Interviu cu Ștefan Blaer, CEO, Best Tools Company
Avem abilitățile necesare pentru a duce la bun sfârșit orice proiect, indiferent de complexitatea acestuia
Best Tools activează pe piața din România încă din anul 2006, în calitate de importator și distribuitor de echipamente și utilaje profesionale. În prezent vindeți echipamente în următoarele domenii: grupuri electrogene; utilaje salubrizare; managementul deșeurilor; utilaje speciale; echipamente curățenie; utilaje construcții. Pe ce piloni se bazează strategia de dezvoltare în acest an?
Best Tools Company, în ultimii ani, și-a depășit statutul de simplu importator și distribuitor de echipamente și utilaje. Faptul că înglobăm mai mulți producători, dar avem propria politică de vânzare, propriile inițiative pe partea logistică și în zona de service, ne duce către un stil de business apropiat de o „casă de comerț”.
Așa cum ați menționat și dumneavoastră, Best Tools este implicată în mai multe domenii de nișă din România. În majoritatea acestor sectoare suntem un jucător important, chiar lider de piață în unele cazuri. Evident, ajunși la o maturitate în aceste domenii și prin modul în care facem management, planurile de viitor sunt strâns legate de o evoluție accentuată, dar calculată, în sectoarele cheie în care suntem implicați: Energie și Managementul Deșeurilor. În ambele domenii am făcut pași importanți către o evoluție sănătoasă. Dar asta nu înseamnă că vom neglija celelalte departamente.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Am preluat proiecte importante în managementul deșeurilor, unde ne dorim să implementăm tehnologii noi, inovatoare, care au ca scop final eficientizarea întregului sistem din România. Chiar săptămânile trecute am finalizat un proiect important, și anume Stația de Compostare a Nămolului de la Câmpia Turzii, un proiect în care am fost direct implicați în toate fazele, de la design și construcție, până la dotare, punere în funcțiune, testare și training. Ca și în orice alt domeniu, punem accent pe soluții complete în managementul deșeurilor. În gama noastră se regăsesc sisteme ce acoperă întregul circuit al deșeurilor, de la insule ecologice digitalizate și autocompactoare pentru transport, până la stații de transfer, de sortare și de tratare mecano-biologică a deșeurilor.
În același timp, divizia „ENERGIE” a Best Tools Company este în plină perioadă de evoluție. Lucrăm zilnic la dezvoltarea gamei de produse, iar începând cu acest an, departamentul nu mai este legat doar de grupurile electrogene și UPS-uri, ci și de soluții pentru stocarea energiei, sisteme fotovoltaice/invertoare și centre de date.
Tot în acest an urmărim să ne consolidăm pozițiile din țările în care ne-am extins, și anume Ungaria, Macedonia de Nord și Republica Moldova.
Care au fost principalele lecții învățate în ultimii trei ani, o perioadă marcată de pandemie, de războiul din Ucraina și de inflație?
Ultimii ani au venit, cu siguranță, cu provocări care nu au putut fi anticipate. Primul an de pandemie a fost mai dificil, piața fiind într-o perioadă de incertitudine majoră. Totuși, am reușit să trecem cu succes peste încercări. Best Tools, fiind o companie implicată în mai multe industrii, este bine ancorată în piață. Nu întotdeauna toate diviziile au fost la un nivel maxim de performanță, iar acest lucru este normal.
Am căutat mereu, încă din 2006, să fim cât mai versatili, să nu ne punem toate resursele într-o singură divizie. Am fost flexibili, nu ne-am expus cu stocuri foarte mari și am avut mereu încredere în soluțiile premium oferite. În felul acesta am trecut și peste criza de la finalul deceniului trecut. Așadar, dacă 2020 a fost un an de stagnare, următorii doi ani au fost cei mai performanți din istoria noastră, cu o creștere sănătoasă, treptată, care, din predicțiile noastre, va continua și în 2023.
În acești ultimi trei ani, acolo unde a fost nevoie și posibil, ne-am implicat activ și în proiecte umanitare, folosindu-ne de grupurile electrogene din flota de închirieri.
Cât de importantă este digitalizarea activității pentru business-ul dumneavoastră?
Noi vedem digitalizarea ca pe o bază a eficientizării întregii activități. Chiar în perioada aceasta lucrăm la implementarea unui nou ERP (Enterprise Resource Planning), unul mai eficient, construit pe particularitățile business-ului nostru, prin care vom putea gestiona mai bine stocul, livrările, facturarea și multe alte operațiuni.
Performanțele unei companii, în zilele noastre, sunt strâns legate de tool-urile digitale. Comunicarea și procesele zilnice interne, legăturile cu partenerii, acțiunile de marketing, relațiie cu clienții, toate acestea și multe altele pot fi mai eficiente prin digitalizare. Prezența online, chiar și pentru tipul nostru de business, este extrem de importantă.
Prin digitalizare putem automatiza anumite procese care în mod tradițional ar avea nevoie de mult timp pentru a se realiza. Un exemplu în acest sens sunt datele și rapoartele pe care le putem genera prin tool-uri, pentru a lua decizii corecte în strategiile de vânzări și marketing.
Partea umană rămâne baza unui business de tipul celui din cadrul Best Tools Company. Dar instrumentele digitale, atunci când sunt folosite inteligent, fără a se abuza de ele doar de dragul de a le utiliza, nu pot decât să aducă beneficii atât pentru companie, cât și pentru angajații și partenerii săi.
Cu ce furnizori globali și locali aveți parteneriate?
Am căutat încă din primele momente să colaborăm cu producători care oferă soluții premium, companii care pun accent pe inovație, pe fiabilitate, performanță și calitate.
În acest moment, avem în portofoliu furnizori puternici, lideri de piață și inovatori în fiecare zonă în care activăm, cum ar fi KOHLER în domeniul energiei sau Bucher Municipal în cel al utilajelor de salubrizare și management al deșeurilor.
Best Tools este un brand puternic, de sine stătător, cu propria identitate și propriile valori. Asta nu înseamnă cu nu am preluat, indirect, de la partenerii noștri anumite caracteristici. Dar când partenerii în sine sunt lideri de piață și creatori de tendințe în domeniile în care activează, acesta este cursul firesc al evoluției.
Faptul că am reușit să clădim relații de durată cu unii dintre cei mai importanți producători din domeniile în care activăm este un argument puternic că facem lucrurile așa cum trebuie.
Cum vă motivați și stimulați echipa de angajați?
Odată cu trecerea timpului, maturizarea companiei a venit și cu noi seturi de principii axate pe angajați. Departamentul de resurse umane și întreaga echipă de management lucrează în fiecare zi la crearea de noi beneficii și oportunități pentru toți colegii. Suntem în acest moment foarte competitivi pe partea salarială, am introdus noi beneficii și sisteme de încurajare a performanței. Best Tools este o companie în care oamenii pot evolua, în care pot învăța ceva nou zilnic, în care au șansa de a se perfecționa participând la training-uri organizate fie de către producătorii pe care îi reprezentăm, fie de noi.
Punem accent pe bunăstarea de la locul de muncă, organizăm des evenimente în țară sau la sediul central, unde sunt invitate chiar și familiile colegilor.
Din ce sectoare economice provin clienții dumneavostră? Ce alte industrii / domenii au potențial de creștere, în sensul că vor avea nevoie de serviciile dumneavoastră? Ce demersuri faceți pentru a vă extinde portofoliul de clienți?
Fiind implicați în mai multe domenii de activitate, sectoarele economice care sunt interesate de produsele noastre sunt multiple. Avem clienți din sectorul agro-alimentar, din cel energetic, din infrastructură și construcții, diferite industrii, din comunicații, turism, administrație, noile tehnologii, sănătate etc.
Vedem potențial de creștere în managementul deșeurilor, unde România are mult de recuperat până se va alinia la standardele europene. De asemenea, sectorul energetic, unde tranziția către energia verde este în plină desfășurare, va fi din ce în ce mai important pentru noi în următorii ani. De asemenea, se va pune și mai mult accent pe siguranța energetică, luând în calcul cele întâmplate în Ucraina, iar soluțiile de back-up vor rămâne importante.
Suntem în continuă căutare de noi parteneri și clienți. Facem parte din mai multe clustere și organizații, prin intermediul cărora creăm noi parteneriate. În același timp, echipele noastre de vânzări sunt mereu la curent cu modificările din piață, sunt aproape de clienți și parteneri. Dar demersurile pentru extinderea portofoliului de clienți sunt diferite de la un departament la altul. De exemplu, pentru echipamentele de curățenie colegii mei lucrează chiar în aceste săptămâni la crearea unei rețele de distribuitori.
Cum au evoluat cerințele clienților și complexitatea proiectelor pe care le-ați coordonat, în ultimii ani?
Odată cu experiența, vin și proiectele mai complexe. Am ajuns într-un punct în care putem spune că avem abilitățile necesare pentru a duce la bun sfârșit orice proiect, indiferent de complexitatea acestuia. Avem oameni cu experiență pe întregul circuit al unui proiect, de la consultanță și vânzare, până la livrare, instalare, punere în funcțiune, training și servicii post-vânzare.
Așa cum am menționat anterior, tocmai ce am finalizat noua stație de compostare a nămolului din Câmpia Turzii, un proiect realizat în totalitate de Best Tools. Stația de compostare este unică în România, fiind în hală închisă, cu tratarea aerului viciat prin biofiltru. Totodată, chiar la începutul acestui an am finalizat un proiect cu grupuri electrogene sincronizate, cu o putere de 9 megawați, back-up și prime, pentru o fabrică importantă din Muntenia.
Avem certitudinea că astfel de proiecte vor fi tot mai dese, iar acest lucru nu poate decât să ne bucure. Aceste lucrări complexe, care ne solicită din toate punctele de vedere, arată cu adevărat potențialul echipei.
Ce ar trebui să facă Executivul pentru a sprijini eficient companiile locale?
Pentru un sprijin cât mai eficient al companiilor din România, sunt necesare câteva măsuri simple dar, așa cum ne-a arătat istoria recentă, greu de implementat. Birocrația, de exemplu, este încă o problemă pentru firmele din țară, chiar dacă în ultimii ani s-a lucrat în privința aceasta. Digitalizarea accelerată ar fi o soluție eficientă în acest caz. Totodată, executivul trebuie să creeze un mediu propice dezvoltării companiilor, prin diferite măsuri pentru încurajarea investițiilor și prin facilitarea accesului la finanțări.
Avem nevoie de mecanisme funcționale ale statului care să asigure un grad de absorbție a fondurilor europene disponibile într-un procent cât mai ridicat. Am observat direct o lipsă de performanță în această zonă în cazul PNRR, unde în primele șase luni s-au realizat un număr scăzut de licitații. Astfel, devine din ce în ce mai previzibilă situația în care accesarea fondurilor până în 2026 va fi incompletă. Totuși, dacă proiectele prin PNRR se vor realiza mai eficient în viitorul apropiat, concentrarea implementării mai multor proiecte într-o perioadă scurtă de timp va putea duce la dificultăți mari în rândul ofertanților.
Formarea profesională a tinerilor cu accent pe cerințele pieței interne și dezvoltarea infrastructurii digitale și de transport ar fi și ele importante pentru întregul mediu de business din România.