Articol de Avocat Dan Sandu, Consilier în proprietate industrială SANDU și Asociații IP Attorney
Înregistrarea de mărci, desene și modele cu fonduri UE
Protejarea proprietății intelectuale este o necesitate, fiind bunuri care pot fi cu ușurință copiate sau utilizate fără permisiune. Este singura modalitate legală de a evita acest lucru. Protecția PI poate acoperi numeroase elemente: mărci, desene sau modele industriale, brevete, identități corporative, produse, servicii și procese.
Este foarte important ca, înainte de a lansa un produs pe piață sau un serviciu, marca să fie înregistrată la nivel național, comunitar sau internațional, în țările care prezintă interes pentru afacerea dumneavoastră, pentru ca eforturile depuse pentru fabricarea și promovarea produsului sau serviciului să nu fie în zadar.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Firmele care accesează anumite tipuri de programe cu finanțare europeană trebuie să facă dovada deținerii unei mărci, însă, în multe cazuri, timpul necesar înregistrării unei mărci noi este prea îndelungat pentru a se putea încadra în termenele impuse de program.
Prin Bursa de Mărci PiațadeMărci.RO, unica platformă de tranzacționare a mărcilor și în care licitațiile se desfășoară exclusiv online, firmele pot achiziționa o marcă deja înregistrată printr-un simplu click.
Bursa de Mărci PiațadeMărci.RO este o aplicație mobilă și web și poate fi accesată la adresele – https://bursademarci.ro și https://piatademarci.ro, disponibilă în AppStore și GooglePlay.
IMM-urile care doresc înregistrarea fie unor mărci noi, fie desene sau modele, pot beneficia de sprijinul Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO), care a lansat și a pus în aplicare inițiativa Comisiei Europene – Fondul pentru IMM-uri „Ideas Powered for Business”, ce se va desfășura în perioada 23 ianuarie 2023 – 8 decembrie 2023.
Fondurile sunt limitate și se acordă pe principiul „primul venit, primul servit”.
Cererea poate fi depusă de un proprietar, un angajat sau un reprezentant extern autorizat care acționează în numele acestuia. Subvențiile sunt acordate IMM-urilor prin rambursare parțială a taxelor, care se face întotdeauna direct în contul bancar al IMM-urilor.
Procedura de depunere a cererii este simplă, iar documentele depuse trebuie să fie în format PDF. Toată documentația trimisă trebuie să fie lizibilă și nu trebuie să fie protejată prin parolă.
Documentele necesare care trebuie depuse în vederea obținerii finanțării sunt următoarele: Extrasul de cont al întreprinderii, care să conțină numele întreprinderii ca titular de cont, codul IBAN complet cu codul de țară și codul BIC/SWIFT, Certificatul de TVA sau certificatul național de înregistrare al întreprinderii emis de autoritatea națională competentă, iar dacă se utilizează serviciile unui reprezentant extern trebuie să se transmită o „Declarație pe propria răspundere” semnată de un proprietar sau angajat împuternicit din cadrul IMM-ului.
IMM-urile pot solicita, astfel, vouchere care vor permite accesul la o rambursare parțială a taxelor plătite, în limita maximă a 1.350 de euro pentru activități legate de IP Scan și 1.000 de euro pentru activități legate de mărci și desene sau modele, după cum urmează:
- în proporție de 90% pentru un serviciu de prediagnoză de PI (IP Scan) furnizat de un oficiu național pentru proprietate intelectuală din UE. Serviciul trebuie solicitat la oficiul național pentru proprietate intelectuală din țara în care își are sediul întreprinderea, cu condiția ca acest oficiu să ofere serviciul în cadrul inițiativei Fondul pentru IMM-uri. România nu oferă acest serviciu;
- rambursarea în proporție de 75 % pentru taxele de depunere a cererilor de înregistrare a mărcilor și/sau a desenelor sau modelelor, taxele suplimentare de clasă, precum și taxele de examinare, înregistrare, publicare și amânare a publicării la nivelul UE;
- rambursarea în proporție de 75 % pentru taxele de depunere a cererilor de înregistrare a mărcilor și/sau a desenelor sau modelelor, taxele suplimentare de clasă, precum și taxele de examinare, înregistrare, publicare și amânare a publicării la nivel național sau regional;
- rambursarea în proporție de 50 % pentru taxele de bază privind depunerea cererilor de înregistrare a mărcilor și/sau a desenelor sau modelelor, taxele de desemnare și taxele de desemnare ulterioară în afara UE. Taxele de desemnare provenind din țările UE sunt excluse, ca taxele de prelucrare percepute de oficiul de origine.
Întreprinderile care au primit deja o subvenție pentru un anumit tip de activitate din partea Fondului pentru IMM-uri în anii anteriori au în continuare dreptul de a solicita o subvenție din partea Fondului pentru IMM-uri în 2023, indiferent dacă au inițiat un serviciu sau dacă au beneficiat deja de rambursare în anii anteriori. Aceste inițiative sunt independente una de cealaltă.
Ce face EUIPO
Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) gestionează drepturile asociate mărcilor, desenelor și modelelor industriale înregistrate în UE, Observatorul European al Încălcărilor Drepturilor de Proprietate Intelectuală, precum și baza de date privind operele orfane.
În fiecare an, EUIPO primește și verifică, în medie, peste 150 000 de cereri de înregistrare a unei mărci și 90 000 de cereri de înregistrare a unui model sau desen industrial. Oficiul încurajează, de asemenea, convergența practicilor între serviciile naționale din domeniul proprietății intelectuale, prin intermediul activităților de cooperare derulate de Rețeaua europeană de proprietate intelectuală. În acest scop, s-au elaborat o serie de instrumente de proprietate intelectuală, ușor de utilizat.
Prin intermediului Observatorului, Oficiul reunește părțile interesate în cadrul unei rețele extinse, care își propune să crească nivelul de sensibilizare cu privire la încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală, prin studii, proiecte și instrumente. EUIPO gestionează, de asemenea, baza de date privind operele orfane, oferind acces on-line la informații publice despre opere literare, cinematografice și audiovizuale, picturi și fotografii.
Drepturile de proprietate intelectuală sunt esențiale pentru activitatea și creșterea economică. Ele au o valoare deosebită pentru proprietari și economie în ansamblul său. EUIPO urmărește să își facă serviciile accesibile și ușor de utilizat, astfel încât să creeze sinergii în interiorul și în afara UE cu partenerii și părțile interesate:
- utilizatorii sistemelor de înregistrare a proprietății intelectuale, în special întreprinderile mici și mijlocii
- serviciile din domeniul proprietății intelectuale din UE și din afara sa
- asociațiile de utilizatori
- alte organisme internaționale din domeniul proprietății intelectuale.
Articol apărut în revista print Club Antreprenor, ediția martie 2023