joi, 19 iunie, 2025

Cum poate evaluarea să scoată din impas orice antreprenor aflat la răscruce

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Articol de Ioan Andrei Botiș, Fondator, Appraisal & Valuation și Managing Partner, NAI Romania

Evaluarea performanței angajaților, obligatorie sau opțională?

Pentru companiile cu o viziune clară, nu există căi de mijloc, compromisuri sau îndeplinirea parțială a responsabilităților angajaților. De aceea, promisiunile de la angajare trebuie respectate. Fiecare angajat contribuie în mod direct la succesul sau eșecul unei companii. Evaluarea nu este un control, nu-și propune să concedieze imediat angajații neproductivi, ci să aducă la cunoștința antreprenorului, o stare de fapt. Excelentă sau mediocră, vom afla din evaluare. Însă, dacă această evaluare periodică nu există, în cele mai multe cazuri, angajații își fac parțial treaba. Nu neapărat în România, ci peste tot în lume. Este în firea umană ca angajații să amâne ori să-și neglijeze sarcinile. Mai mult, antreprenorii cu un stil de muncă haotic vor avea cereri mereu noi și urgente care să le întrerupă fluxul creator.

Ce ar trebui să ceară antreprenorul atunci când evaluează un posibil nou angajat?

CV-ul impecabil? Nici vorbă. Poate câteva recomandări scrise de la angajatori din trecut? Nu.

Antreprenorul angajează un om (care se presupune că este expert) ca să-i rezolve o problemă specifică. Fiecare companie are câteva puncte critice de care ar trebui să se ocupe oameni specializați și bine instruiți. Vânzarea, marketing-ul, aprovizionarea, producția sau distribuția sunt puncte critice care se regăsesc la multe dintre companiile românești. Un antreprenor cu viziune clară va avea câte un om cheie pentru fiecare dintre aceste poziții. Fiecare dintre aceste puncte critice dezvoltă zilnic probleme, prin urmare noul angajat va trebui să demonstreze că este în stare să le rezolve. Într-o simplă perioadă de probă de o lună-două, antreprenorul poate afla dacă respectivul angajat poate sau nu să rezolve problemele specifice. Prin urmare, CV-ul sau recomandările pot fi necesare, însă nu și obligatorii pentru succes. Iar succesul se evaluează periodic.

Încotro navighează compania ta?

Antreprenorii cu puțină imaginație își vor asemui compania unei corăbii aflate mereu pe mare. Situația ideală este cea în care există oameni pricepuți în toate punctele cheie, de la vele la bucătărie, iar antreprenorul aflat la timonă știe cu exactitate încotro se îndreaptă. Dacă nu ar avea instrumentele de măsură de la bord, precum busola sau hărțile, așa-i că s-ar rătăci imediat? De fapt, în realitate nici nu și-ar da seama că s-ar fi rătăcit. De aceea, e nevoie mereu de o confruntare cu realitatea, măsurată cu ajutorul unor instrumente cât mai performante. Acestea îi indică cu exactitate poziția pe mare și distanța rămasă de parcurs până la destinație. Astfel, căpitanul nostru alias antreprenorul va ști cum să-și dozeze eforturile astfel încât să-și atingă ținta. Pe vreme ideală, cu vânt din pupa. Însă, ce călătorie este ferită de primejdii? Ce corabie nu a înfruntat furtuni năprasnice sau o lipsă totală de vânt, de propulsie? Factorii externi care tulbură activitatea companiilor au existat dintotdeauna și vor fi atât timp cât afacerea este activă. Pandemii, mai nou, războaie, recesiuni economice, inflații fără niciun fel de control, competiție neloială, toate aceste conturează mediul în care astăzi, afacerile sunt nevoite să devină profitabile. Nu-i ușor lucru. Și dacă prezența factorilor externi nu poate fi influențată, salvarea vine întotdeauna din interiorul companiei, acolo unde căpitanul nostru știe ce are de făcut, alege oamenii potriviți, îi pune la treabă și evaluează progresul. Fără evaluare, afacerea sa e doar o corabie aflată în derivă, care este la mâna competiției ori a piraților care o pot jefui ușor (aka competiție neloială). Astăzi, evaluarea unei companii dezvăluie imediat orice posibilă amenințare, ceea ce oferă antreprenorului timp suficient de acțiune.

Ești un antreprenor care acționează sau reacționează la ce i se întâmplă?

Dacă reacționezi, e deja prea târziu, evenimentul nefavorabil s-a produs deja. Nu-ți rămâne decât să cântărești consecințele și să ți le asumi, adică să scoți bani din buzunar. Însă, dacă acționezi preventiv, cu greu te poate surprinde ceva care să-ți tulbure activitatea companiei și profiturile. Evaluarea îți dă șansa de a nu fi surprins niciodată pe picior greșit, să fii cu un pas înaintea angajaților, a pieței, a competiției. Altfel zis, acționează ca să nu reacționezi. Prevenția medicală în România nu prea funcționează. Zeci de milioane de euro au fost cheltuiți pe campanii publicitare de prevenție, însă românul vine la doctor doar atunci când îl doare. În țările dezvoltate, prevenția joacă un rol de cinste, pentru că la un simplu calcul matematic, e mai ieftin pentru guverne ori pentru companii să prevină decât să trateze. Antreprenorul are astăzi la îndemână o serie de instrumente cu care poate programa pe o perioadă chiar îndelungată activitatea unei companii. Există software-uri performante pentru management, există consultanți bine pregătiți, e nevoie doar de puțină detașare a antreprenorului față de propria companie.

Antreprenorul implicat care se identifică cu firma lui

Prezența fizică zilnică la birou nu este o garanție că situațiile nu pot scăpa de sub control. Neregulile se pot întâmpla chiar sub ochii tăi. Elon Musk doarme la birou din dorința oarbă de a ține lucrurile sub control pentru că obligațiile față de investitori și clienți sunt absolut uriașe și nu permit nici o greșeală prostească. Musk este o excepție, iar antreprenorul obișnuit nu poate să-și facă planuri bazate pe excepții. Cu toate aceste, ce fel de companie e aceea care depinde de prezența totală a șefului? Deși retorică, întrebarea are nevoie de clarificări. În primul rând, antreprenorul care se identifică total cu afacerea sa, cu greu mai poate avea și o viață personală. În al doilea rând, prezența zilnică la birou a antreprenorului cu scopul de a-și verifica angajații duce la stări de nervi și tensiune care îl îndepărtează treptat de misiunea propusă. Astfel, apare delegarea, această soluție minune care rezolvă problema spinoasă din companii. Însă, delegarea propriu-zisă nu e suficientă pentru succes, mai este nevoie de un plan de acțiune bine pus la punct și de evaluare periodică. Fără evaluare, antreprenorul deleagă sarcini fără consecințele neîndeplinirii acestora. Cum se traduce asta? Haos.

Afacerile care nu cresc sunt obligate la eșec

Există afaceri care pornesc cu dreptul la drum, au încasări constante, iar după 2-5 ani de activitate ajung într-un punct din care stagnează având venituri constante. E așa numita zonă de platou, zonă în care se afla sute de companii românești. Afacerile sănătoase sunt într-adevăr cele previzibile, însă starea de platou nu este una sănătoasă. Antreprenorii aflați aici sunt de fapt într-o capcană, într-o temniță construită de propriile acțiuni. Cu atât de multă informație disponibilă, afacerile nu-și mai pot păstra secretele din producție. Nimic nu mai este unic, original, totul s-a cam inventat deja. Ceea ce există astăzi, este de fapt o reinterpretare a afacerilor deja existente, o adaptare, o șlefuire a produselor și a serviciilor cu un marketing online, uneori șters și fără miez. Oare aceasta nu înseamnă că afacerea ajunsă pe platou este direct amenințată? Nu cumva companiile noi apărute pot copia pur și simplu rețetele unei afaceri de succes și să intre în competiție directă practicând prețuri mai mici? Aceasta nu este o amenințare închipuită, ci este realitatea însăși. Ce posibilități are antreprenorul să-și protejeze afacerea? Nu, nu este OSIM care conferă doar o protecție a mărcii comerciale, nu a afacerii în sine. Zona de platou nu este deloc reconfortantă așa cum pot crede unii, ci o dilemă. Încotro? Evaluarea afacerii este aici soluția câștigătoare care îl poate scoate din impas pe antreprenorul aflat la răscruce de drumuri. Evaluarea îi va arăta întotdeauna drumul de urmat, sigur, fără șovăială.

Visuri mari sau pragmatism irecuperabil?

Nu poți opri un antreprenor să-și facă visuri, așa cum nu poți opri o mamă să-și facă griji pentru copilul ei. Comparația pare deplasată, însă include un adevăr comun deloc de neglijat: visuri noi înseamnă griji noi, preocupări noi. Nu e nimic rău în a visa, însă acțiunea trebuie să rămână pragmatică. Ceea ce vrea antreprenorul este de multe ori total diferit de ceea ce are nevoie într-adevăr afacerea sa. Să ne imaginăm un triunghi, iar la fiecare dintre capete se află cei trei factori importanți pentru succes: antreprenorul, afacerea și clientul. Situația ideală? Triunghiul echilateral, cel în care ceea ce-și dorește antreprenorul este în deplină concordanță cu nevoile afacerii și ale clienților, ale pieței. Toți trei contează în egală măsură. Ori acțiunile unei companii dictate doar de dorințele antreprenorilor duc deseori la faliment. Cele în care doar satisfacția clienților contează, sunt mari consumatoare de timp, bani și energie, și în final neprofitabile. Dinamica pieței obligă la adaptare, însă reacția permanentă a antreprenorilor la factorii externi devine obositoare. Nu-i rămâne decât să respecte planul propus, să nu scape premiul de sub ochi bucurându-se în același timp de mici victorii zilnice, să delege, să facă evaluări de progres periodice și să devină mai pragmatic în acțiuni. Totul se află într-un echilibru fragil, greu de menținut, iar evaluarea te ajută să fii mereu pe linia de plutire.

Cu 200 de euro poți salva 100.000 euro

Astăzi, evaluările au devenit accesibile oricărui antreprenor. O evaluare a unei companii poate avea un cost de pornire de doar 200 euro. Se pot evalua atât companii, cât și proprietăți imobiliare, terenuri agricole ori destinate construcțiilor, parcuri eoliene și solare, echipamente, utilaje, mașini și chiar obiecte de artă.

Acțiunile Appraisal & Valuation SA sunt listate, sub simbolul APP, pe Sistemul Multilateral de Tranzacționare (piața AeRO) a Bursei de Valori București. Compania a derulat un plasament privat de acțiuni, care s-a desfășurat cu succes. Plasamentul privat de acțiuni, precum și operațiunile specifice listării la bursă au fost intermediate de broker-ul TradeVille.

Strategia Appraisal and Valuation SA de a performa pe piața de capital include atragerea în echipă a celor mai buni specialiști de pe piață, crearea unor divizii noi, achiziții de companii din același domeniu de activitate și arii conexe, precum și extinderea serviciilor și a platformelor digitale atât la nivel local, cât și internațional.

 

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Lingua Transcript încurajează învățarea… prin călătorit!

Vara este, prin excelență, sezonul mobilității, al întâlnirilor interculturale și al reconectării. La Lingua Transcript, credem că acest context...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor