Club Antreprenor a organizat joi, 21 octombrie 2021, Forumul de management și reciclare a deșeurilor.
Partenerii evenimentului moderat de jurnalistul Constantin Rudnițchi au fost Asociația Berarii României; Vrancart; Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare; Asociația Română pentru Ambalaje și Mediu și Paradise Tour.
Vă prezentăm mai jos concluziile acestei dezbateri, în ordinea vorbitorilor.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Toate produsele ambalate (sticlă, aluminiu și PET) vor fi purtătoare de garanție
Cosmin Teodoru, Directorul general al Direcţiei Generale Deşeuri, Situri Contaminate şi Substanţe Periculoase, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a evidențiat faptul că sistemul garanție-returnare, din țara noastră, are un istoric de câțiva ani de zile, dintre care 2-3 ani au fost consumați doar pregătindu-ne să lansăm conceptul la nivel legislativ.
„Decizia Ministerului Mediului a fost ca această garanație să fie de 50 bani. Fiecare produs pus pe piață trebuie să fie purtător al acestei valori adăugate. În momentul în care am consumat produsul, eu (ca cetățean beneficiar al acestuia), mă întorc când și unde doresc eu și returnez acel ambalaj. În schimbul acelui ambalaj voi primi fie bani cash, fie voucher, fie orice altă contribuție financiară”, a menționat Cosmin Teodoru.
Problematica deșeurilor în contextul Strategiei Naționale pentru Dezvoltarea Durabilă a României 2030
„Suntem în plin proces de elaborare și implementare a sustenabilității, care va facilita raportarea pe componenta de responsabilitate a companiilor. Avem un memorandum de înțelegere cu Consiliul German pentru Dezvoltare Durabilă, vom adapta la specificul României Codul German al Sustenabilității. Sperăm că vom crea mai multe transparențe și comparabilitate privind performanța sustenabilității entităților”, a declarat Stelian Matei, Consilier superior, Serviciul coordonare dezvoltare durabilă, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă al Guvernului României.
Codul Român al Sustenabilității va cuprinde referiri precise despre mecanismele de raportarea nefinanciară de către toate entitățile care intră sub incidența prevederilor Ordinului Nr. 1938/2016 din 17 august 2016.
„Raportarea se va realiza prin intermediul unei platforme interactive și va cuprinde aspecte ce țin de: sustenabilitate, mediu, social și de personal, respectarea drepturilor omului, combaterea corupției și a dării de mită”, a adăugat Stelian Matei.
Sistemul de Garanţie-Returnare este unul complex, dar este necesar un cadru legislativ complet
„Acest Sistem de Garanţie-Returnare este necesar ca instrument în condiţiile în care, din perspectivă legislativă, avem obligaţii şi ţinte de recuperare a ambalajelor din piaţă din ce în ce mai ambiţioase. Anul 2025 vine deja cu un astfel de instrument de măsurare ambiţios. Colectarea pentru PET va trebui să urce la 77%, în 2029 ne ducem către 90%. Ca atare, pentru anumite categorii de ambalaje, cum sunt ambalajele pentru băuturi, Sistemul de Garanţie – Returnare vine cu o astfel de infrastructură care va permite colectarea în proporţii semnificative”, a afirmat Julia Leferman, reprezentant al Alianței Producătorilor de Băuturi și Director General, Asociația Berarii României.
„Înainte de a porni la drum este necesar un cadru legislativ complet. Din punctul nostru de vedere, actele normative sunt necesare acum, nu în octombrie 2022. Vor fi necesare modificări şi completări în legislaţia primară de mediu, deopotrivă în legislaţia primară fiscală”, a adăugat Julia Leferman.
Reprezentanta Alianţei Producătorilor de Băuturi a susţinut că implementarea deficitară a obligaţiei pe care o aveau primăriile, de colectare separată a deşeurilor, „ne-a adus, poate, astăzi, în situaţia în care într-un fel riscăm să nu atingem obiectivele de reciclare”.
Performanţa României în colectarea plasticului este undeva la 45%, peste media Uniunii Europene
„Noi, ca industrie, aşteptăm deschiderea unui dialog corect cu industria pe acest subiect. Se tot vehiculează acest termen de „Plastic tax”, dar el nu există în legislaţia europeană… În fapt, este doar o contribuţie suplimentară a României la bugetul Uniunii Europene, de aproape două miliarde de euro, anual. Contribuția va fi suplimentată prin diverse mecanisme, printre care şi această suplimentare legată de volumul de plastic reciclat în statul-membru. Plata acestei contribuţii dă României acces la fonduri europene, la programul de redresare care tocmai ce s-a aprobat. Nu este corect, din punctul meu de vedere, să urmărim acest subiect doar ca pe o simplă taxă care trebuie plătită de către producători. În România, producătorii asigură colectarea unui volum considerabil de deşeuri de plastic”, a remarcat Alin Vișan, Președintele ARAM – Asociația Română pentru Ambalaje și Mediu.
În ceea ce privește performanța țării noastre în colectarea plasticului (undeva la 45%), ne situăm peste media Uniunii Europene, care ar fi la 40+%, și peste rezultatele unor state ca Franța, Austria sau Ungaria care sunt doar pe la 30%, a concluzionat Vișan.
Hotărârea de Guvern a fost aprobată cu o întârziere considerabilă
Alice Nichita, reprezentant al Alianței Producătorilor de Băuturi și Președinte al Asociației Naționale pentru Băuturi Răcoritoare a afirmat că „dacă toate termenele sunt îndeplinite, vom ajunge în martie 2022 și vom avea Sistemul (de Garanţie-Returnare, n.r.). Din martie 2022 până în 1 octombrie 2022, vor trebui sau ar fi trebuit să fie suficient timp pentru implementarea și pentru operaționalizarea sistemului”.
Aproximativ 4.000 de producători vor trebui să semneze contracte cu administratorul SGR. De asemenea, implementarea unui sistem IT care va asigura comunicarea și gestionarea producătorii de pe piață, dar va face și legătura cu toți comercianții care vor organiza punctele de colectare ale acestor ambalaje, a completat Alice Nichita.
Toate aceste procese implică un imens efort organizatoric
„La prima vedere, lucrurile păreau simple în ceea ce privește acest SGR, numai că în spatele unui astfel de proces se află foarte multă dedicare, din grija față de mediu. Pentru atingere unor obiective, referindu-mă la SGR, nu trebuie să neglijăm modalitatea prin care acest sistem se va bloca. Trebuie să ne asigurăm că atunci când punem pe picioare un astfel de sistem, care presupune foarte multe lucruri, să fim convinși că există o probabilitate foarte mare ca acesta să funcționeze”, a anunțat George Bădescu, Director Executiv, Asociația Marilor Rețele Comerciale din România.
Totodată, unul dintre motivele pentru care Hotărârea de Guvern a fost aprobată cu întârziere a fost complexitatea Sistemului de Garanție-Returnare, observându-se că erau nevoie de anumite completări, a explicat Bădescu.
„Ne intensificăm eforturile să mărim capacitățile de colectare la nivel național”
Cristel Sabău, Director Centre de Colectare, Vrancart SA a declarat că „odată ce va fi pus în aplicare, Sistemul va necesita niște resurse din partea de colectare, pe care le va acapara, făcând aici referire la mijloacele de transport, sisteme de balotare, de numărare, care în caz că există ceva și nu vor fi investiții greenfield, vor fi scoase din circuitul de colectare”.
Fiind o companie dinamică, Vrancart S.A. a inițiat proiecte încât să devină reciclatori finali și pe ambalaje de folie și diverse deșeuri de plastic industrial, dar și pentru deșeurile de lemn. În acest sens a fost depus un proiect pentru un ajutor de stat, acesta fiind aprobat și devenind operațional începând cu acest an.
Vrancart este unul dintre cei mai importanți producători de carton ondulat, hârtie pentru carton ondulat și hârtii igienico-sanitare din România, cu o vechime de peste 38 de ani în acest domeniu de activitate.
VRANCART S.A. Adjud reciclează în prezent peste 30% din totalul de maculatură colectat la nivel național prin intermediul centrelor proprii din țară deschise în: București – 3 centre, Arad, Argeș, Bacău, Botoșani, Brașov, Cluj, Constanța, Focșani, Iași, Prahova, Sibiu și Timiș.
Au mai susținut prezentări:
Doinița Mihai, membru, Coaliția pentru Economie Circulară: “Sistemul de garanție, instrument al economiei circulare în România”
Alina Cobuz, Managing Partner, Cobuz și Asociații: “Managementul deșeurilor – tendințe și probleme”
Teia Ciulacu, Președinte, Asociația Viitor Plus: „Rolul programelor Viitor Plus în promovarea celor 3 „R” și a economiei circulare”
Dan Bold, Business Development Manager, REI Finance Advisors: “Fonduri Europene și Ajutoare de Stat disponibile”
Mihaela Frăsineanu, Director Executiv, Asociația OIREP Ambalaje: “Impactul implementării SGR asupra schemei de EPR”
Puteți vedea dezbaterea aici:
Contact
Mircea Fica, Fondator, Club Antreprenor
mircea.fica@clubantreprenor.ro, 0732.903.216