vineri, 27 iunie, 2025

Interviu cu Fiorenzo Rista, oenolog și acționar, Crama Viile Metamorfosis: Am remarcat o evoluție uriașă în industria vinului din România

Evenimente Club Antreprenor

Mircea Fica
Mircea Ficahttps://www.clubantreprenor.ro/
Fondator Revista Club Antreprenor & clubantreprenor.ro

Interviu cu Fiorenzo Rista, oenolog și acționar, Crama Viile Metamorfosis:

Am remarcat o evoluție uriașă în industria vinului din România

Compania VITIS METAMORFOSIS a fost fondată în 26 aprilie 2002. Ce particularități are industria vinului din Italia și cum credeți că a evoluat acest segment de piață în țara noastră?

Așa este! Am studiat viticultura în Italia, iar în 1998 am luat hotărârea să vin în România. Prin urmare, nu pot spune cum a evoluat industria vinului în Italia, însă am remarcat o evoluție uriașă în România. Am fost încântat încă din prima clipă de podgoriile din România și m-am îndrăgostit de zona Dealu Mare, unde există un terroir ideal pentru cultura viței de vie.

Primele două firme care au schimbat radical industria vinului din România au fost Vinarte și S.E.R.V.E. În 2007, după intrarea României în Uniunea Europeană au apărut mulți investitori în toate podgoriile din România, care au urmat exemplul celor două crame și cu ajutorul fondurilor europene au investit masiv în acest domeniu. Viticultura în România a fost o provocare, dar și o curiozitate pentru mulți investitori străini în ultimii ani.

În prezent, vinurile din România se aproprie de vinurile Europei și de vinurile din Lumea Nouă.

Promovați soiurile autohtone și o viticultură sustenabilă. Aveți viile în podgoria Dealu Mare din județul Prahova. Care au fost cei mai buni ani din punctul de vedere al producției și al vânzării?

Da, promovăm soiurile autohtone, în special Fetească Regală, Fetească Albă, Tămâioasă Românească, Fetească Neagră și Negru de Drăgășani.

Ca ani de recoltă, din ‘98 încoace, au fost excepționali 2001, 2009, 2013, 2016, 2019 (deși Dealu Mare a fost afectat de grindină, doar cantitativ, nu și calitativ) și 2020, dar și toți ceilalți, în afară de 2014, au fost ani buni.

Din punct de vedere al vânzării, din anul 2016 până în prezent a fost o creștere, cu vârful atins în anul 2019.

De unde vă procurați echipamentele necesare pentru cules și vinificație?

Echipamentele necesare pentru cules și vinificație le procurăm din Italia, Bulgaria și România.

Ce investiții presupune dezvoltarea unei mărci noi de vin?

Foarte multe. De la pământ până în frigiderul celor care îți vor alege marca.

Care sunt cele mai mari provocări în domeniul în care activați?

Vremea, vremurile, oamenii lor, oamenii noștri, berea, pandemia, schimbarea dinamicii sociale, a obiceiurilor de consum, mentalitățile, șamd.

Cum reușiți să încheiați noi parteneriate? Care sunt metodele prin care vă promovați?

Ciclul de vânzare în industria vinului este relativ lung, depinde de canalul de vânzare, presupune mai multe etape, căci este vorba de încredere, în final. Fie a partenerilor de afaceri, fie a consumatorilor în vinuri. Iar ca să ai încredere, trebuie să știi/să afli ceva despre ele. Iar ca să afli ceva despre ele, trebuie să construiești contextul în care oamenii să te cunoască.

Metodele prin care ne promovăm sunt cele pe care le folosesc și colegii noștri din industrie și cele pe care ne permitem să le accesăm. Însă dintre toate, noi credem că una se ridică deasupra celorlalte ca importanță, și anume vizita la cramă. Nouă ne place să fim gazde și abia așteptăm să ne întâlnim oaspeții. Căci nu există niciun alt context în care un producător să fie mai bine cunoscut decât la el acasă.

Ce segment de vânzare credeți că are mai mare potențial de creștere? Vinul comercializat prin HoReCA, cel vândut în marile rețele comerciale sau cel prin magazinul online propriu?

B2C (business-to-consumer) în orice formă. Oamenii își cumpără vinul pentru acasă din retail, mai rar dintr-un restaurant. Așadar, orice “route to market” care bifează B2C va crește.

Cum credeți că va evolua prețul vinului în perioada următoare?

Foarte deschis vă spun că nu am nicio idee. Totul va fi reglat de cerere și ofertă. Dacă iau în considerare dinamica actuală a pieței, ar trebui să afirm că prețurile vor crește. Dacă iau în considerare diminuarea cererii, schimbarea radicală a obiceiurilor de consum, afirmația ar fi opusă. Rămâne să descoperim împreună!

Lumea în care trăim se transformă rapid. Piața se schimbă, la fel și cerințele. Cum faceți să fiți mereu la zi cu toate tendințele?

Așa este! Totul se schimbă cu o viteză uluitoare, mai ales dacă ar fi să comparăm mediul actual de afaceri cu cel din urmă cu acum 20 de ani. Nu suntem mereu la zi cu toate tendințele, asta îmi este cât se poate de clar. Mai ales că, în această industrie, orice schimbare îți dorești să faci în legătură cu vinurile, ea va prinde viață în minimum 2 ani. Nu poți grăbi natura, nu poți schimba cursul vieții viei astfel încât mâine dimineață să ai altceva în sticlă.

Cum apreciați concurența din această industrie nobilă? Ce vă diferențiază de competitori?

Cred că putem progresa cu toții dacă vine vorba de concurență și am putea, cred eu, să ducem lucrurile către ceea ce se numește “friendly competition”. În final, lupta industriei este pentru a atrage cât mai mulți consumatori către această lume frumoasă, însă prea puțin cunoscută, încă.

Nu aș dori să vorbesc despre ceea ce ne diferențiază, ci despre ceea ce ne unește, despre lucrurile comune – pasiunea, munca, multă muncă nevăzută, lupta pentru a crește calitatea vinurilor românești, lupta pentru a le expune și a le promova la adevărata lor valoare, mai ales pe piețele externe.

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Bucharest Tech Week 2025 a atras peste 31.000 de vizitatori

Bucharest Tech Week, cel mai amplu festival de tehnologie și inovație din România, a atras, în ediția din acest...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor