- O treime spun că au consumat alcool din surse pe care nu le cunoșteau
Doar 1,5% dintre respondenții unui sondaj spun că, atunci când achiziționează o băutură alcoolică, principalul criteriu de care țin cont este ca aceasta să fie produsă în fabrici legale și autorizate, în timp ce 60% apreciază că, atunci când vine vorba de băuturi spirtoase, cele făcute în propria gospodărie sunt mai sănătoase.
Întrebați care cred că este cea mai importantă diferență între băuturile alcoolice originale și cele contrafăcute, 77% dintre respondenți au indicat în mod corect faptul că băuturile originale sunt controlate și produse din ingrediente de calitate. Deși jumătate (50,52%) dintre respondenți menționează calitatea drept principal factor în achiziționarea băuturilor acoolice, un procent semnificativ (34%) spun că au consumat băuturi alcoolice din surse pe care nu le cunoșteau, respectiv băuturi fără timbru sau garanția calității sau băuturi produse de persoane pe care nu le cunosc.
Dintre cei care admit că au consumat și băuturi alcoolice contrafăcute, 68% dau vina pe anturaj în timp ce aproape 1 din cinci respondenți a indicat ca motiv prețul, respectiv faptul că băuturile contrafăcute pe care le-au consumat erau mai ieftine. În mod interesant, aproape 7% dintre respondenți au spus explicit că au ales să consume o băutură contrafăcută deoarece au vrut astfel să evite plata accizei către stat, inclusă în prețul băuturii.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
13 mai 2025: Cum reducem fenomenul contrafacerilor?, Ediția a V-a
15 mai 2025: Forumul antreprenorilor din construcții și imobiliare – Ediția a II-a
27 mai 2025: Forumul antreprenorilor din sectorul agricol și industria alimentară, Ediția a IV-a
12 iunie 2025: Criminalitatea cibernetică în perioada digitalizării economiei și în vreme de război, Ediția a IV-a
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
„Calitatea este foarte importantă pentru consumatori, dar și pentru producători. Este crucial să livrăm produse de calitate, care nu pun în pericol sănătatea consumatorului. Noi deja încercăm să educăm cât mai mult publicul prin campanii de informare privind consumul responsabil. Noțiunea de băutură contrafăcută pare mai degrabă neclară sau insuficient cunoscută.
Însă este nevoie și de mai multă fermitate din partea statului pentru a limita efectele comerțului de alcool contrafăcut care afectează sănătatea oamenilor, dar și sănătatea bugetului de stat, prin eludarea plății taxelor și a accizei. Este nevoie de un sistem de taxare echitabil, care să permită combaterea fabricării și comerțului contrafăcut prin ofertă corectă față de cumpărători din perspectiva calității, dar și a prețului„, a declarat Florin Rădulescu, președintele Asociației Spirits România.
Sondajul a mai arătat și că aproape două treimi dintre respondenți (64%) consideră că alcoolul contrafăcut reprezintă cel mai mare risc pentru sănătate.
“De multe ori, consumul de alcool rămâne un subiect tabu, inclusiv atunci când ne referim la efectele acestuia asupra sănătății. Statisticile INSP, valabile la nivelul anului 2019, arată că în România își pierd viața anual peste 6.700 de persoane în urma unor boli sau tulburări generate de consumul de alcool. Statisticile nu menționează însă câte din decese și boli sunt atribuibile consumului de produse contrafăcute, necontrolate. Noi ne dorim un consum de alcool responsabil, din surse sigure și care să nu pună presiuni suplimentare asupra sistemului de sănătate din România. În aceste condiții, soluția corectă este o mai bună educare și informare a publicului dar și crearea unui cadru legislativ și de taxare care să permită producătorilor să ofere băuturi ieftine, produse de calitate, fabricate în condiții de siguranță”, a mai declarat Florin Rădulescu.
Sondajul a fost realizat la solicitarea Spirits România de ivox.ro, prin metoda CAWI, în cursul lunii octombrie 2024, pe un eșantion de 1.095 de respondenți cu vârsta peste 18 ani, majoritatea fiind public urban.
Despre Spirits Romania
Spirits Romania este o asociație patronală care reunește principalii producători și importatori de băuturi spirtoase din România. Spirits Romania a fost înființata în 2013 cu scopul de a contribui la crearea unui cadru fiscal și legislativ funcțional, propice dezvoltării industriei locale de băuturi spirtoase, precum și din dorința companiilor membre de a se implica în crearea unor programe comune de educare a consumatorilor cu privire la consumul responsabil de alcool. Companiile membre asigură peste 3.000 de locuri de munca directe și 185.000 indirecte.
Membrii Spirits Romania exportă băuturi spirtoase de înaltă calitate de toate tipurile în peste 30 de țari, din Europa, Asia și America. Spirits Romania este afiliată la Spirits Europe, organizația reprezentativă la nivel european a industriei alcoolului, ce reunește peste 31 de asociații naționale din 24 de țari. Spirits Romania reprezintă principalele companii producătoare și importatoare de băuturi spirtoase din România: BDG, Brown-Forman, Diageo, Pernod Ricard Romania, Prodal, Prodvinalco, PPD, Coca-Cola HBC România și Maspex.