Interviu cu Mihai Andrei Enache
LL.M., European IP Attorney, Managing Partner, ENACHE IP PARTNERS
Protejarea drepturilor de proprietate intelectuală
este esențială și definitorie succesului antreprenorial
Ați lucrat peste 20 de ani într-un domeniu extrem de dinamic și inovator (consultanță în domeniul proprietății intelectuale), apoi ați fondat propria firmă, în decembrie 2019. În curând o să aniversați 5 ani de când sunteți antreprenor. Cum vedeți evoluția dumneavoastră profesională în acest timp?
Prioritatea mea a fost, tot timpul, să acumulez cât mai multe cunoștințe și experiență, nu mi-a fost niciodată teamă să reîncep, să reinventez. Am fost mereu deschis spre nou și nu m-am oprit din a învăța, mai ales într-un domeniu atât de interdisciplinar, cum este cel al proprietății intelectuale. Evoluția profesională este însă intercalată acum cu cea de antreprenor, provocarea aceasta fiind una pe care am privit-o cu pasiune și sârguință, altfel nu cred că poți progresa. În 2019 am pornit cu mult curaj și credință, am străbătut apele furtunoase ale acestui început și ale contextului pandemiei, provocările impredictibile economice, toate vicisitudinile acelei perioadei. În pofida acestor încercări, cu multe eforturi și energie, am reușit, ne-am poziționat natural și încrezători în locul consacrat al specialistului. Construind pe experiența acumulată, am ales să facem lucrurile diferit, de această dată, să ne axăm pe simplificarea tuturor procedurilor, canalelor de lucru și de comunicare. Astfel, serviciile personalizate oferite au fost foarte bine primite de clienți și s-au pliat automat la cerința pieței.
Sunteți consilier juridic din 2002 și consilier în proprietate intelectuală, membru CNCPIR (Camera Națională a Consilierilor în Proprietate Industrială din România) din 2006 și, de asemenea, consilier european pentru mărci și desene. Care sunt valorile și principiile pe care s-a clădit business-ul dumneavoastră?
Mi-am început cariera în sectorul bancar, unde mi-au fost fixate principiile de rigoare și profesionalism pe care le aplic în tot ceea ce fac și astăzi. În momentul în care mi-am stabilit valorile de business mi-am adus imediat aminte de cele învățate în segmentul Private Banking, aplicându-le acum în cel al Proprietății Intelectuale, la același înalt nivel, deci totul s-a legat natural. Aceasta a fost sursa dezvoltării serviciilor integral personalizate pe care le oferim clienților noștri, servicii care ne caracterizează și care ne-au consacrat în segmentul de vârf al firmelor tip boutique.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
14 noiembrie 2024: Gala Ziarul Pozitiv, Ediția a II-a
26 noiembrie 2024: Viitorul asigurărilor în domeniul transporturilor, expedițiilor și logisticii
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Litigiile de proprietate intelectuală sunt printre cele mai oneroase, acest aspect fiind de la sine elocvent pentru importanța protejării drepturilor la marcă, desen industrial sau brevet de invenție. În ce sectoare economice sunt cele mai multe dispute între companii?
Cele mai multe le-aș clasifica drept diferende, care au capacitatea de a se rezolva amiabil. Dintre acestea, într-adevăr, unele pot genera dispute, iar, în cele din urmă, litigii. Domeniile sunt dintre cele mai vaste, niciunul nu este ferit, pentru că proprietatea intelectuala există, trăiește, în tot ceea ce facem, motiv pentru care perspectiva strategică este una deosebit de complexă, mereu nuanțată și deosebit de amplă. Soluțiile de protejare a drepturilor IP trebuie integrate încă din geneza oricărui proiect, tocmai pentru a prinde viață într-o conexiune organică.
Sunteți inclus constant în clasamentele internaționale World Trademark Review Global Leaders, WTR1000, respectiv în clasamentul IP STARS, al prestigioasei reviste internaționale Managing Intellectual Property. Ce reprezintă acest lucru pentru dumneavoastră?
În primul rând este o recunoaștere extraordinară care validează întreaga mea carieră și pentru care sunt deosebit de recunoscător. Deopotrivă însă este o continuă responsabilitate, o provocare pentru a confirma și reconfirma, ceea ce mă motivează să continui cu aceeași dedicare și abnegație. Nu în ultimul rând le sunt recunoscător și le mulțumesc tuturor colegilor și partenerilor mei, fără a căror recomandare nu aș fi putut figura într-o atât de selectă companie.
Investițiile în tehnologii noi și, in extenso, în proprietate intelectuală, confirmă faptul că activele IP ale companiilor vor deveni din ce în ce mai valoroase. Cât de important este ca firmele să colaboreze cu experți în IP care să evalueze corect aceste active?
Deja cultura noastră a demonstrat că am trecut de la încadrarea acestei relații ca fiind una doar „importantă”, acum bucurându-mă să constat că marea majoritate o consideră ca fiind esențială, sine-qua-non. Este și opinia mea, bineînțeles. Observ, din ce în ce mai mult, că se renunță la atitudinea eminamente empirică, pentru a merge spre zona de profesionalism, specializare și chiar hiperspecializare, când vorbim de spețe deosebit de complexe. Studiul jurisprudențial aplicat și adaptat este esențial succesului oricărui demers, fie că vorbim de strategie de portofoliu, fie că ne referim la conflicte deosebit de complexe și oneroase.
Inteligența artificială (AI) se aplică pe scară largă și în sectorul proprietății intelectuale. Cum vedeți evoluția în România?
Anul trecut am tratat acest aspect într-o lucrare pe care am prezentat-o la Simpozionul CNCPIR (Camera Națională a Consilierilor în Proprietate Industrială din România), și anume „Parcursul mărcilor în mediile creative. De la pictură la Metaverse. Convergență și Interdisciplinaritate”. Dincolo de titlul elocvent, am ținut să accentuez importanța studierii impactului AI, în primul rând în segmentul proprietății intelectuale. M-am bucurat să constat că aceasta a fost primită foarte bine, cu deschidere și interes. De asemenea observ că acest subiect este de actualitate în majoritatea întâlnirilor și evenimentelor de resort, ceea ce confirmă că există o preocupare justificat de amplă pentru a nu rămâne luați prin surprindere de evoluția acestui atât de dinamic fenomen. Specialiști avem, interes există, deci aș spune că sunt întrunite toate premisele pentru a fi în față, acolo unde trebuie să fim și ne stă bine.
Care sunt responsabilitățile și valorile pe care un antreprenor trebuie să le aibă mereu în vedere?
Să-și stabilească principiile și limitele la care nu va renunța niciodată. Să poată trece cât mai repede peste eșecuri și să învețe din ele. Să fie deschis în a asculta, învăța și, nu în ultimul rând, să aibă apetență pentru riscuri calculate, asumate. Indiferent de situație să meargă mai departe, cu toate resursele. De asemenea, stabilirea unui mecanism eficient de lucru, cu priorități și proceduri simple, eficiente, este esențial în a face diferența și a-ți deschide calea spre succes. Și să nu uităm de răbdare, foarte importantă.
Cum apreciați că este piața serviciilor de IP în România?
Aș spune că este destul de așezată. Clientela este din ce în ce mai pregătită și alege în cunoștință de cauză, merge spre specializare și profesionalism, conștientă fiind de importanța acestei relații de colaborare și parteneriat.
Ce potențial de creștere există în industria în care activați?
Consider că acest potențial este implicit legat de cel al economiei, în general. Creșterea trebuie să fie, însă, una ghidată și organizată, reglementată. Iar aici trebuie depuse eforturi de conștientizare, informare, educare chiar, pentru a se ajunge la acest dorit obiectiv. Parte din ceea ce facem noi, consilierii, trebuie să adreseze și aceste aspecte, pentru că până la urmă toți vom beneficia de pe urma acestor eforturi. Aici trebuie evocate și apreciate inițiativele și demersurile constante ale CNCPIR.
Ce strategie de dezvoltare aveți pentru următoarea perioadă? Unde vă vedeți peste 5 ani, ca dimensiune a business-ului, anvergura clienților și poziționarea în piață?
Serviciile personalizate sunt o nișă din ce în ce mai importantă, noi dedicându-ne acestui segment. Ne continuăm evoluția ascendentă în ritm gestionabil și natural. Anul trecut am înregistrat aproape o dublare a cifrei de afaceri precum și o creștere exponențială a numărului de mărci depuse și a spețelor aflate în dezvoltare. Administrăm portofolii vaste de mărci, la nivel național și internațional, aplicând însă aceeași atenție pentru oricare client, fie că are o marcă sau o sută. Desigur, o dezvoltare a firmei, mai amplă și centralizată, nu este exclusă dar ea va trebui să fie oglindită și de o dinamică constantă a contextului macro-economic, ceea ce rămâne un deziderat optimist dar totuși impredictibil. Cu toate acestea, suntem adaptabili și pregătiți pentru orice scenariu, motiv pentru care rămânem deosebit de încrezători.
La final ne puteți spune ce ați dorit să adresați în capitolul „mărcilor istorice”?
Nu putem privi în viitor fără a învăța din trecut. Vorbim de șocul inteligenței artificiale dar nu trebuie uitat că omenirea a mai trecut printr-o astfel de perioadă, similară din multe puncte de vedere, Revoluția Industrială. Adaptabilitatea rapidă și metamorfozarea integrată a exploziei inventive a fost definitorie acelor timpuri. Invenția strungului, spre exemplu, „mașina care producea mașini”, a revoluționat nu numai industria dar a repoziționat complet și radical forța de muncă. Există deci un sentiment de deja-vu. Precum aceasta sunt multe alte analogii util a fi făcute pentru a desluși provocările viitorului. Prin postările noastre din social media, #iphistoricfriday, aproape în fiecare vineri, în ultimii doi ani am dedicat spațiu acestei introspective, tocmai pentru a evidenția eforturile și demersurile efectuate de antreprenori, comercianți, producători, piață și autorități în scopul reglării mecanismelor economice concurențiale, de-a lungul timpului și istoriei ultimilor 150 de ani. Toate acestea au fost primite cu interes, bucurându-ne.