Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a transmis public un mesaj ferm către personalul didactic și liderii sindicali din învățământ, reamintind că, potrivit Legii 198/2023, norma didactică a cadrelor de predare este reglementată la 8 ore pe zi, respectiv 40 de ore pe săptămână.
„Vreau ca zilnic mintea profesorilor să fie dedicată școlii și copiilor, măcar timpul pentru care suntem plătiți”, a declarat ministrul, precizând că aceasta este o cerință legală, dar și o datorie morală față de actul educațional. „Mi-ar plăcea, ca regulă generală, ca asta să se întâmple și în școală, pentru a crea medii educaționale stimulative”, a adăugat acesta.
Declarațiile au venit în contextul neliniștii exprimate de sindicatele din educație, care au reacționat dur la ideea ca profesorii să desfășoare efectiv activitate timp de 8 ore pe zi în unitățile de învățământ. Răspunsul sindicatelor a fost prompt: „Personalul didactic de predare este profund neliniștit și revoltat de propunerile care au apărut în spațiul public referitoare la prezența obligatorie în școală 8 ore pe zi.”
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Totuși, ministrul a subliniat că nu este vorba despre o impunere arbitrară, ci despre respectarea cadrului legal aflat deja în vigoare.
Ce spune legea:
Conform Art. 207 din Legea 198/2023, activitatea didactică de predare se desfășoară în intervalul a 8 ore zilnic și poate include:
-
activități de predare-învățare-evaluare și instruire practică;
-
activități metodico-științifice și curriculare;
-
consiliere, pregătire suplimentară, management de clasă;
-
activități de evaluare, documentare, colaborare cu familia și sprijin educațional;
-
participare la ședințe și activități organizate de școală sau de CJRAE/CMBRAE.
Concluzie:
Într-un sistem educațional aflat în căutarea echilibrului între reformă, realitate și resurse, apelul ministrului Daniel David este unul dublu: la responsabilitate profesională și la respectarea legii. În timp ce nemulțumirile sindicatelor sunt reale și trebuie ascultate, discuția nu poate ignora cadrul legal care definește deja așteptările și obligațiile celor implicați în procesul de educație.