Interviu cu doamna Costina Petrescu
Director General, Titirez.ro, imoPR și ImobManager
Servicii la 360 de grade în domeniul imobiliar,
prin portalul Titirez.ro, agenția de marketing imoPR
și CRM-ul ImobManager
Grupul format din portalul Titirez.ro, agenția de marketing și publicitate imoPR și CRM-ul ImobManager oferă servicii integrate jucătorilor din domeniul imobiliar (dezvoltatori, agenții și companii din domenii conexe, alături de proprietari, cumpărători sau chiriași). În calitate de Director General al grupului, Costina Petrescu este permanent deschisă spre inovație și se vrea mereu cu un pas înaintea tendințelor din această piață.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
11 februarie 2025: Viitorul afacerilor de familie în România – Ediția a IV-a
28 februarie 2025: Forumul de Infrastructură, Transporturi și Logistică – Ediția a IV-a
19 martie 2025: Forumul de concurență, francize și antreprenoriat
21 martie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Brașov
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Povestiți-ne puțin despre portalul Titirez.ro. Ce anume îl diferențiază de concurență?
În primul rând, ar trebui să spun că, deși așa a început, în octombrie 2010, Titirez.ro este, în momentul de față, mai mult decât un simplu portal imobiliar. El reprezintă, de fapt, un brand-umbrelă pentru o rețea de circa 20 de site-uri imobiliare, fiecare cu specificul său, printre care se numără multecase.ro, imobiliare24.ro, imobiliare-net.ro, anunturi-imobiliare.net, anuntimobiliar.ro, paginiimobiliare.ro și altele. Prin intermediul acestei rețele complexe, noi suntem în măsură să oferim clienților noștri atât o foarte largă deschidere când vine vorba de promovarea unor anunțuri în piață, cât și o țintire nișată. O asemenea combinație nu este ușor de obținut în marketing dar pot să spun, fără falsă modestie, că noi am reușit.
În al doilea rând, trebuie menționat că serviciile furnizate prin intermediul portalului sunt susținute de un sistem de Customer Relationship Management (CRM), anume ImobManager.ro. Unul dintre primele și cele mai apreciate instrumente de acest tip de pe piața autohtonă, acesta deservește în mod eficient profesioniștii din domeniu (în special agenți și agenții imobiliare, dar și reprezentanți ai companiilor dezvoltatoare), care astfel își pot gestiona mult mai ușor atât portofoliul de proprietăți, cât și activitatea zilnică.
Nu în ultimul rând, ceea ce ne deosebește net de concurență, mai exact de alte portaluri imobiliare existente pe piața locală, este faptul că putem oferi servicii de promovare integrate – sau, cum ne place nouă să spunem, servicii la 360 de grade – clienților noștri.
Ce înseamnă, mai exact, „servicii la 360 de grade”? Puteți să ne explicați?
Sigur că da. Aceasta este sintagma aleasă de noi pentru a sugera faptul că ecosistemul format din Titirez.ro, imoPR și ImobManager oferă, practic, servicii complete de promovare. Astfel, presupunând că am avea de-a face cu o companie proaspăt înființată, care are un produs (sau serviciu) de vânzare, dar cam nimic altceva în rest, noi ne putem ocupa, în primă fază, de tot ceea ce presupune crearea unei imagini – alegerea unui nume, crearea unui logo și întregul proces, mai amplu, de branding. Urmează apoi faza de marketare propriu-zisă, adică expunerea către segmentele relevante de clienți, prin diferite canale, în scopul creării, respectiv creșterii awareness-ului asupra respectivului produs sau serviciu. Obiectivul final este, bineînțeles, facilitarea vânzărilor pentru clienții noștri, dar totul trebuie să se sprijine pe și să se afle în deplină congruență cu imaginea pozitivă pe care am creionat-o de la bun început.
Cum ați ajuns ca, de la un portal de anunțuri imobiliare, să fondați o agenție de marketing?
Aș spune că ideea fondării unei agenții de marketing, în octombrie 2019, ne-a venit în mod mai mult sau mai puțin firesc, pornind de la strânsa colaborare pe care o aveam cu clienții noștri. De-a lungul timpului, aceștia își exprimau diferite nevoi în această privință, nevoi ce depășeau ceea ce puteam oferi noi atunci, prin simpla promovare a unor anunțuri în mediul online. Datorită cunoașterii îndeaproape a pieței imobiliare și experienței extinse a membrilor echipei noastre în acest domeniu, am ajuns la concluzia că, de fapt, putem face mai mult pentru clienții noștri. Astfel a luat naștere agenția de marketing, publicitate și comunicare imoPR, prima din România dedicată exclusiv pieței de real estate (și domeniilor conexe). Pornind de la o înțelegere profundă a obiectivelor lor de business, astăzi putem face ca partenerii noștri să aibă o vizibilitate optimă într-o piață din ce în ce mai competitivă – și, astfel, un cât mai bun acces la potențialii clienți din nișa de activitate a fiecăruia. Practic, echipa noastră poate avea, la cerere, o acoperire completă a nevoilor de promovare ale unei companii – incluzând aici și creația, respectiv producția publicitară, dar și comunicarea cu presa și aparițiile în social media.
Cum s-a schimbat marketingul în ultimii ani, inclusiv în domeniul imobiliar?
Dacă e să privim la cum arătau lucrurile înainte de 2020, ne vom da seama că perioada de pandemie ne-a schimbat sensibil stilul de viață. Lucrul de acasă, care se menține azi, chiar dacă în varianta „hibrid”, în multe companii, a dus la o intensificare a prezenței online a românilor – și, bineînțeles, nu doar a lor. Este o tendință detectabilă la aproape toate categoriile de vârstă, atestată de numărul tot mai mare de utilizatori ai platformelor de social media. Ei bine, această schimbare are efecte vizibile și în marketing, inclusiv când vine vorba de domeniul imobiliar. Astfel, lucrurile arată semnificativ diferit față de acum trei-patru ani, iar prezența pe rețelele de socializare poate fi considerată acum indispensabilă pentru un dezvoltator sau o agenție imobiliară. Bineînțeles că o strategie profesionistă de marketing trebuie să includă mai multe elemente, inclusiv promovarea pe site-urile de specialitate, cum sunt (și) cele din rețeaua noastră, însă prezența în social media vine să completeze marketarea pe canalele tradiționale, ca să zic așa. În opinia mea, accelerarea avansurilor tehnologice din ultimii ani, inclusiv sub presiunea pandemiei, a ridicat ștacheta pentru ceea ce înseamnă marketing în general, accentuând, totodată, nevoia de servicii cât mai specializate. Nișarea pe piața imobiliarelor este, de altfel, unul dintre marile beneficii pe care le oferim clienților noștri, în comparație cu alte agenții de marketing, care au un portofoliu de clienți mai eterogen.
Care a fost reacția pieței la pachetul de servicii oferite prin intermediul Titirez.ro – imoPR – ImobManager?
Aici trebuie să punctez că anul acesta echipa pe care o conduc a primit două trofee pentru calitatea serviciilor oferite în sectorul imobiliar – unul s-a numit Property Agency Technology, iar celălalt ne-a fost acordat pentru Excelență în Marketing și PR Imobiliar. Am fost onorați de ambele premii, care pentru noi reprezintă o importantă confirmare a angajamentului față de calitate în serviciile pe care le oferim în real estate-ul autohton. Recunoașterea astfel acordată, ca și mulțumirile și, mai ales, rezultatele pozitive înregistrate de clienții noștri, toate acestea ne sporesc încrederea în viabilitatea modelului nostru de business. Mă refer aici la abordarea strategică, nișată, dar și la faptul că oferim un pachet de servicii integrate, la 360 de grade. Credem că, la fel ca și până acum, în continuare vom reuși să acoperim nevoile de promovare tot mai complexe ale pieței în care activăm.
Cum vedeți piața rezidențială autohtonă în momentul de față?
Aș spune că piața rezidențială românească se află acum într-o relativă stabilitate. Acest fapt este foarte important, având în vedere că începutul anului 2024 a fost marcat de majorarea cotei minime de TVA aplicabile tranzacțiilor cu locuințe, de la 5% la 9%. La vremea respectivă, modificarea a avut ca efect o diminuare a apetitului pentru achiziții, însă lucrurile s-au reglat destul de repede, pe măsură ce potențialii cumpărători s-au obișnuit cu noile condiții de plată. În paranteză fie spus, deși amânarea este cu totul de înțeles, șansele ca cineva să-și anuleze planurile de achiziție a unei locuințe pentru acel 4%, cât ar însemna diferența de TVA, sunt destul de mici. Asta cel puțin dacă vorbim de o persoană sau o familie care are realmente nevoie de o locuință pentru uzul propriu – și nu de o achiziție în scop investițional.
În general vorbind, aș spune că perspectivele sectorului rezidențial sunt pozitive, schimbările la care piața s-a tot adaptat în ultimii zece ani dovedind că oamenii au nevoie de case noi în care să locuiască și sunt dispuși să facă eforturi pentru a-și permite să facă asemenea achiziții, la momentul potrivit. În anul ce urmează, rămâne de văzut cum și în ce măsură va fi afectată piața tranzacțiilor cu locuințe de rezultatele alegerilor. Părerea mea e că o scurtă perioadă de calmare sau reașezare a lucrurilor este de așteptat, dar cred că, odată ce lucrurile vor intra pe un făgaș normal în plan politic, la fel se va întâmpla și în plan economic, inclusiv în piața imobiliară, respectiv rezidențială.
Evoluția prețurilor locuințelor din România, fie ele noi sau vechi, este un subiect ce-i preocupă pe mulți. Cum credeți că vor merge lucrurile în 2025?
Știu că mulți așteaptă și speră la o scădere masivă a prețurilor locuințelor, de ani buni deja. Asta cu atât mai mult cu cât, din 2014 încoace, acestea s-au majorat în mod susținut – chiar dacă de regulă nu au înregistrat salturi extreme de la an la an. Trebuie să spun însă că nu ne putem aștepta la un recul major al prețurilor din sectorul rezidențial fără ca acest fapt să fie reflexia unui declin economic comparabil. Bineînțeles că, mai devreme sau mai târziu, este de așteptat ca economia locală să mai traverseze perioade de recesiune, ce vor avea efecte și asupra imobiliarelor, însă cred că majoritatea dintre noi nu așteptăm cu nerăbdare asemenea perioade.
La ora actuală, presiunea exercitată de rata inflației, ce afectează atât costul materiilor prime, cât și pe cel al manoperei din construcții, face ca o scădere a prețurilor locuințelor noi să fie dificil de previzionat în anul ce urmează. Acest fapt se poate aplica și segmentului apartamentelor vechi, întrucât știm că acesta este strâns legat de cel dintâi când vine vorba de stabilirea prețurilor. În acest context, cel mult mă pot aștepta, pe anumite segmente, la o tendință de stabilizare a prețurilor, în funcție de impactul unor diferiți factori economici, sociali sau politici, interni sau externi.