Interviu cu Loredana Apreutese,
Director General, International Alexander
International Alexander Holding –
dezvoltare pe cale organică și prin achiziții
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Sunteți un grup de firme / un holding extrem de dinamic în piața de transport și logistică. Până în urmă cu doi ani sectorul automotive a reprezentat principala direcţie de dezvoltare. FMCG-ul a devenit și el un pilon important, urmând să vă concentrați și pe sectorul de eCommerce. Cum ați perceput în ultimele luni activitatea exportatorilor și importatorilor din România?
Și în acest an, International Alexander rămâne compania desemnată „Cel mai eficient operator de transport cu capital romanesc”, lider în domeniul de transport din România. Avem 17 ani de experiență în transport și logistică și o creștere impresionantă, dacă ne aducem aminte că în 2003, când antreprenorul Simion Apreutese a fondat compania, a dat startul afacerii cu o singură camionetă. Simion este cel care a demonstrat de-a lungul anilor că a reușit să construiască o companie stabilă, puternică și o echipă profesionistă și unită, un brand 100% românesc de referință.
Pentru International Alexander, fiecare proiect este o componentă importantă și le tratăm în mod egal, indiferent de dimensiune. Am crescut ca și companie an de an și pentru noi fiecare proiect în parte este o carte de vizită și o dovadă că tratăm cu profesionalism și dedicare solicitările oricărui partener.
Pentru International Alexander Holding (din care fac parte 17 companii independente), transportul rutier de mărfuri rămâne domeniul principal de activitate al companiei, am menținut contractele existente, am redimensionat în trend crescător parte din acestea și am încheiat noi contracte direct cu branduri de referință din sectorul automotive, FMCG sau pharma, în regim FTL (full truck load), grupaje, distribuție sau transport express.
Logistica direct în fabricile clienților este un mediu antrenant și în continuă creștere, iar rezultate sunt vizibile prin faptul că actualii clienți ne-au solicitat serviciile și în alte locații pe care aceștia le dețin, atât în România, dar și în diverse locații pe plan internațional. Ne bucură să constatăm că o structură inițială de client-furnizor devine treptat un parteneriat solid, în care discutăm deschis potențialul de optimizare și viitoare procese logistice.
Transporturile specializate pentru vehicule sunt un segment ce a conturat interesante parteneriate pentru următorii ani, direct cu OEM (original equipment manufacturer) de top.
În locațiile noastre externe s-au conturat de asemenea noi proiecte de transport și logistică, inclusiv de spălare ambalaje și suntem mândri că am devenit un integrator de servicii ce acopera pentru moment 4 piețe importante: România, Serbia, Ungaria și Germania.
Transporturile aeriene, maritime și feroviare completează armonios paleta de servicii pe care o oferim și ne poziționează ca și furnizor strategic, capabil să ofere servicii complete, ducând automat la o comunicare facilă și eficientă.
Depozitele proprii de clasa A deja finalizate în Arad și Timișoara sunt funcționale și au completat gama de servicii oferite.
Care sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă International Alexander în prezent?
Am învățat în ultimii ani să fim cu un pas înainte pieței și nu doar să venim cu soluții la probleme. Cu toate acestea, provocări mai ales în această piața dinamică există. Anul trecut, principalele provocări au fost legate de fluxul organizațional al personalului și de flexibilitate sporită în ceea ce privește asigurarea capacităților de producție și de transport, indiferent de variația de volume care a existat. Am răspuns proactiv și nu doar atât! Am continuat să investim, ne-am mărit echipa și am îmbinat segmentul în care activăm cu alte sectoare, precum pharma și e-commerce.
Ce flotă de mașini aveți acum? Pe ce mărci auto vă bazați?
Flota proprie de peste 600 vehicule, compusă din camioane euro 6, sprintere, transportoare și remorci mega și frigo reprezintă cheia succesului pentru o companie orientată să ofere servicii flexibile și de calitate.
Deși traversăm o perioadă cu multiple provocări, decizia International Alexander a fost de a rămâne aproape de parteneri și de a asigura continuitate în sectorul de transport și logistică. Am mărit flota proprie a companiei cu 30 cap tractor, peste 100 de semiremorci mega Krone, 20 van-uri și mașini specializate pentru transportul de mașini.
Având în vedere că din cadrul Holdingului International Alexander, face parte în prezent și compania Vio Transgrup, am extins în mod natural și parteneriatele cu mai mulți producători de flotă, printre care Mercedes, MAN, Scania și Volvo, unitățile de semiremorci fiind asigurate de partenerii noștri de la Krone, Schmitz și Berger.
Flota proprie este armonios completată de flota subcontractorilor, pe care i-am ținut aproape chiar și în momentul în care volumele au scăzut, creând un echilibru între mașinile acestora și flota noastră, pentru că respectăm relația pe care o avem cu aceștia și este important să ne sprijinim reciproc în astfel de momente.
Care sunt cei mai importanți clienți cu care aveți parteneriate? Pe ce segmente de clienți așteptați creșteri în perioada următoare?
Clienții noștri tradiționali activează în domeniul automotive, iar aici Internațional Alexander a răspuns cu promtitudine nevoilor clienților, ba mai mult am propus soluții inovatoare, reușind astfel să ne consolidăm parteneriatele și să atragem alți clienți. Prin programele de îmbunătățire a proceselor și a costurilor oferim servicii integrate. Astfel, prin implementarea de soluții noi și tehnologii moderne reușim să asigurăm o desfășurare eficientă a operațiunilor.
Mai mult, ne așteptăm la creșteri importante pe noile segmente pe care am reușit să intrăm anul trecut și în special pe segmentul de transporturi Tapa.
Ce strategie de investiții aveți în următorii ani? Cum colaborați cu furnizorii și clienții tradiționali, în această perioadă?
Strategia noastră este bazată pe dezvoltare prin investiții. Asta am învățat în urmă cu 10-11 ani, atunci când mulți competitori și-au redus investițiile și au pus în stand-by proiectele importante. În acea perioadă de criză financiară, Internațional Alexander s-a numărat printre puținele companii antreprenoriale 100% românești care au investit atât în flotă cât și în resursa umană. Și în 2020 am continuat să ne mărim echipa, ajungând la finele anului trecut la aproximativ 1.500 de salariați. Anul acesta vom continua să investim în spații logistice și depozite, dar și în flotă. Mai mult, în ultima perioadă ne concentrăm pe dezvoltarea prin achiziții.
Sunteți un integrator de servicii care acoperă pentru moment patru piețe importante: România, Serbia, Ungaria și Germania. Aveți în vedere expansiunea și pe alte piețe?
Da, planurile de viitor includ expasiunea și pe alte piețe din Uniunea Europeană și nu numai. Strategia este de a acoperi pentru început partea de Balcani și prin procesele de achizitți, dar și creștere organică, ne atingem scopul, de la an la an.
Aveți propriile depozite în România și închiriate în Ungaria, Serbia și Germania. Urmează să mai construiți depozite în Gyor, Sibiu și Sebes. Ce factori sunt luați încalcul când decideți să ridicați spații logistice?
În primul rând ne focusăm atenția pe nevoile clienților existenți, apoi pe oportunitățile pe care ni le oferă regiunea respectivă, așa încât să ne putem diversifica zona de noi colaboratori. Ce ne dorim cu fiecare locație pe care decidem să o explorăm? Flexibilitate și optimizare!
Cât de importantă este creșterea numărului de kilometri de autostrăzi pentru dezvoltarea sectorului de transporturi și logistică?
Pentru România, o rețeaua de autostrăzi și de drumuri naționale la standarde internaționale este imperios necesară. Anul trecut au fost dați în folosință câteva zeci de kilometri, dar încă pierdem timp prețios întrucât nu avem o autostradă care să străbată țară dintr-o parte în alta. Sperăm ca autoritățile române să vină și cu realizări, nu doar cu promisiuni. Anul acesta am intrat în noul calendar financiar, care înseamnă multe miliarde de euro puse la dispoziția României. Dacă nu suntem în stare să absorbim fondurile europene și să finalizăm proiectele începute și promise de toate guvernele precedente, vom avea doar de pierdut: bani, timp, investitori etc.
Există licee sau facultăți axate pe transporturi și logistică? De unde vă recrutați angajații?
Într-adevăr, resura umană a devenit o problemă acută în ultimii ani pentru mediul de afaceri românesc. Noi am reușit datorită profesionalismului și încrederii în personal să fim unul dintre cei mai apreciați angajatori, care pun preț pe relația angajat-angajator. Ne respectăm oamenii și credem că doar împreună cu o echipă motivată și dedicată ne putem îndeplini țintele de dezvoltare. Am investit mereu în crearea de condiții bune la locul de muncă, indiferent că vorbim de colegii care lucrează în spațiile logistice, la birou sau cei aflați la volan.
Ce credeți că ar trebui să facă viitorul Executiv pentru a moderniza administrația, a reduce birocrația și a stimula mediul de afaceri?
În primul rând ar trebui să existe dialog. Pentru dezvoltarea unei economii puternice ar trebui să existe un parteneriat public-privat. Așa cum noi încercăm să răspundem și să venim în întâmpinarea clienților noștri cu soluții și tehnologii moderne, așa consider că ar trebui ca guvernanții să asculte propunerile venite din mediul de afaceri, să identifice și să găsească împreună soluții. Vedem o deschidere din partea acestora, dar încă e cale lungă până a ajunge ca principalele probleme sau proiecte să fie duse la bun sfârșit. Și aici vă pot da ca exemplu infrastructura rutieră, infrastructura aeriană și multe altele.