Interviu cu Alecsandra Costin
Fondatoare 2032communication
Este esențial ca profesioniștii din domeniul comunicării să continue să-și demonstreze valoarea și să educe piața
Într-o piață atât de dinamică precum cea a relațiilor publice, cât de important este să inovezi?
Inovația este necesară în orice domeniu, pentru că nu putem opri timpul în loc, așa că trebuie să ținem pasul cu schimbările tehnologice care nu fac altceva decât să schimbe nevoile oamenilor. E atât de multă informație în piață, încât dacă vrei să rămâi relevant, trebuie să inovezi, să gândești instrumente noi, în domeniul tău, să te adaptezi cerințelor. În relațiile publice este foarte importantă componenta umană, vorbim oamenilor despre alți oameni, iar inovația aici constă în modul în care ajungem la cei care au nevoie de această informație și cum facem ca aceasta să fie chiar o experiență.
Cum definiți inovația în contextul relațiilor publice și cum se reflectă acest concept în activitățile desfășurate de 2032communication?
Chiar dacă la bază comunicarea înseamnă dialog, felul în care comunicăm, felul în care percepem anumite mesaje din piață, ține foarte mult de cum sunt comunicate. De canalele folosite, de mesajele transmise, de publicul țintă vizat. Și cam asta înseamnă inovația în PR, instrumente noi, „croite” pe nevoile actuale ale clientului, care nu mai sunt aceleași de acum cinci, zece ani. Sunt de părere că în momentul de față comunicarea creativă, fără bariere, autentică, cu mesaje bine gândite, este cea care ajunge la urechile oamenilor și le rămâne în minte.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
14 noiembrie 2024: Gala Ziarul Pozitiv, Ediția a II-a
26 noiembrie 2024: Viitorul asigurărilor în domeniul transporturilor, expedițiilor și logisticii
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Pentru că spuneam că nevoile companiilor s-au schimbat și sunt în continuă schimbare, agențiile de PR trebuie să găsească, să creeze, concepte și servicii noi. De exemplu, sunt multe companii mari care au departamente interne de comunicare și PR. Însă, așa cum ni se întâmplă tuturor, într-un anumit moment unul dintre oamenii din acel departament pleacă. Ce se întâmplă în această situație? Evident, compania va scoate pe piața job-ul respectiv. Însă, recrutarea unui om calificat, de cele mai multe ori, durează mult. Și, ce faci, nu mai comunici, cum suplinești lipsa acelui om? Pentru astfel de situații, și nu numai, noi am creat un serviciu unic pe piața din România: PR FOR RENT. Mai exact, în spatele denumirii comerciale, stă un specialist în comunicare, parte dintr-o agenție de PR, care va prelua sarcinile clientului și le va îndeplini cu sprijinul întregii echipe a agenției. Cu alte cuvinte, nu e doar un om, clientul va primi o echipă specializată, care nu trebuie instruită, care are experință și poate îndeplini toate task-urile, de la distanță.
Tot pentru a satisface o nevoie a pieței, unele agenții de comunicare si PR românești oferă și servicii media de promovare internațională. Pentru că toate granițele sunt deschise, iar business-urile nu vor să fie doar locale, ci internaționale. Este un serviciu pe care îl oferim și noi, încă de anul trecut, iar acum deja ne putem mândri cu posibilitatea de promovare a business-urilor românești din portofoliu în aproape toate țările europene, dar și în SUA sau în Emiratele Arabe Unite, piețe extrem de atractive pentru orice antreprenor.
Care sunt cele mai mari provocări din industrie?
Cea mai mare provocare este eterna provocare, dacă pot spune așa. În continuare, este o carență de educație în piață și de lipsă de valorizare a serviciilor de comunicare. În același timp, există permanenta confuzie între comunicarea de marketing și PR. Pe măsură ce antreprenorii înțeleg din ce în ce mai bine impactul reputației de brand, importanța promovării și a construirii unui brand personal, industria are șansa de a depăși aceste provocări. În ciuda acestor dificultăți, schimbările treptate în mentalitatea clienților și a decidenților arată că există o evoluție în direcția corectă. Este esențial ca profesioniștii din domeniul comunicării să continue să-și demonstreze valoarea și să educe piața pentru a contribui la consolidarea încrederii în această industrie și la aprecierea valorii serviciilor oferite.
Ce schimbări va aduce anul 2024 în piața românească de PR?
O tendință continuă este orientarea către mediul online în detrimentul metodelor tradiționale de comunicare. Cu creșterea utilizării internetului și a rețelelor sociale, companiile vor accentua eforturile de a-și gestiona reputația online și de a interacționa cu publicul prin canale digitale.
Cu tehnologii precum inteligența artificială, realitatea virtuală și analizele avansate, agențiile de PR vor explora modalități inovatoare de a livra mesaje și de a crea experiențe unice pentru public. Tehnologiile emergente pot aduce noi modalități de măsurare a impactului campaniilor de comunicare.
În contextul global, accentul pe responsabilitatea socială corporativă (CSR), crește. Companiile vor fi mai atente la impactul lor asupra societății și vor integra mai multe elemente de sustenabilitate în strategiile lor de comunicare.
Schimbările în valorile și așteptările societății vor influența strategiile de comunicare. Companiile vor fi obligate să fie mai receptive la schimbările culturale și să abordeze teme sociale și politice cu mai mult discernământ și sensibilitate. Cu ajutorul datelor și analizelor, agențiile de PR vor căuta să ofere mesaje personalizate și să creeze experiențe adaptate pentru diferite segmente de public. Profesioniștii din PR vor fi nevoiți să își dezvolte constant abilitățile digitale pentru a rămâne relevanți și eficienți într-o lume în continuă schimbare.
Când credeți că o companie ar trebui să recunoască necesitatea serviciilor de PR? Există un moment anume în dezvoltarea unei afaceri când PR-ul devine necesar?
Răspunsul este simplu: orice companie are nevoie de PR încă de la început. Atunci când o afacere pornește la drum cu o strategie de comunicare bine gândită și implementată corect, creșterea ei va fi mai rapidă. Se va impune pe piață, iar dacă vorbim despre un produs nou, un concept unic, atunci când PR-ul este prezent, orice eventual competitor, care va vrea să copieze modelul, nu va putea ține pasul. Pentru că prin instrumentele creative de promovare și prin inovație, compania va fi mereu cu un pas în față.
Însă, această situație este una ideală. De cele mai multe ori, companiile la început de drum nu au bugete de PR sau nu includ în planurile de business aceste bugete. Așa că PR-ul poate veni și mai târziu, poate veni în situații de criză de comunicare, însă e bine să nu vină prea târziu, când deja nu se mai pot face multe lucruri și afacerea nu mai poate fi resuscitată.
Dat fiind omniprezența inteligenței artificiale în diverse industrii, cum se manifestă prezența AI-ului în domeniul relațiilor publice, și în ce fel 2032communication integrează această tehnologie pentru beneficiul clienților săi?
AI-ul a invadat deja toate piețele și se regăsește în multe din activitățile noastre zilnice. Ceea ce nu e de rău, este de bine, dacă știi să folosești instrumentele oferite de AI, cum ar fi automatizarea anumitor sarcini repetitive, crearea de conținut care, deși trebuie să treacă prin filtru uman, ușurează mult munca profesioniștilor. În același timp, prin utilizarea tehnologiilor de procesare a limbajului natural, AI poate analiza sentimentul exprimat în mesaje, comentarii sau știri online. Acest lucru ajută agențiile de PR să înțeleagă mai bine percepțiile publicului și să răspundă prompt la situații de criză sau la schimbări de opinie.
Care este viziunea dvs. pentru 2032communication în următorii ani și cum vedeți evoluția agenției într-un peisaj al relațiilor publice tot mai dinamic și competitiv?
Ne dorim să fim acea agenție creativă, aproape de oameni, care să creeze relații, nu doar să comunice. Anul acesta, focusul nostru este pe extinderea și consolidarea parteneriatelor externe. Vom continua să susținem, așa cum putem, afacerile românești fondate de femei. Avem chiar o campanie nouă de comunicare prin care oferim, fără niciun cost din partea antreprenoarelor, un plus de vizibilitate pe canalele noastre de social media, pentru că în continuare credem în puterea afacerilor românești și știm că poveștile celor din spatele produselor sau serviciilor de pe piață, merită să fie auzite.
Despre 2032communication
2032 communication este singura agenție de comunicare și PR, din România, care se adresează exclusiv antreprenoriatului feminin. Echipa este formată din experți seniori în strategie și comunicare, cu experiență în presa de televiziune, comunicare corporativă și brand PR. Pentru serviciile de social media, lucrăm cu specialiști tineri și creativi. Fondată în 2017, 2032 communication este o agenție care inovează și oferă, în fiecare an, produse unice pe piața de PR.