vineri, 27 iunie, 2025

JLL: Posibilă penurie de spații de birouri din 2023

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Deși piața spațiilor de birouri se află, pe fondul pandemiei, la un nivel jos, peste 2 ani este posibil să ne confruntăm cu o lipsă de spații noi în București.

„Construcția unei clădiri de birouri durează uzual cel puțin doi ani. Ca să fie livrate clădiri de birouri în 2023, construcția lor trebuia să fi demarat deja, ceea ce nu vedem că s-a întâmplat. În prezent se finalizează proiectele începute înainte de pandemie. Din acest motiv, în 2023 opțiunile pentru ocuparea unui spațiu nou vor fi foarte limitate. Recomandăm decidenților din companii să aibă în vedere acest aspect atunci când își conturează strategia pe următorii ani și să analizeze din timp opțiunile”, a declarant Maria Florea, Key Client Director, JLL Romania.

Dacă anul 2021 ar putea să se finalizeze cu livrări de peste 240.000 de metri pătrați, în schimb pentru anul viitor sunt așteptate livrări de sub 150.000 de metri pătrați, iar în 2023 de mai puțin de 100.000 de metri pătrați. Un efect al acestei tendințe va fi și o reducere a ratei de neocupare.

În privința evoluțiilor chiriilor pentru spații de birouri în București, este improbabilă o scădere, având în vedere costurile ridicate de construcție și prețurile mari ale terenurilor. În schimb, pachetele de stimulente oferite de proprietari chiriașilor sunt acum generoase, iar cererea nouă nu întârzie să apară.

„Față de ultimii ani, vedem acum cereri noi, companii nou intrate în piață și care își caută sedii. Totodată, dacă în anii anterior nu găseai unde să acomodezi în stocul existent o cerere pentru 5.000-10.000 de metri pătrații și astfel trebuia sa pre-închiriezi, deci să aștepți finalizarea unei clădiri, acum sunt disponibile în piață inclusiv câteva opțiuni de spații mari în clădiri existente. Acest lucru poate grăbi semnificativ procesul de instalare pentru companiile nou-intrate în piață sau pentru cele care vor să se extindă. Mai mult decât atât, mulți dintre proprietarii spațiilor rămase libere pe fondul pandemiei, aleg acum să investescă pentru readucerea lor la cele mai noi specificații tehnice”’, explică Maria Florea.

În prezent sunt disponibile și opțiuni de spații la subînchiriere, rezultate în urma deciziei unor companii de a-și restrânge spațiul ocupat. Volumul spațiilor oferite la subînchiriere se ridică la circa 2% din stocul total de spații de birouri din Capitală sau circa 60.000 de metri pătrți, valoare rămasă relativ constantă pe parcursul pandemiei.

„Orice moment de criză aduce și oportunități, iar pentru chiriașii de spații de birouri pandemia, cu toate provocările pe care le presupune, poate constitui însă și o oportunittate pentru îmbunătățirea spațiului de lucru sau obținerea unei oferte mai avantajoase, iar multitudinea de opțiuni existente în piață ajută mult în acest demers”, mai spune Maria Florea.

Primele 9 luni din 2021 au adus pentru București o cerere totală de spații de birouri de puțin peste 200.000 de metri pătrați, în creștere cu 24% față de perioada similară a anului trecut, Comparativ cu aceeași perioadă din 2019, deci înainte de pandemie, cererea rămâne totuși cu 28% mai mică.

Numai în trimestrul al treilea din 2021, au fost închiriați în București în total aproape 72.000 de metri pătrați de spații de birouri, similar cu trimestrul precedent, dar cu aproape 14% peste nivelul înregistrat în T3 2020. Contractele noi au avut cea mai mare pondere în cererea totală din T3 2021, cu 38%, fiind urmate de contractele de reînnoire și renegociere, cu 30% din total.

În privința livrărilor de spații de birouri, în T3 2021 au fost inaugurate clădiri cumulând o suprafață închiriabilă de aproximativ 108.000 metri pătrați. Stocul modern de spații de birouri din Capitală a ajuns astfel la peste 3,1 milioane metri pătrați.

Cel mai mare proiect de birouri livrat în T3 a fost J8 Office Park, ansamblul dezvoltat de Portland Trust în zona Expoziției, având o suprafață închiriabilă de circa 46.000 de metri pătrați. Al doilea cel mai mare proiect livrat a fost prima fază a U-Center Campus, de 32.800 metri pătrați, realizată de Forte Partners în apropiere de Piața Unirii. Tot în T3, Globalworth a livrat în zona Floreasca – Barbu Văcărescu clădirea Globalworth Square, cu o suprafață închiriabilă de peste 29.000 de metri pătrați.

Per ansamblu, în primele 9 luni ale anului, în București au fost finalizate clădiri de birouri cu o suprafață totală închiriabilă de aproape 154.000 de metri pătrați, cu 24% peste livrările din aceeași perioadă a anului trecut.

Până la sfârșitul lui 2021, alți 89.000 de metri pătrați urmează să fie livrați. Cel mai mare dintre proiectele așteptate este prima fază din One Cotroceni Park, proiectul dezvoltat de One United Properties, care va aduce circa 45.000 de metri pătrați în zona Centru-Vest.

Ca urmare a cererii încă fragile, în curs de recuperare, dar și a livrărilor consistente de spații de birouri în acest an, rata de neocupare în București a urcat de la 12,8% în T2, la 14,2% în T3.

„Ne așteptăm ca până la sfârșitul acestui an să fie atins pragul maxim al ratei de neocupare, iar ulterior aceasta să scadă treptat pe parcursul următorilor ani”, adaugă Maria Florea.

Despre JLL

JLL (NYSE: JLL) este o firmă specializată în servicii profesionale și de management al investițiilor, dedicate domeniului imobiliar, servicii oferite clienţilor care doresc să obțină valoare adăugată prin deţinerea, închirierea sau investițiile în proprietăți imobiliare. Înregistrând venituri anuale globale de 16,6 miliarde dolari SUA, JLL activează în 300 de sucursale în 80 de țări și înglobează cca 91.000 de angajați în întreaga lume. Pentru informaţii suplimentare vă rugăm vizitati www.jll.com

 

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Provident: Românii devin mai siguri pe cunoștințele lor financiare, iar 4 din 10 iau în calcul un credit pentru nevoi personale în perioada următoare

Tot mai mulți români iau în calcul un credit de nevoi personale în perioada următoare. Potrivit sondajului anual realizat...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor