miercuri, 18 iunie, 2025

4.000 de producători și 100.000 de comercianți sunt așteptați să se înregistreze în rețeaua RetuRO

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Revista Club Antreprenor a organizat joi, 20 octombrie 2022, la Palatul Camerei de Comerț și Industrie București, cea de-a doua ediție a Forumului de management și reciclare a deșeurilor.

Partenerii evenimentului au fost: CCIB (partener instituțional) TOMRA, RetuRO, ARAM, Paradise Tour și REI Group.

Prezentăm mai jos concluziile dezbaterilor, în ordinea vorbitorilor.

Iuliu Stocklosa, Președintele CCIB: Subiectul gestionării deșeurilor, deși extrem de important, a fost neglijat

Companiile mari știu ce au de făcut și se conformează cu mai multă ușurință, însă, în cazul firmelor mici și chiar mijlocii, situația este puțin diferită. Pe fondul unei lupte continue de a rămâne pe piață în condițiile extrem de dure din ultimii ani, subiectul gestionării deșeurilor, deși extrem de important, a fost neglijat. Este unul dintre motivele pentru care cred că acest eveniment este extrem de important”, a subliniat Iuliu Stocklosa, Președintele Camerei de Comerț și Industrie București (CCIB).

De ce este Camera bucureşteană aici? Avem o dublă menire. Pe de o parte, reprezentăm interesele membrilor noştri, dar şi ale comunităţii de afaceri în ansamblul său. Din acest punct de vedere, vreau să subliniez că, în actualul context economic, comunitatea de business are nevoie de îndrumare şi sprijin în ceea ce privește aplicarea legislaţiei în domeniu şi nu de amenzi. Da, în acele cazuri în care se dovedește reaua-credință sunt necesare, dar trebuie făcută o analiză de la caz la caz”, a evidențiat Iuliu Stocklosa.

Tánczos Barna, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor: Sistemul de Garanţie-Returnare ar trebui să preia din piaţă 6 miliarde de ambalaje anual

Ar trebui să preluăm din piaţă undeva în jur de 6 miliarde de ambalaje în fiecare an. Acesta este numărul ambalajelor estimate care se pun astăzi pe piaţă din aceste categorii. Vorbim de un sistem care trebuie să funcţioneze perfect, cu o logistică bine organizată şi care se va baza în mare măsură pe instalaţii automate, dar nu numai. Va trebui să ajungem, aşa cum am spus, în fiecare sat, în fiecare comună, în fiecare oraş, în fiecare municipiu, începând de la cei mai mari retaileri până la cele mai mici magazine, pentru a aduna din piaţă toate aceste ambalaje. După care aceste ambalaje ajung în sistemele de numărare, sortare şi sunt trimise direct către unităţile de reciclare, astfel încât să închidem cercul de economie circulară şi să asigurăm reciclarea acestor materiale şi reintroducerea lor în circuitul economic”, a afirmat Tanczos Barna, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor.

Potrivit acestuia, producătorii vor fi cei care vor plăti aceste servicii în mod indirect, pentru că este obligaţia lor să recupereze din piaţă ambalajele. “Consider încă o dată foarte importantă prezenţa retailerilor în această ecuaţie, pentru că nici producătorii n-ar reuşi singuri, nici retailerii n-ar reuşi singuri să facă faţă acestor provocări. Consider că s-a întrunit o echipă profesionistă, care va duce la bun sfârşit această misiune şi, pe 30 noiembrie 2023, vom avea un sistem functional”, a spus ministrul.

El a subliniat că Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) va acoperi întregul teritoriu naţional, un sistem logistic care va permite colectarea deşeurilor de plastic, de sticlă şi de PET din fiecare colţ al ţării, din faţa fiecărui magazin care vinde produse ambalate în ambalajele de sticlă, PET şi aluminiu, de la 0,1 la 3 litri.

Tanczos Barna a specificat că SGR va presupune două metode de preluare a ambalajelor: preluare automată şi preluare manuală. Cele automate vor face identificarea ambalajelor şi vor verifica dacă acestea fac parte din sistemul SGR. Dacă nu, le vor refuza. Cele manuale vor verifica şi ele, dar ambalajele se numără ulterior, în centrele de numărare care se construiesc în diverse puncte ale ţării.

Tanczos Barna a amintit că a avut recent discuţii detaliate cu colegii care se ocupă de implementarea SGR. Discuţiile au vizat provocările cu care se confruntă retailerii, începând cu locurile unde vor fi instalate automatele, până la autorizarea acestora pentru funcţionare de către ISU, primărie, proprietar, centru comercial şi aşa mai departe.

SGR va funcționa din 30 noiembrie 2023

Consumatorii vor putea returna ambalajele din PET, sticlă și metal, începând din 30 noiembrie 2023, când în România va începe să funcționeze sistemul de Garanție – Returnare, conform ultimelor modificări și completări aduse la HG Nr. 1074/2021. La cumpărarea unei băuturi din următoarele categorii: apă, băuturi răcoritoare, bere, vin, băuturi spirtoase de la un comerciant, consumatorii vor plăti o garanție de 0,50 RON care va fi recuperată odată cu returnarea ambalajului. 

Administrarea implementării sistemului de garanție-returnare se face de către RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A care a fost desemnat în acest sens la 24 august 2022. Compania a început să facă primii pași pentru implementarea operațională a sistemului în România, fiind în etapa de definitivare a proceselor administrative, de recrutare a personalului administrativ cheie, dar și de obținere a finanțării necesare implementării SGR la nivel național. 

Maria Maxim, Președinte al Asociației Retailerilor pentru Mediu, acționar al companiei RetuRO: Suportul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor și al sectorului public este esențial

În opinia Mariei Maxim, Președinte al Asociației Retailerilor pentru Mediu, acționar al companiei RetuRO pentru ca SGR să devină un succes este nevoie de suportul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor și al sectorului public.

Din discuțiile pe care le-am avut cu producătorii și comercianții concluzia a fost că se va începe cu o colectare manuală și pe urmă cu o colectare automată. Din punctul de vedere al retailerilor ne vom regăsi în poziția de a  avea toate tipurile de automate, pentru că suprafețele de vânzări sunt diferite,  scenariile sunt diferite, iar din perspectiva comercianților ne așteptăm să avem în scurt timp o colectare automată. O colectare manuală va însemna mult mai multă forță de muncă. Trebuie să ne asiguram prin toate mecanismele că toți comercianții care investesc vor avea garanția că investiția lor se va returna prin acel tarif de gestionare”, a arătat Maria Maxim.

Maria Maxim a evidențiat că autoritățile locale ar trebui să înțeleagă că SGR este un obiectiv de interes public și să sprijine montarea și autorizarea rapidă a aparatelor de colectare a deșeurilor pe domeniul public, inclusiv parcări. Ea a făcut un apel la reprezentanții statului pentru a elibera rapid autorizațiile de construcție necesare pentru cele șase centre regionale de sortare și de numărare a deșeurilor colectate.

Julia Leferman, Director General al Asociației Berarii României pentru Mediu, acționar al companiei RetuRO: Se vor construi șase centre regionale de sortare și de numărare a deșeurilor colectate

Suntem într-o etapă destul de avansată de implementare, suntem conștienți de nivelul de așteptare în piață, iar acest sistem trebuie să intre în activitate și să fie o realitate inclusiv pentru consumatori. Vor fi construite aproximativ șase centre regionale de sortare și de numărare a deșeurilor colectate. RetuRO urmează să aibă aproximativ 400 de angajați și colaboratori, a precizat Julia Leferman. Aceasta a explicat că toate ambalajele vor avea un cod de bare (EAN) în conformitate cu specificațiile oferite de administratorul SGR, care indică apartenența produsului la sistemul de garanție-returnare.

Alice Nichita, Președinte al Asociației Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, acționar al companiei RetuRO: Așteptăm ca 4.000 de producători și 100.000 de comercianți să se înregistreze în rețeaua RetuRO

Estimăm că aproximativ 4.000 producători vor trebui să se înregistreze în RetuRO. Pentru comercianți apreciem un număr de 100.000. Vorbim de toți comercianții. Fiecare va trebui să colecteze. Trebuie să fie un sistem accesibil consumatorului. În prezent ne adresăm operatorilor economici, urmând să avem o campanie de informare pentru consumatori”, a anunțat Alice Nichita, Președinte al Asociației Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, acționar al companiei RetuRO.

Doinița Mihai, Vicepreședinte Public Affairs Eastern Europe South, TOMRA: SGR va educa cetățenii

Tehnologia joacă un rol extrem de important în automatizarea operațiunilor de preluare și gestionare a ambalajelor din cadrul punctelor de returnare. Un sistem automat de preluare va identifica, valida, procesa, sorta și compacta ambalajele returnate de către consumator. În Europa doar în 2022 trei noi țări implementează un program SGR, Slovacia, Letonia și Malta, astfel că alte 8,5 milioane de cetățeni au acces la un astfel de sistem”, a apreciat Doinița Mihai, Vicepreședinte Public Affairs Eastern Europe South, TOMRA.

Potrivit acesteia, România va avea un avantaj, pentru că este a doua țară mare din Europa, după Germania, care va implementa SGR. “Sistemul de Garanție-Returnare va educa cetățenii, vor fi campanii în școli, mass-media și suntem siguri că acest sistem își va atinge scopul”, a evidențiat Doinița Mihai.

TOMRA a fost înființată acum 50 de ani și a pornit de la o tehnică ca răspuns la această nevoie – colectarea deșeurilor. La început, colectarea se făcea manual. Fondatorii noștri au inventat primul echipament de colectare automată, a spus Doinița Mihai.

Compania norvegiană are peste 80.000 de sisteme în 60 de piețe, colectând anual peste 40 de miliarde de ambalaje pentru băuturi puse pe piața, la nivel global.

Vrem să motivăm cetățeanul. Conform studiului de fezabilitate și estimărilor RetuRO, in Romania se vor amplasa probabil 4500-5500 de sisteme de preluare automata. Noi ne-am pregătit de lansarea sistemului care trebuia sa aibă loc in octombrie 2022 și avem capacitatea de a livra întreaga infrastructură”, a concluzionat Doinița Mihai. 

 Beneficiile sistemelor automate de preluare ambalaje pentru comercianți

  • Economie de spațiu: sistemele automate de preluare ambalaje compactează ambalajele de băuturi la fața locului, economisind spațiu de depozitare în magazinul dvs.
  • Economie de timp: personalul magazinului nu va trebui să verifice și să proceseze manual fiecare ambalaj.
  • Optimizarea resursei umane.
  • Acuratețe: automatizarea elimină potențialul de eroare umană sau fraudare și se asigură că garanțiile sunt plătite corect.
  • Experiența clientului: automatele de preluare ambalaje oferă clienților o experiență de reciclare rapidă și ușoară, încurajându-i să returneze ambalajele.

Alin Vișan, Președinte, ARAM (Asociația Română pentru Ambalaje și Mediu): Clienții nu trebuie să mai arunce ambalajele decât în spații amenajate

Conform ultimelor cifre ale Eurostat, în 2020, România a depozitat 93% din deșeurile generate, în condițiile în care ținta de deviere de la depozitare era de minim 50%, a precizat Alin Vișan, Președinte, ARAM (Asociația Română pentru Ambalaje și Mediu).

Cât mai multe ambalaje trebuie să fie reciclate. Clienții nu trebuie să mai arunce ambalajele decât în spațiile amenajate. Efortul este uriaș. Sunt multe alte deșeuri care trebuie urmărite. SGR va acoperi 25-30%. Tot ce înseamnă răspunderea producătorilor pentru ambalaje înseamnă 60% din ambalajele de pe piață”, a menționat Alin Vișan. El și-a exprimat încrederea că SGR va rezolva problema colectării ambalajelor de băuturi.

Dan Bold, Business Development Manager, REI Grup: 286 de milioane de euro pentru sistemele de management integrat al deșeurilor municipale

Dan Bold, Business Development Manager, REI Grup a prezentat apelul de finanțare guvernamentală pentru sistemele de management integrat al deșeurilor municipale, care se va lansa în curând (1 noiembrie 2022).

Dezvoltarea, modernizarea și completarea sistemelor de management integrat al deșeurilor municipale la nivel de județ sau la nivel de orașe/comune

Perioada de depunere: 1 noiembrie 2022 – 15 februarie 2023

Alocare: 286 milioane euro

Finanțare

Valoare ajutorului de stat este cuprinsă între 500.000 euro și 8,4 milioane de euro

Intensitatea ajutorului de stat variază între 40% și 75% în funcție de regiune și categoria întreprinderii

În cadrul unui proiect sunt eligibile costuri în cuantum de minimum 85% din valoarea proiectului pentru investițiile ce vizează activitățile aferente următoarelor coduri CAEN: 3821; 3822; 3832; 3831.

În cazul proiectelor care includ investiții în activitățile aferente codurilor CAEN 3811 și 3812, cuantumul maxim al acestora poate fi de 15% din valoarea proiectului.

Beneficiari eligibili

Operatori economici care sunt autorizați să desfășoare cel puțin una dintre activitățile corespunzătoare următoarelor coduri CAEN:

3821 – tratarea și eliminarea deșeurilor nepericuloase

3822 – tratarea și eliminarea deșeurilor periculoase

3832 – recuperarea materialelor reciclabile sortate

3831 – demontarea mașinilor și echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor

3811 – colectarea deșeurilor nepericuloase

3812 – colectarea deșeurilor periculoase

Activități / cheltuieli eligibile:

Cheltuieli cu realizarea construcțiilor necesare amplasării și montării utilajelor, instalațiilor și echipamentelor achiziționate, cu dotările aferente – instalații electrice, alimentare cu gaze naturale, instalații de încălzire, ventilare, climatizare (aferente doar incintei construcțiilor

Cheltuieli cu achiziția și montajul utilajelor, instalațiilor și echipamentelor necesare îndeplinirii obiectivelor proiectului (vehiculele achiziționate în cadrul acestei măsuri vor fi echipate cu cea mai bună tehnologie disponibilă din punctul de vedere al respectării mediului)

Cheltuieli cu achiziționarea activelor necorporale.

 

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Lingua Transcript încurajează învățarea… prin călătorit!

Vara este, prin excelență, sezonul mobilității, al întâlnirilor interculturale și al reconectării. La Lingua Transcript, credem că acest context...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor