- Numărul specialiștilor în ITC din România trebuie să crească cu 660.000 pentru a atinge țintele stabilite în cadrul Deceniului Digital de către Comisia Europeană. Între 2019 și 2020 numărul specialiștilor a crescut cu doar 3%
- România va trebui să recupereze un decalaj de 62 de puncte procentuale în ceea ce privește business-urile care utilizează cloud pentru a-și atinge ținta stabilită pentru Deceniul Digital
- În toate ariile din cadrul Deceniului Digital există încă decalaje, inclusiv în ceea ce privește rețelele de foarte mare capacitate din România, de 24%.
Numărul de business-uri din România care utilizează tehnologia cloud trebuie să crească cu 62 puncte procentuale pentru atingerea obiectivului asumat pentru Deceniul Digital stabilit de Comisia Europeană, arată un nou raport publicat astăzi, intitulat “Progresul către ambiția UE privind Deceniul Digital”, realizat de Deloitte și comandat de Vodafone. Deceniul Digital, care stabilește obiective cheie până în 2030 în diferite arii digitale, reflectă viziunea UE pentru transformarea digitală a Europei și reprezintă un element esențial pentru ca Europa să-și mențină competitivitatea globală într-o lume aflată în schimbare rapidă.
Potrivit raportului, doar 13% dintre afacerile din România utilizează în prezent servicii de cloud computing, ceea ce conduce la un decalaj de 62 de puncte procentuale față de ținta stabilită până în 2030, de 75%. Serviciile cloud pot contribui la creșterea securității datelor, creșterea eficienței, pot ajuta companiile să se extindă, să obțină informații valoroase și să diminueze costurile, ceea ce înseamnă că sunt esențiale pentru a le asigura acestora succesul, capacitatea să crească și să susțină competitivitatea Europei.
Decalajele nu sunt prezente doar la acest capitol. Ponderea de gospodării din România acoperite de rețele de foarte mare capacitate era de 76% în 2021, de unde rezultă că există încă un decalaj de 24%. Reducerea acestui decalaj poate fi o provocare pentru majoritatea, dacă nu pentru toate statele membre, din cauza costurilor ridicate și provocărilor operaționale legate de implementarea acestor rețele în zone îndepărtate.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
23 septembrie 2025: Gala Club Antreprenor (Gala aniversară, 5 ani de la apariția revistei)
30 septembrie 2025: Next Generation Business Finanțări; Digitalizare; Fiscalitate.
3 octombrie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Cluj – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Este nevoie de progres și în ceea ce privește abilitățile digitale
Lipsa de specialiști în ITC împiedică, de asemenea, progresul pentru atingerea obiectivelor Deceniului Digital, punând în pericol capacitatea Europei de a dezvolta tehnologiile necesare pentru a se poziționa ca lider global. Numărul de specialiști în ITC la nivelul tuturor țărilor membre UE este în prezent de 8,43 milioane. În timp ce numărul acestora a cunoscut cea mai mare creștere în Germania, Irlanda și Ungaria în ultimul an, la nivelul UE numărul trebuie să crească de mai bine de 2 ori pentru a atinge ținta Deceniului Digital de 20 de milioane de specialiști în ITC.
În unele state membre se observă un regres în ceea ce privește digitalizarea companiilor mici și mijlocii, punând în pericol obiectivul general al Deceniului Digital
Nivelul de intensitate digitală al companiilor mici și mijlocii a rămas relativ constant în ultimii 5 ani, cu o rată anuală de creștere la nivelul UE de 2% între 2016-2021. Intensitatea digitală este definită conform Indicelui de Intensitate Digitală care măsoară disponibilitatea a 12 tehnologii digitale, inclusiv accesul la broadband (30 Mbps sau peste) și specialiști în ITC. În unele cazuri, statele membre se află acum și mai în urmă față de acum 5 ani în atingerea obiectivului stabilit. România a făcut ușoare progrese în 2021, fiind cu un punct procentual mai aproape de ținta pentru 2030 față de 2019.
Alocarea fondurilor și plățile pentru statele membre vor mai suferi modificări în urma scăderii PIB în timpul pandemiei
Statele membre al căror PIB a scăzut mai mult decât previzionat de către Comisie vor beneficia de alocări mai mari de fonduri și granturi. Germania, Portugalia și Spania este posibil să aibă cele mai mari creșteri de granturi, în timp ce România este posibil să aibă o oarecare scădere de granturi pe fondul unei creșteri mai mari a PIB în 2021 decât prognozat.
Motive de optimism – raportul subliniază 4 factori cheie care ar putea contribui la atingerea țintelor Deceniului Digital :
- Coordonarea între guverne – colaborarea eficientă între guvernele statelor membre (autorități naționale, regionale și locale) poate asigura că investițiile în digitalizare sunt eficiente, sincronizate și făcute la timp.
- Conectarea ecosistemelor digitale – dezvoltarea de noi ecosisteme digitale va depinde de colaborarea dintre o mare varietate de organizații, guvernele având un rol de facilitator.
- Partajarea datelor – asigurarea că datele sunt accesibile, reutilizabile și sigure va facilita partajarea și va susține ecosistemele digitale precum smart cities, eHealth, energie și mobilitate smart.
- Demonstrarea valorii digitale – Ilustrarea valorii investițiilor digitale prin proiecte pilot și măsurare eficientă poate contribui la încurajarea de noi investiții publice și la decizii informate cu privire la investiții viitoare.
Raportul integral poate fi consultat aici.
Despre Vodafone
Unică prin amploarea sa, ca cea mai mare companie de telecomunicații și tehnologie din Europa și Africa, Vodafone transformă modul în care trăim și lucrăm prin inovație, tehnologie, conectivitate, platforme, produse și servicii. Vodafone operează rețele mobile și fixe în 21 de țări și colaborează cu rețele mobile în alte 47 de țări. La 31 decembrie 2021, aveam peste 300 de milioane de utilizatori de servicii mobile, peste 28 milioane de utilizatori ai serviciilor de broadband fix și peste 22 de milioane de clienți ai serviciilor TV.
Vodafone este lider mondial în domeniul IoT (Internet of Things), conectând peste 142 de milioane de dispozitive și platforme prin inovație care se aliniază cu aspirațiile societății pentru orașe mai curate și mai sigure, transport mai bun și agricultură la cele mai noi standarde. Poziția de lider digital a Vodafone schimbă, de asemenea, și modul în care guvernele oferă asistență medicală și educație și modul în care companiile, în special întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri), deservesc clienții.
Am revoluționat segmentul fintech din Africa prin M-Pesa, care își sărbătorește a 15-a aniversare în 2022. Este cea mai mare platformă fintech din regiune, și oferă acces la servicii financiare unui număr de peste 51 de milioane de oameni într-un mod sigur, accesibil și convenabil.
Misiunea noastră este să „conectăm pentru un viitor mai bun” care facilitează o societate digitală incluzivă și durabilă. Facem pași importanți pentru a limita impactul companiei asupra planetei prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră până la net zero până în 2040, prin achiziția de 100% energie electrică din surse regenerabile în Europa și în toate operațiunile noastre până în 2025, reutilizând, revânzând sau reciclând 100% din echipamentele noastre de rețea care devin redundante. Vodafone lucrează în mod proactiv pentru a extinde accesul la conectivitate pentru comunitățile rurale, studenți și pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă. De mai bine de 30 de ani, Fundația Vodafone a sprijinit comunitățile din Europa și Africa în domeniile sănătății, educației și egalității.
Susținem diversitatea și incluziunea prin politicile noastre de maternitate și concediu parental, prin furnizarea de oportunități multiple de dezvoltare femeilor cu ajutorul conexiunilor mobile și fixe, precum și prin îmbunătățirea accesului la educație și abilități digitale pentru femei și pentru societate, în general. Apreciem și tratăm cu respect toate persoanele, indiferent de rasă, etnie, dizabilitate, vârstă, orientare sexuală, identitate de gen, credință, cultură sau religie.
Pentru mai multe informații, vizitați www.vodafone.com, urmăriți-ne pe Twitter la @VodafoneGroup sau conectați-vă cu noi pe LinkedIn la www.linkedin.com/company/vodafone.