Interviu cu Alecsandra Costin
Fondator și CEO, 2032 Communication
Antreprenoriatul feminin din România are o voce
tot mai puternică
Alecsandra Costin este un antreprenor și un specialist de comunicare inedit. Afacerea ei se adresează exclusiv doamnelor din antreprenoriat. Își dorește să le ajute să fie vocale, vizibile și să-și crească afacerile. A ales această nișă deoarece majoritatea afacerilor înființate de femei sunt predominant în industrii creative și consideră că acestea aduc un plus de valoare în societate, dar nu sunt îndeajuns de cunoscute. Crede în spiritul antreprenorial, susține afacerile sustenabile și creează povești, construind încredere în oamenii din spatele business-urilor pe care le promovează.
Cu peste șapte ani de experiență în industrie și o formare profesională de jurnalist, ea știe să asculte oamenii și să le spună povestea mai departe. Construiește pentru ei valoare și împreună cu ei, valoare pentru comunitate.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Ce este și mai special la Alecsandra, este faptul că ea își coordonează echipa internațională a agenției sale din diverse colțuri ale lumii, care mai de care mai frumoase. Întâi din Tenerife, acum din Marbella, Spania.
După o carieră în jurnalism în România, ai pus bazele unei agenții de comunicare, pe care o coordonezi din Spania. Cum ai decis să pui bazele 2032 Communication și de ce ai ales acest model de business?
Trecerea către această nouă etapă profesională, de antreprenoriat pe piața serviciilor de comunicare, a fost o evoluție firească. După 12 ani de jurnalism, am simțit că vreau să fac mai mult. Am simțit că tot ceea ce am învățat într-un sistem bine structurat pot folosi pentru a construi eu însămi ceva care să mă reprezinte și cu care să fiu competitivă pe piață. Consider că antreprenoriatul este o etapă de maturizare profesională pentru care m-am simțit pregătită în momentul în care am decis să înființez propria mea agenție de PR. În plus, antreprenoriatul oferă o libertate de timp, de mișcare și de alegere, pe care nu o avem în calitate de angajați. Evident, libertatea vine la pachet cu o responsabilitate mai mare, dar și cu satisfacții pe măsură.
Îmi plac provocările, dintotdeauna mi-au plăcut, iar atunci când ești responsabil de reputația unor oameni care ți-au arătat încrederea lor, dar și de dezvoltarea și bunăstarea oamenilor din echipă, provocările sunt la tot pasul.
Debutul în antreprenoriat a fost lent, așa cum și trebuie să fie, pentru că atunci când pășești într-o lume nouă este important ca fiecare pas să fie solid și, evident, atunci când totul se întâmplă în tihnă, poți să și înveți din greșeli și, cel mai important, de la cei din jur. Am început singură, cu un laptop, cu multă încredere și susținută de familie, așa cum încep mulți antreprenori. Acum sunt bucuroasă că am alături o echipă senzațională și antreprenoare care au avut încredere în mine. Agenția este încă la început de drum, încă ne dezvoltăm. Acum explorăm piețe noi și ne adaptăm permanent la cerințele clientelor și la schimbările din piață. Pentru a avea succes în afaceri, astăzi nu mai este suficient să fii bun, trebuie să fii diferit, să inovezi și să te adaptezi.
Agenția ta oferă servicii exclusiv femeilor antreprenor. Ce te-a determinat să alegi această nișă? Care au fost principalele bariere de care te-ai lovit având în vedere acestă poziționare pe piața serviciilor de comunicare?
Pentru clienții internaționali nu ne-am nișat încă serviciile, vom vedea cum evoluează piața și cum evoluăm și noi, ca echipă. Pe piața din România însă, ne adresăm exclusiv antreprenoriatului feminin. Consider, și acum la aproape doi ani de când am decis să ne poziționăm astfel, că a fost una dintre cele mai bune decizii luate, de-a lungul anilor. Iar motivele sunt multe, cel mai important fiind acela că am cunoscut foarte multe femei creative, îndrăznețe și puse pe fapte mari. Un alt motiv este că, încă de la început, ne-am dorit să ajutăm afacerile să crească. Aceasta e rolul PR-ului, până la urmă. Iar afacerile care au cea mai mare nevoie de creștere sunt cele fondate de femei. O spun datele statistice: 90% dintre afacerile fondate sau conduse de femei sunt mici și mijlocii, însă cu un potențial uriaș. Ajutând aceste business-uri să treacă la nivelul următor, credem că aducem o schimbare reală în piață. Bariere vom întâlni mereu, important este cum trecem de ele. Această poziționare a noastră pe piață ne-a ușurat munca, pot spune. Am găsit un diferențiator puternic, am reușit să atragem atenția antreprenoarelor și am reușit să spunem povești de succes.
Care este profilul clientei agenției 2032 Communication și cum se diferențiază o antreprenoare care alege să lucreze cu tine?
Clientele sau, mai bine spus, partenerele noastre sunt doamne încrezătoare în forțele lor, stăpâne pe profesiile lor, dornice să schimbe ceva și care nu se tem să iasă în evidență, pentru că sunt conștiente că au lucruri valoroase de spus. Așa sunt toate femeile antreprenor care vin către noi. Și ar mai fi ceva, toate aceste doamne sau domnișoare curajoase sunt dispuse să muncească în plus față de activitățile lor de zi cu zi. Când lucrezi cu o agenție de PR sunt lucruri pe care aceasta nu le poate face în numele tău și trebuie să le faci tu, sub îndrumarea specialistului în comunicare din agenție. Noi considerăm că o creștere și o dezvoltare sănătoasă a afacerii se face de către antreprenoare însăși. Suntem alături de ea, îi oferim instrumentele de care are nevoie, dar în final imaginea este construită de cea care administrează afacerea. Pe termen lung, faptul că ea a ales să învețe, să se dezvolte cu ajutorul nostru și nu doar a externalizat serviciile de comunicare, îi va crea un avantaj competitiv foarte puternic. Noi ajutăm nu doar afacerile să crească, ci mai ales oamenii.
Având în vedere experiența ta cu piața de antreprenoriat, care sunt domeniile în care întâlnim cel mai des femei antreprenor?
Domeniile sunt variante, de la cele tehnice, la cele creative, însă toate, dar absolut toate afacerile femeilor antreprenor sunt inovative, au servicii atipice, au diferențiatori puternici. Chiar dacă mulți dintre noi ar putea crede că femeile preferă domeniile creative, artistice, există foarte multe antreprenoare care au fondat afaceri în domenii tehnice, au creat și implementat soluții digitale și au la baza afacerii inovarea continuă. Cu alte cuvinte, femeile în business sunt tot mai multe, iar domeniile în care activează sunt tot mai variante. Iar experiența ne arată că în orice domeniu s-ar avânta, reușesc să facă performanță.
Cum arată aceasta acum în România și cum crezi că va evolua?
Deși nu acesta a fost scopul inițial, cadrul legislativ local a ajutat foarte mult la dezvoltarea antreprenoriatului feminin. Multe afaceri ale femeilor antreprenor au prins viața în concediile de creștere copil, apoi au crescut și s-au transformat în business-uri de succes. Astăzi, antreprenoriatul feminin din România are o voce tot mai puternică și aceasta va crește în intensitate. Mesajele transmise sunt din ce în ce mai mult luate în considerare și încep să producă schimbări. Tot mai multe antreprenoare aderă la organizații de business, pentru că împreună e mai ușor decât atunci când ești singur. În același timp, tot mai multe femei sunt mai curajoase și vor să pătrundă în lumea antreprenoriatului pentru că au idei pe care doar așa le pot pune în practică.
Care este rețeta succesului pentru coordonarea unui business la distanță, exclusiv în mediul online?
Nu cred în rețete, pentru că fiecare business și fiecare antreprenor e unic, are așteptări proprii și se conduce după anumite valori. Eu mi-am dorit dintotdeauna să am libertatea de a lucra de oriunde, să am timp liber pe care să-l petrec cu familia, să călătoresc și visul mi s-a împlinit. Nu am un set de reguli după care lucrez, doar încerc să aduc în echipa mea oameni cărora nu le este teamă să fie autentici, care își doresc libertate de exprimare și care nu au nevoie de controlul unei organizații ca să lucreze, care au conștiința lucrului bine făcut. Pot spune că am reușit să creez această echipă și, în același timp, am reușit să atrag în agenție clienți dispuși să treacă peste bariera întâlnirilor fizice și să aibă încredere în noi chiar dacă, poate, ne-am văzut doar virtual. Deși, recunosc, pe toate antreprenoarele pentru care lucrăm acum le-am cunoscut și întâlnit personal.
În acest tip de afacere, în mod tradițional, interacțiunea permanentă cu clientul, dar și cu media, este principala condiție pentru succes. Cum crezi ca lucrul remote și interacțiunea la distanța vor influența modul de lucru în comunicare?
Deja l-au influențat, iar eu aș spune că în bine. Dacă până acum câțiva ani eram constrânși de activitate „la fața locului”, acum nu mai există această barieră. „De oriunde” este viitorul. Oamenii, și mă refer aici atât la antreprenori cât și la consumatori și jurnaliști, au înțeles că răspândirea informațiilor nu trebuie să aibă bariere și că o întâlnire în spațiul virtual este la fel de valoroasă ca cea din spațiul fizic. Pentru noi, oamenii din comunicare, aceasta schimbare aduce plus valoare în activitatea noastră, pentru că atât în relația cu clienții, cât și în cea cu jurnaliștii, nu mai trebuie să fim prezenți fizic ci putem crea conexiuni și mesaje la fel de relevante, de la distanță.