și avocați la nivel național, pentru a deservi nevoile de acoperire geografică a portofoliilor de dosare gestionate pentru clienții noștri.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
În ce orașe din țară gestionați mai multe dosare și ce tip de proceduri juridice acoperiți?
Cristian Stancu: Instrumentăm dosare la nivel național, cele mai multe fiind pe rolul instanțelor din București.
Cazuistica noastră este variată. Asigurăm asistență și reprezentare juridică în proceduri de drept comun, proceduri speciale sau de urgență, cât și în dosare de arbitraj sau insolvență.
Un factor de importanță este reprezentat și de prevenția juridică, prin crearea unor contracte securizate – atât din perspectiva clauzelor în general, cât și a unor clauze în particular, prin stabilirea unor modalități de plată sau de protecție probatorie, astfel încât procesul juridic de recuperare a creanței să se desfășoare mult mai rapid prin acțiunile legale.
Sunt procedurile de urgență într-adevăr judecate cu rapiditate?
Teodora Răchitan Dobrițoiu: Trebuie să facem o disticție între procedura judiciară în totalitatea ei, între cea de judecată, propriu-zisă și momentele ulterioare de redactare și legalizare a hotărârii judecătorești.
Din păcate, sunt unele instanțe aglomerate, unde procesul integral, de la momentul formulării cererii și obținerii hotărârii legalizate, durează mai mult.
De asemenea, procedura legalizării unei sentințe și comunicării acesteia către reclamant durează uneori mai mult decât procesul în sine, în condițiile în care avem tehnologia ca această procedură să se desfășoare în conexiune cu reglementarea privind semnătura electronică.
Procedura executării silite, care urmează procesului, este tot una greoaie? Cum apreciați activitatea executorilor judecătorești?
Cristian Stancu: Firma noastră de avocatură și-a dezvoltat în timp relații profesionale solide cu birourile de executori judecătorești la nivelul întregii țări.
Procedura de executare silită de la momentul încuviințării executării silite de către instanță și primele rezultate privind solvabilitatea debitorului durează de obicei o lună, prin efortul depus de experții noștri care monitorizează îndeaproape procesul de executare silită. În cadrul firmei noastre de avocatură avem și departament specializat, multidisciplinar, de executare silită.
Executorii judecătorești colaboratori gestionează diligent dosarele încredințate și, dacă debitorii sunt solvabili, creanțele se recuperează.
Ne puteți împărtăși din sfaturile pe care le oferiți clienților dumneavoastră, antreprenori români, care ajung în situația de a nu-și mai încasa creanțele?
Teodora Răchitan Dobrițoiu: În primul rând, diligența. Cu cât acționezi mai rapid în recuperarea unei creanțe, cu atât îți crești șansele de reușită și arăți pieței că îți pasă de afacerea ta. Antreprenorii trebuie orientați spre soluții, chiar dacă acestea sunt alternative, „out-of-the box”.
După o experiență de peste 17 de ani în avocatura de business, am înțeles că optim este să-ți activezi planuri de rezolvare ori de câte ori apare o situație problematică, să o rezolvi din fază incipientă și chiar să încerci să o anticipezi (prin prevenție juridică), prin soluții integrate (contracte, garanții, instrumente de plată, proceduri interne de work-flow, conlucrarea business-juridic).
Deseori suntem precum avocații „in-house” pentru clienții noștri, înțelegând business-ul lor și interacționând cu toate departamentele unei afaceri, pentru a avea o înțelegere unitară și interdepartamentală.
Un alt doilea sfat ar fi organizarea – un dosar bine pus la punct te ajută să câștigi un proces, chiar și într-un timp mai scurt, atunci când înscrisurile cu care îți justifici creanța sunt complete și în ordine.
În al treilea și nu în ultimul rând, încrederea în specialiști, care le pot educa din timp deciziile de business și pot prelua acest demers al recuperării încă din momentul neîncasării unei facturi ajunsă la scadență.
Recuperarea creanțelor ridică riscuri sporite de neîncasare, riscuri cauzate de lipsa activelor, diminuarea fluxului de numerar, insolvență. Cum a evoluat în ultimii ani numărul de cazuri unde nu s-au putut recupera creanțele, deoarece nu s-a reușit identificarea unor bunuri sau venituri în patrimoniul debitorilor?
Cristian Stancu: În momentul încredințării unui dosar, noi analizăm situația, evaluăm șansele reale de recuperare astfel încât clienții să nu-și facă așteptări nerealiste.
Iar aici suntem specialiști, experiența ne ajută să înțelegem aplicat la situațiile reale, nu doar prin raportare teoretică la proceduri juridice. Astfel, putem oferi o soluție juridică eficientă și realistă clienților noștri.
În ultimii ani am observat, statistic vorbind, o creștere a numărului total de cazuri, cumulat și cu un trend crescător cu privire la gradul de încasare. Cu privire la cazurile în care nu se pot executa silit bunurile sau veniturile din patrimoniul debitorilor ne aflăm în marja mediei procentuale a anilor anteriori.
Care considerați că sunt atuurile firmei dumneavoastră de avocatură?
Teodora Răchitan Dobrițoiu: Fără nicio îndoială, principalul atu este Echipa. Colegii noștri sunt speciali, profesioniști autentici, care se concentrează pe rezultat, identificand soluțiile juridice adecvate contextului real dat și care au curajul să provoace uneori sistemul, care fără a fi provocat, nu dezvoltă apetență pentru schimbarea în bine.
Echipa noastră înseamna în plus și prietenie, respect, întelegere, colaborare, conlucrare, evoluție. Funcționăm foarte bine împreună și asta se observă atât în rezultatele obținute și în clienții multumiți, cât și în plăcutele momente de relaxare pe care le petrecem împreună.
Experiența noastră cumulată, prin gestionarea a zeci de mii de dosare și a unui portofoliu general de peste 100 milioane de euro este un alt atu care ne permite să înțelegem aplicat și să livrăm soluții practice.
Un al treilea atu al firmei noastre de avocatură Stancu, Răchitan și Asociații este implementarea unor soluții de tehnologie și software, atât din perspectiva gestionării dosarelor, a proceselor, cât și în ceea ce privește oferirea soluțiilor juridice. Putem spune că am devenit o societate de avocatură LegalTech.
Mulțumim pentru întrebări și apreciem oportunitatea de a transmite antreprenorului român ceva din experiența noastră!