Vasile Voicu, Orange: O oră de întrerupere într-un centru de date înseamnă o pierdere de 400.000 de dolari pentru clienți
- Sorin Andone, NXDATA: Există realmente probleme în a păstra și a recruta talente inginerești care să contribuie la funcționarea unui centru de date
- Vasile Voicu, Orange: O oră de întrerupere într-un centru de date înseamnă o pierdere de 400.000 de dolari pentru clienți
- Cristina Veriotte, BRD: Peste jumatate din bugetul de cheltuieli este pentru energie electrică
- Florin Furdui, Portlant Trust: Am lansat proiectele noastre de centre de date în 2021 și am securizat deja mai multe opțiuni care sunt foarte avansate
România este extrem de atractivă pentru investitorii în centre de date datorită costurilor reduse pentru terenuri și operare, a infrastructurii energetice și a pregătirii bune a angajaților, au concluzionat cei 22 de speakeri din cadrul DataCenter Forum 2024, singurul eveniment dedicat industriei de centre de date și cloud din România, acesta reunind cei mai importanți jucători din industrie, de la investitori și proprietari de centre de date la specialiști, proiectanți, consultanți. Cei trei factori care avantajează domeniul – puterea electrică disponibilă, costurile scăzute și nivelul de pregătire al oamenilor – sunt și principalele provocări cu care se confruntă sectorul ca urmare a creșterii prețurilor la energie și a angajaților care sunt tot mai greu de recrutat.
Cea de-a șasea ediție a DataCenter Forum a înregistrat o prezență record de aproximativ 600 de persoane, dintre care 22 de speakeri locali și internaționali și 550 de participanți. De asemenea, evenimentul a înseamnat cinci paneluri tematice,15 parteneri și peste 1.200 mp de spațiu expozițional. Discuțiile s-au concentrat pe subiecte precum Inteligența Artificială, perspectivele de creștere ale pieței locale, atractivitatea României pentru investitori și inovații tehnologice, oferind soluții reale la provocările operatorilor.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
10 decembrie: Future Energy Europe Summit, Ediția a IV-a
17 decembrie - Gala Club Antreprenor, Ediția a XVII-a
19 decembrie - Viitorul asigurărilor în domeniul transporturilor, expedițiilor și logisticii
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
„Vedem progrese mari în domeniu de la un an la altul, unul dintre ele fiind chiar inteligența artificială. De exemplu, Michael Dell, fondatorul Dell, spunea recent că asistăm la o cerere uriașă de procesare a centrelor de date și că este posibil să fie necesară o creștere a capacității centrelor de date de până la 100 de ori în următorii zece ani. Poate părea metaforică această cifră, dar reprezintă un indicator al realității, centrele de date cresc accelerat și se transformă rapid. Suntem la începutul unei noi ere cognitive și asistăm la o revoluție remarcabilă a inteligenței artificiale și machine learning, ceea ce dictează o creștere accentuată a centrelor de date. Totodată vedem și o altă transformare interesantă. Conform unui studiu Uptime Institute, majoritatea centrelor de date on-premise, adică ale corporațiilor în sediile lor, se mută accelerat în off-premise. Prin urmare hyperscale-urile, centrele de date mari, centrele de cloud, centrele edge câștigă foarte mult teren. Dacă în 2020 aveam on-premise 58%, în 2023 aveam o scădere la 48%, iar anul acesta ne așteptăm să ajungă la 43%. Iar unul dintre motivele acestei schimbări este eficiența centrelor de date mari pentru că acestea au costuri mai reduse ca urmare a investițiilor în tehnologii noi, a sistemelor foarte eficiente de răcire”, a declarat Mihai Manole, Managing Partner Tema Energy, organizatorul DataCenter Forum.
Mihai Manole a adăugat că industria 4.0 este reprezentată de centrele de date.
“România are oportunitatea de a atrage astfel de oportunități mari prin disponibilitatea rețelelor electrice, prin aprobări rapide pentru construirea și operarea de centre și prin facilități pe care Guvernul Romaniei și autoritățile le-ar putea acorda”, a explicat Mihai Manole.
Knight Frank: Nevoile IT ale pieței din România vor crește de peste cinci ori în următorii cinci ani
Scott Roots, Sales Director EMEA DC Byte pentru Europa, Orientul Mijlociu și Africa (EMEA) a declarat că România are un potențial uriaș de a deveni un furnizor de centre de date în regiunea Europei Centrale și de Est.
„România are multe avantaje, taxele sunt reduse, este mai ieftin să construiești aici decât la Frankfurt, angajații sunt bine pregătiți, educația este grozavă”, a adăugat Scott Roots.
Stephen Beard, Global Head of Data Centers Knight Frank, a afirmat că se așteaptă ca nevoile IT ale pieței din România să crească de peste cinci ori în următorii cinci ani.
Vasile Voicu, Head of Digital Services Orange România a vorbit despre procesul de certificare Tier III Design obținut anul trecut pentru centrul de date Orange din Cluj-Napoca. Această certificare a fost o premieră pentru un operator de telecomunicații din România, dar și pentru o filială Orange din Europa.
„Prin deschiderea acestui centru am ajuns să avem cea mai extinsă rețea de centre de date din România cu infrastructură digitală în București, Brașov, Cluj-Napoca,Timișoara și Constanța, oferind clienților multiple alternative pentru servicii de date. Clienții acestui centru sunt verticale mari precum instituții financiar – bancare, instituții guvernamentale, furnizori de utilități, dezvoltatori de aplicații, startup-uri, IMM-uri”, a explicat Vasile Voicu.
Centrul Orange Cluj-Napoca Vest oferă disponibilitate de cel putin 99,9982%, ceea ce înseamnă o funcționare aproape neîntreruptă, o oră de întrerupere într-un centru de date însemnând o pierdere de 400.000 de dolari pentru clienți.
Cristina Veriotte, BRD: Provocarile sunt legate de personal si optimizarea costurilor
Cristina Veriotte, Project Manager BRD consideră că principalele provocări ale industriei de centre de date sunt asigurarea unui personal bine pregătit și menținerea unor costuri cât mai mici.
„Lucrul în sine într-un centru informatic este o provocare pentru că trebuie să te asiguri că centrul este operațional, nici măcar o secundă de downtime nu este acceptată. Este foarte important să ai personal pe care să-l pregătești și să-l testezi permanent, să-l provoci, să induci anumite evenimente pentru a vedea cum reacționează. O altă provocare importantă pe care o avem este reducerea cheltuielilor. Dacă în domeniul investițiilor nu există foarte multe bariere, în zona de cheltuieli există o obligație foarte mare și este cu atât mai greu cu cât prețurile cresc, indicele inflației în construcții este unul destul de mare și a crescut foarte mult prețul energiei electrice. Din bugetul nostru anual de cheltuieli peste jumatate sunt costuri cu energia electrică”, a afirmat Cristina Veriotte.
Ea a adăugat că majoritatea incidentelor în centre de date sunt din cauza erorilor umane.
„Problema costurilor și a personalului sunt aspecte importante. Există realmente o problemă în a păstra și a recruta talente inginerești care să contribuie la funcționarea unui centru de date și să-l opereze. Într-adevăr, regimul de lucru 24/7 este o provocare important, mai ales dacă te gândești că sunt puține industrii în care este nevoie de un regim atât de solicitant. Prețul la energie este încă o problemă importantă și probabil va continua o perioadă. De asemenea, este presiunea noii directive NIS 2.0 pentru care avem o obligație de implementare până în luna octombrie 2024”, a spus Sorin Andone, Managing Director NXDATA.
Managerul NXDATA a mai spus că planurile companiei sunt legate de achiziția de spații greenfield pentru dezvoltare.
Portlant Trust: Am lansat proiectele noastre de centre de date în 2021 și am securizat deja mai multe opțiuni
„Piața românească a centrelor de date este pregătită să crească semnificativ în următorii ani. România are un avantaj strategic în acest sector, datorită poziției sale geografice, forței de muncă talentate și a surselor abundente de energie regenerabilă. Bucureștiul este o locație perfectă, având un mediu de afaceri prosper și dinamic, o infrastructură digitală solidă și un potențial ridicat pentru inovație. Noi, Portland Trust, cunoaștem provocările importante pe care birocrația și administrația locală le prezintă. Știm că obținerea autorizațiilor și conectarea la energie sunt procese dificile și lungi, care necesită expertiză, diligență și cunoștințe locale. Am lansat proiectele noastre de centre de date în 2021 și am securizat deja mai multe opțiuni care sunt foarte avansate”, a declarat Florin Furdui, Country Manager al Portlant Trust, in cadrul conferintei.
DataCenter Forum este singurul eveniment dedicat pieței de centre de date și cloud din România, acesta reunind cei mai importanți jucători din industrie, de la investitori și proprietari de centre de date la specialiști, proiectanți, consultanți. Evenimentul este organizat de Tema Energy, lider al pieței Data Center din România, cu expertiză recunoscută în ingineria și execuția la cheie de sisteme electrice, mecanice, de securitate si software. Partenerii ediției 2024 au fost: Schneider Electric, Rittal, Eneria CAT, Panduit, nVent, respectiv sponsorii: R&M, AKSA, Vertiv, Knight Frank, HiRef, Pyralis Services, Uniline TCS, Fujitsu și Cummins Power Generation.
Despre Tema Energy
Tema Energy este cel mai mare proiectant și constructor de centre de date din România, acoperind întreaga paletă necesară dezvoltării unui centru de date în România, de orice dimensiune sau tipologie, inclusiv centre de date de mare capacitate, de tip next-generation AI, supercomputere sau hyperscale, precum și centre de date mobile sau chiar micro/Edge DC.
Fondată în 2002, Tema Energy s-a remarcat ca integrator de sisteme și soluții complexe de inginerie: centre de date, sisteme de alimentare continuă cu energie electrică, stocare de energie, detectare și stingere a incendiilor, climatizare, comunicații, management software, sisteme feroviare și alte soluții, adresate infrastructurilor critice și aplicațiilor „mission-critical”.
Tema Energy are în prezent o echipă complexă formată din peste 75 de ingineri, specialiști și tehnicieni și continuă să recruteze personal calificat, dar și tineri absolvenți de la universități tehnice.