Prezentare generală a confidențialității
Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența în timp ce navigați pe site. Din aceste cookie-uri, cookie-urile care sunt clasificate ca fiind necesare sunt stocate pe browserul dvs. deoarece sunt esențiale pentru funcționarea funcționalităților de bază ale site-ului. De asemenea, folosim cookie-uri terțe care ne ajută să analizăm și să înțelegem cum utilizați acest site web. Aceste cookie-uri vor fi stocate în browserul dvs. doar cu acordul dumneavoastră. De asemenea, aveți opțiunea de a renunța la aceste cookie-uri. Dar renunțarea la unele dintre aceste cookie-uri poate avea un efect asupra experienței dvs. de navigare.
Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

joi, 5 iunie, 2025

Interviu cu Horațiu Rada, Manager General, Aur’a  Mineral Water: Fiecare succes din viața mea are la bază și o parte de hazard, îndrăzneală sau curaj

Evenimente Club Antreprenor

Mircea Fica
Mircea Ficahttps://www.clubantreprenor.ro/
Fondator Revista Club Antreprenor & clubantreprenor.ro

Interviu cu Horațiu Rada, Manager General, Aur’a  Mineral Water

Fiecare succes din viața mea

are la bază și o parte de hazard,

îndrăzneală sau curaj

 

Ați lansat apa Aur’a în 2016, după o investiție consistentă. Ce v-a determinat să alegeți acest sector (îmbutelierea și vânzarea apei plate alcaline), dumneavoastră activând anterior în sectorul energetic?

Dintotdeauna am fost o persoană activă și pot să spun că nu am ocolit niciodată munca. La fel, pot să vă spun că iubesc provocările și că fiecare succes din viața mea are la bază și o parte de hazard, îndrăzneală sau curaj. După Revoluție am riscat să lucrez pe cont propriu și am deschis o firmă împreună cu cel mai loial și cel mai bun prieten, Eleodor Coptil. Împreună am făcut o companie care are aprope 25 de ani pe piață și un nume cunoscut în domeniul serviciilor energetice. Succesul nu ne-a schimbat, însă ne-a dat posibilitatea să evoluăm și pe alte planuri. Ideea de a face un bussines în domeniul apelor a venit în urmă cu aproape 10 ani. Am primit o propunere de afaceri, să cumpărăm un pachet majoritar de acțiuni la o fabrică de îmbuteliere, cunoscută, care era de vânzare. Am spus “poate” și apoi am avut ocazia să vedem ceea ce urma să cumpărăm. A fost o decepție totală, ne-am dat seama că era o afacere doar pentru vânzător, am fi cumpărat doar un nume, pentru că singura soluție acolo era să dărâmăm tot și să reconstruim. Am rămas însă cu o concluzie: că am putea să ”lucrăm”cu apă, dar cu una care să fie specială și să aibă o poveste și valoare, să facă diferența prin comparație cu sutele de produse de pe piață. Plus, totul să pornească de la zero, adică să găsim noi izvorul, să construim fabrica și să ne ocupăm de toate cele necesare de la început.  Aici și așa a început aventura Aur’a.

Cât timp au durat prospecțiunile, analizele și testările apei care provine din izvorul Ursoanea, localizat în Munții Banatului?

Timp de aproape doi ani am bătut dealuri și păduri și peșteri necartografiate, mi-am înfrânt și frica de spații înguste, în căutarea apei de aur. Inițial trei asociați, apoi doi, am plecat pe un drum cu multe suișuri și coborâșuri, cu văi și dealuri, și ne-am oprit la Ocna de Fier. Știam că acolo este o apă bună dar mi-am dat seama că este “miraculoasă” când mi-am spălat prima dată fața cu ea. I-am simțit energia. Apoi au urmat teste, analize și monitorizări. Ne-am dat seama că este o apă deosebită și am decis că nu o putem “trata” ca pe una obișnuită. A fost momentul când am hotărât că trebuie îmbuteliată doar în sticlă și când am decis că trebuie să fie altceva, să strălucească. Iar Aur’a chiar a strălucit și continuă să o facă.

Am înființat compania în 2013, când știam deja că deschidem un drum nou. Am avut multe formalități birocratice de îndeplinit: teste, analize, avize, autorizații, documentații, zeci de bibliorafturi de documente. Nu a fost simplu pentru că veneam dintr-un domeniu total diferit, dar în final am reușit să ducem pas cu pas proiectul. Pentru cine nu cunoaște domeniul îmbutelierii apelor poate să pară că lucrurile se fac ușor, pe principiul ”iei apa și o bagi în sticlă”. Nu este nici pe departe așa. Sunt atât de multe detalii care trebuie punctate și atât de multe cerințe legislative de îndeplinit, dacă vrei să faci lucrurile ca la carte și după litera legii, încât aproape că îți vine să o lași baltă înainte de a începe. Cum spuneam, am pornit trei asociați dar astăzi suntem doi, eu și Eleodor Coptil, asociatul cu care am construit și compania Cons Electrificarea Instal. Amândoi suntem loiali unor principii consolidate în peste 20 de ani de business și mândri și fericiți că avem oportunitatea să arătăm lumii această apă românească, numită Aur’a, care izvorăște la Ocna de Fier, în Munții Banatului.

Institutul Internaţional de Testare a Calităţii Gustului de la Bruxelles v-a oferit cea mai înaltă distincţie, de trei stele de aur, fiind singura apă din România cu aceste calități. Care sunt beneficiile consumului de apă Aur’a?

Într-adevăr, prima certificare a fost obținută în 2016 la Bruxelles, la Institutul Internațional pentru Gust și Calitate, trei stele de aur și distincția Superior Taste Award. Aur’a este prima apă din România care a obținut trei stele. Apoi a primit aceeași distincție în 2017 și în 2018. După trei ani cu câte trei stele consecutive am primit Cristal Taste Award, primul premiu de acest fel câștigat de un produs românesc la competiția ITQI. An de an am tot adăugat câte trei stele. Competiția este cu produse din toată lumea, nu doar din Europa, și pentru noi a fost important să ne comparăm cu produse din elita internațională. Ca principiu, trebuie înțeles că selecția produselor participante la competiție este făcută de un juriu de specialiști, reprezentanți ai celor mai importante asociații și organizații gastronomice și de somelieri din Europa, iar analiza produsului se face în orb, adică se punctează conținutul, după miros, după gust, după aspect. Aur’a este un produs deosebit și asta pentru că este o apă naturală alcalină. Apa izvorăște din munte iar locul de captare este lipit de versant. Ajunge în linia de îmbuteliere după câțiva metri și apoi în sticlă. Apa nu suportă nici o transformare fiind trecută doar prin filtre de particule. Conținutul este cel dat de natură iar noi nu facem altceva decât să ne asigurăm că ajunge perfect așa în sticlă. Măsurile de siguranță respectă cele mai complexe sisteme din domeniul calității: standardul IFS Food auditat de SGS International Certification Services GmbH – siguranță alimentară -, și management integrat: SR EN ISO 9001:2008 – Sistemul de Management al Calității și SR EN ISO 22000:2005 – Sistemul de Management al Siguranței Alimentului. Toate acestea nu fac altceva decât să securizeze modul de îmbuteliere. Legat de conținut, este bine echilibrat, este special. Putem vorbi de alcalinitatea naturală și de pH-ul de 8,25, putem vorbi de conținutul de sare redus, de reziduul sec mic, putem vorbi de nitriți și nitrați care sunt aproape inexistenți, ceea ce e foarte rar, putem vorbi despre coloizii de aur și argint. Apa provine dintr-o zonă deosebită numită de localnici “Cracul cu aur”, pentru că în vremea dacilor erau acolo puțuri verticale de extracție pentru metalele rare. Bazinul Moravița, din care se adună practic apa în subteran, este localizat într-o zonă cu păduri, în care nu există activitate umană și industrială. Astfel că apa nu este în pericol să întâlnească surse de poluare.

Apa din izvorul Ursoanea este dragoste la prima degustare. Chinezii au venit la Ocna de Fier sceptici și au plecat impresionați. I-am învățat cum să testeze o apă bună fără să o guste, doar punând-o pe față și simțindu-i energia. Au rămas fără cuvinte. Apoi au băut direct de la sursă și au declarat că nu le vine să mai plece acasă. I-am înțeles pentru că e suficient să constați că Aur’a este altceva față de o apă obișnuită și faptul că au făcut cunoștință cu ea lângă pădure, lângă munte, aproape de un cer albastru cum în China nu vezi, a adăugat o trăire specială. Cam așa s-a întâmplat cu fiecare partener care ne-a vizitat la Ocna de Fier de-a lungul timpului. Noi suntem fericiți că Aur’a este apreciată și iubită pentru ceea ce e și că oamenii aleg să o ducă în colțurile lumii ca pe o comoară și nu ca pe un simplu produs din care vor să facă profit.

Deși are o etichetă cu foiță de aur care surprinde vizual, peste tot în lume unde a ajuns, a primit maximă apreciere pentru ceea ce se găsește în interiorul ambalajului, care este de 1000 de ori mai frumos și mai prețios!

Care sunt valorile și principiile pe care s-a clădit brandul Aur’a?

Respect, calitate, consecvență, acestea sunt cele mai importante principii.

Respectăm produsul, apa naturală pentru care am găsit cel mai bun și sigur ambalaj inventat până acum – sticla. Respectăm clientul, îi oferim un produs excelent, pus în cel mai sigur ambalaj inventat, îmbuteliat cu respectarea a trei standarde de calitate și siguranță alimentară. Respectăm autoritățile, legea, regulile, pentru că este important să joci corect.

Mergem pe calitate, chiar dacă este extrem de greu și de costisitor.

Ca să avem calitate și siguranță trebuie să respectăm extrem de multe reguli și de proceduri. Asta înseamnă foarte multe costuri. Ca să păstrăm calitatea, îmbuteliem în sticlă, sticla este scumpă. Gândiți-vă că România nu mai produce de ani de zile și noi o cumpărăm din Slovacia, preț european, transport, plus taxa de mediu pentru că introducem deșeu pe piața românească. La fel capacele. Le importăm din Germania. Prețul înseamnă calitate și siguranță.

Am căutat după sticlă de calitate, după capace, am luat literalmente fabricile din Europa la pas. Am lucrat la conceptul de imagine, inclusiv pentru etichetă şi cutie, și am testat mai mulţi furnizori până am ajuns la cei cu care lucrăm în acest moment. Dacă e să vorbim despre sticlă, furnizorul Vetropak a fost varianta câştigătoare, doar după ce am discutat cu alte cinci fabrici de profil. Ne-au impresionat pozitiv cu tot ce înseamnă discuţii, contract, profesionalism, seriozitate. Vetropack este unul dintre cei mai importanti producători de ambalaje de sticlă din Europa, cu 8 unităţi de producţie în: Elveția, Austria, Republica Cehă, Slovacia, Croația, Ucraina și Italia. Capacele le achiziționăm din Germania, după ce tot așa am testat din Bulgaria sau Italia și nu ne-au convins. Am pus preț pe calitate și continuăm să o facem. Sacrificiul este foarte mare dar în final este o carte de vizită care ne reprezintă.

Ce tehnologie și echipamente folosiți în fabrică? Ce capacitate de producție aveți acum? Intenționați să creșteți această capacitate, în perioada următoare?

Pentru noi lucrurile merg pe trend ascendent de la prima livrare. Însă trebuie avut în vedere faptul că produsul este de nișă. Gândiți-vă că un îmbuteliator consacrat face maximum 10% din producție îmbuteliere în sticlă, restul în PET. Astăzi compania AUR’A MINERAL WATER poate produce lunar 2 milioane de sticle cu apă Aur’a. Se lucrează pe comandă și din producție, din care 80% mare parte merge la export.

Deși au trecut patru ani, suntem încă la început. Ne bucurăm totuși că lumea conștientizează nevoia de a consuma o apă naturală, de a consuma o apă bună, de calitate și cu proprietăți deosebite. Lumea se informează și se documentează. Asta este fantastic. Investiția inițială a ajuns acum pe la 5 milioane de euro, bani care nu înseamnă doar construcție, tehnologizare, producție sau marketing. În acest moment avem o linie de producție care are în jur de 3.500 de unități pe oră. Deși înainte de pandemie am avut niște discuții pentru achiziționarea unei linii de capacitate aproape triplă, astăzi nu mai suntem convinși că anul acesta va fi cel în care se va produce upgradarea. 2020 a însemnat introducerea componentei de producție pentru produsul Bag-in-Box și ne concentrăm pe noul produs și pe o prezență mai activă în piață cu acesta. Vedem ce ne rezervă viitorul odată ce se redeschide HoReCa și se repornește activitatea de tursim.

În ce țări exportați? Ce alte destinații țintiți în anii viitori?

Nu căutăm cu disperare să ajungem peste tot, nici nu vrem și nici nu putem. Ne dorim să avem produsul acolo unde merită să fie, acolo unde este înțeles și acolo unde pot avea acces facil la el consumatorii care și-l doresc.  Cât despre distribuitori, unii ne-au găsit ei pe noi, pe alții i-am căutat noi. Nu facem o selecție ci pur și simplu sunt cazuri în care putem vorbi despre o întâlnire fericită, așa ne place să spunem.

La nivel internațional, apa Aur’a a cucerit Coasta de Azur, prin prezența la două dintre cele mai importante evenimente de pe continentul european – Festivalul de Film de la Cannes și Grand Prix-ul de la Monaco. Un adevărat regal pus la cale de echipa Aur’a France, decisă să cucerească atenția mondenilor de pe Coasta de Azur. Timp de trei ani, mai puțin anul acesta când ne-am confruntat cu pandemia, pe toată perioada Festivalului de Film de la Cannes, serile animate de petreceri private, cu DJ și entertainari, evenimente mondene la care au participat vedete de toate genurile, de la actori și până la scriitori, jurnaliști, prezentatori de TV de marcă, regizori, sportivi etc., au avut partea și de apa Aur’a .

În afară de Franța, apa de aur se găsește în mai multe țări, printre care SUA, Italia, Anglia, Arabia Saudită, Elveția, în teritorii ca Macao, Hong Kong, Tenerife etc.

Până acum câteva luni vindeați doar la sticlă. Recent ați început să îmbuteliați apă la 5 litri, prin tehnologia Bag-in-Box. Cum a fost primit acest ambalaj?

Cu certitudine ultimele zece luni au însemnat o schimbare majoră în comportamentul consumatorilor. Domeniul HoReCa a fost serios afectat și, pentru că Aur’a este un produs cu destinație clară pentru industria ospitalității de lux, au fost frâne serioase în extinderea pe noi piețe și în distribuție la un nivel mare. Multe dintre evenimentele la care urma să fie prezentă apa au fost anulate sau amânate până nu se știe când. În consecință, am fost nevoiți să ne schimbăm strategia, să ne gândim la noi posibilități de vânzare, distribuție și marketing. În plină pandemie am lansat pe lângă 75 cl și 33 cl și varianta de volum de 50 cl, tot în sticlă, un produs nou în portofoliul nostru.

În plus, ne-am concentrat foarte tare pe clienții direcți, pe oamenii care doresc să consume produse exclusiviste, speciale, pe cei care vor produse naturale, așa că am dezvoltat o rețea de livrare pentru acasă. Avem deja foarte mulți consumatori care beau acasă apa noastră. Noutatea absolută este că ne-am extins gama de produse cu apa la Bag-in-Box, de care m-ați întrebat. Am ales soluția cea mai modernă de ambalare de pe piața mondială, pentru a oferi confortul unui consum cu avantaje incontestabile: aceeași calitate, volum mai mare, greutate redusă, depozitare simplă, reciclare în condiții prietenoase față de mediul înconjurător cu ambalaj complet reciclabil. Datorită tehnologiei de ultimă generație, apa este umplută sub vid într-un microfilm flexibil multistrat, care asigură o barieră împotriva oxigenului și o conservare a gustului, fiind protejată de lumină și de aer pe întreaga perioadă de depozitare. Le oferim consumatorilor noștri mai multă apă pură, în mai puțin ambalaj, cu beneficii reale, inclusiv pentru mediu. Credem că va fi de succes și sperăm ca lumea să aprecieze produsul în continuare. Deja feedbackul este bun, oamenii se bucură de el, îl comandă online deocamdată, dar îl vom lista și în retail în câteva săptămâni. Cred că va avea succes.

În ultimul an a crescut foarte mult vânzarea prin mediul online, determinându-vă să regândiți strategia de vânzări. Cum apreciați potențialul de creștere al acestui segment de piață – apa plată super-premium?

E foarte interesant cum ne-a acaparat atenția online-ul. Până și cei mai conservatori cumpărători au ajuns să apeleze la varianta de e-comerț. Marile platforme de vânzări online și-au organizat divizii specializate de achiziționare produse din gama premium, incluziv băuturi, ceea ce poate acum un an avea probabilitate mică să se întâmple. Potențialul de creștere este mare și cu siguranță segmentul se va dezvolta. Totul e să se dezvolte și apetitul consumatorilor pentru produse premium, pentru calitate și diversitate.

Cum percepeți nivelul de reglementare și de taxare al acestui sector?

Domeniul este vast. Apele se supun unei duble legislații, în funcție de instituția la care este înregistrată sursa, Apele Române sau Agenția Națională pentru Resurse Minerale. Taxele sunt diverse, dar poate nu acestea sunt cea mai mare problemă a celor care activează în domeniu. Pentru noi este absolut incertă legea referitoare la reciclare. Este un vid de informații, nu există date concrete, nu există norme, nu avem nici cea mai vagă idee despre cum ar trebui să ne supunem legislației europene și cerințelor din acest domeniu. Cum se gândește legiuitorul să aplice, de ce va ține cont, cât de mult va conta efortul de a menține un produs în sticlă pentru prezervarea calităților versus un PET, vom vedea, dar ne așteptăm să avem o surpriză neplăcută și să vină fix ca o avalanșă care va bloca piața sau o va da peste cap, iar pe îmbuteliatori îi va pune în dificultate de parcă nu ar fi de ajuns că se confruntă cu pandemia și efectele ei.

Dacă plătim pe kilogramul de deșeu, îmbuteliatorul care merge pe calitate vs cantitate va fi dezavantajat din start. Un ambalaj din sticlă este mult mai greu în comparație cu un PET. Varianta de decontare pe unitate în loc de greutate ar fi cea mai fairplay, considerăm noi. Rămâne de văzut cum vor decide guvernanții, pentru că la ei este cheia, cum se spune.   

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

eJobs: Limbile străine, tot mai căutate de angajatori

Aproape 60% dintre joburile postate anul acesta cereau cunoașterea a cel puțin unei limbi străine în anunțul de...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor