Valoarea plăților cu cardul a crescut cu 36% în restaurante și aproape s-a dublat în hoteluri, în ultimele trei luni, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut
Odată cu încheierea stării de alertă în luna martie a acestui an și eliminarea restricțiilor de deplasare, distanțare sau socializare, românii au început să se manifeste în mod expansiv și volubil, iar ieșirile în aer liber, în oraș sau vacanță au devenit activități frecvente în agenda post-pandemie. Acest optimism general și dorința de a ieși din casă se reflectă și în modul în care românii și-au cheltuit finanțele personale în ultimele trei luni.
Conform unei analize realizate pe terminalele de plată proprii ale Global Payments, cel mai mare furnizor de servicii și tehnologie de plată din lume, în ceea ce privește numărul și volumul tranzacțiilor cu cardul în perioada martie-mai 2022, românii au cheltuit cu 90% mai mulți bani în hoteluri și cu 36% mai mult în restaurante, decât în aceeași perioadă a anului anterior, în plină pandemie.
Dorința de a ieși din case, de a face excursii sau de a călători, de a petrece timpul cu prietenii sau de a căuta experiențe este evidențiată și de valoarea tranzacțiilor cu cardul realizate în agențiile de turism, care au crescut și ele cu 28%, comparativ cu lunile martie-mai 2021.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
“Cert este că pandemia a schimbat semnificativ modul în care facem plățile și pe ce ne cheltuim banii. Clienții noștri au început să plătească mult mai mult cu cardul, chiar și în domenii în care nu obișnuia asta. Acum, pot da și bacșiș cu cardul. Anul trecut, industria ospitalității și restaurantele au avut o perioadă neașteptat de bună. În vârful sezonului principal, din luna august, peste 14 000 de tranzacții s-au realizat zilnic prin terminalele Global Payments din restaurantele din România, care au reprezentat vânzări de 40.000 de euro pe zi. Anul acesta, ne așteptăm ca aceste valori sa fie depășite peste vară, pentru că, în ciuda inflației, românii au început să considere ieșirile și mesele în oraș, precum și vacanțele drept activități esențiale”, a declarat Cătălin Moise, Country Manager Global Payments Romania.
Suma medie plătită cu cardul în restaurantele românești în lunile martie-aprilie 2022 a fost de 79 de lei, față de 58 de lei, anul trecut. În total, românii au cheltuit peste 55 de milioane de lei (55.566.262 lei ~ 11,1 milioane de euro) în cele trei luni, în timp ce anul trecut au lăsat doar 41 de milioane de lei (41.002.945 lei ~ 8,2 milioane de euro) în restaurante, în aceeași perioadă.
În hoteluri, românii au cheltuit aproape dublu față de anul trecut. În martie-mai 2022, aceștia au plătit cu cardul peste 42 de milioane de lei (42.155.597 lei ~ 8,4 milioane de euro) și o sumă medie de 356 de lei. Anul trecut, au cheltuit pe hoteluri cu 20 de milioane de lei mai puțin (22,152,283 lei ~ 4,4 milioane de euro), suma medie tranzacționată fiind de doar 201 lei.
În ciuda acestor creșteri semnificative ale tranzacțiilor cu cardul, românii și-au păstrat, totuși, mentalitatea bugetară temperată dobândită pe parcursul provocărilor financiare din perioada pandemiei. Mai ales, sub amenințarea unei inflații în creștere, cu care se confruntă zilnic.
Conform tracker-ului care analizează lunar emoțiile și schimbările în comportamentul de consum al cumpărătorului român, dezvoltat de departamentul Data Intelligence, din cadrul Publicis Groupe România, procentul celor care declară că au cumpărat doar produse esențiale pentru a păstra bugetul familiei intact a crescut în mod constant în ultimele 3 luni, ajungând la 92% în luna mai. 60% dintre respondenți au declarat că prima măsură luată pentru a combate efectul inflației este reducerea consumului.
Conform Global Payments, în lunile martie-mai 2022, românii au redus la aproape jumătate (46%) cheltuielile făcute în magazine alimentare și supermarket-uri. Dacă anul acesta, în perioada martie-mai, au realizat tranzacții cu cardul de aproximativ cinci sute de milioane de lei (552.081.344 lei ~ 110,4 milioane de euro), în aceleași trei luni din 2021 depășeau deja miliardul (1.026.612.771 lei ~ 205,3 milioane de euro). Practic, după pandemie, românii au redus mesele de acasă, pentru a-și permite și o cină în oraș.
Aceeași analiză, realizată de departamentul Data Intelligence, din cadrul Publicis Groupe România, arată că activitățile de plecare de acasă/ieșire în oraș (printre care și mesele luate la restaurant sau în localuri publice) sunt considerate esențiale de 39% dintre consumatorii generali, cu cel mai mare procent între grupa de vârstă 18-24 de ani (50%).
Despre Global Payments
Global Payments este lider mondial în furnizarea de servicii tehnologice de plată. Soluțiile noastre sunt utilizate de clienți din 100 de țări și anual procesăm peste 50 de miliarde de tranzacții pentru ei. Pentru comercianții din România, procesăm tranzacții anuale de aproximativ 6,5 miliarde de lei și gestionăm peste 14.000 de terminale de plată. Ne concentrăm în principal pe micii retaileri și antreprenori, iar în Europa Centrală și de Est avem 65.000 de clienți, cu aproape 100.000 de terminale.
Global Payments este unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de plata pentru România, Cehia, Slovacia și Austria. Suntem furnizorul exclusiv de soluții de plată cu cardul pentru Banca Comercială Română, dar oferim soluții fiabile indiferent de bancă. În oferta noastră veți găsi atât terminale de plată, cât și portaluri de plată, împreună cu multe alte servicii suplimentare.
Utilizăm cea mai înaltă securizare posibilă 3D Secure și suntem certificați PCIDDS (PAYMENT CARD INDUSTRY DATA SECURITY STANDARD).