vineri, iulie 19, 2024

Interviu cu Remus Hîrceagă, Country Manager și Senior Partner, Expense Reduction Analysts România: Optimizarea costurilor este cel mai rapid mod prin care companiile pot obține un profit sustenabil

Evenimente Club Antreprenor

Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Interviu cu Remus Hîrceagă

Country Manager și Senior Partner,

Expense Reduction Analysts România

Optimizarea costurilor este cel mai rapid mod prin care companiile pot obține un profit sustenabil

În 2020, Remus Hîrceagă, lider de afaceri, cu o experiență vastă în domeniul top managementului și al antreprenoriatului decide să achiziționeze franciza Expense Reduction Analysts (ERA), companie renumită la nivel mondial, una dintre cele mai cunoscute și mai importante în domeniul consultanței și managementului, specializată în gestionarea și optimizarea de costuri. În 2023, Remus face un pas înainte prin achiziționarea Master Franciza ERA pentru România.

În prezent, Remus Hîrceagă deține funcția de Senior Partner în cadrul ERA România și în ultimii ani s-a dedicat optimizării costurilor pentru organizații din diverse sectoare.

El are o pregătire academică solidă, o diplomă de licență în electrotehnică, obținută la Cluj-Napoca și specializări în management la două instituții de prestigiu din Marea Britanie, The Open University Business School și The University of Sheffield. Este recunoscut pentru abordarea sa ambițioasă și dedicarea față de atingerea obiectivelor și inovația în afaceri.

În afara carierei sale profesionale, Remus Hîrceagă se implică în activități de mentorat și coaching, aducându-și contribuția la dezvoltarea și îndrumarea viitoarelor generații de lideri de afaceri. El este un adept al învățării continue, al dezvoltării personale, onestității și deschiderii către progres și noi tendințe în afaceri.

Cu o carieră atât de variată și de impresionantă, puteți să ne spuneți ce v-a motivat să să vă orientați către antreprenoriat și, ulterior, să achiziționați franciza ERA? Ce aspecte ale acestui domeniu v-au atras cel mai mult?

Am decis că este momentul să fac pasul către antreprenoriat după 16 de ani în care, ca angajat, am urcat treaptă cu treaptă până la pozițiile de manager și consultant în companii cu notorietate în România și în afara ei. Astfel, în 2012, am venit cu ideea pe care de altfel am și pus-o în practică, să înființez compania Țiriac Energy, în cadrul căreia am deținut și funcția de CEO. Doream să văd totul dintr-o altă perspectivă de business, prin această trecere la antreprenoriat, una care să-mi arate cu adevărat cine sunt și ce potențial am. În plus, un alt motiv ar fi că primii pași ca antreprenor însemna să înființez o firmă cu cel mai bogat om din România, Ion Țiriac, ceea ce puțini au realizat. Pe lângă toate acestea, antreprenoriatul vine cu un anumit grad de libertate, pentru că esti propriul tău stăpân. De asemenea, a fi pe cont propriu înseamnă oportunitatea de a te dezvolta permanent, prin documentare continuă privind tendințele în domeniu, legislația, economia și finanțele pe piața internă și pe cele externe și nu în ultimul rând documentarea referitoare la concurență.

Cât despre segmentul de antreprenoriat pe care am început să activez odată cu achiziționarea francizei ERA, cost managementul, l-am ales datorită experienței pe care o dețin. Activez de peste 27 de ani în corporații și companii multinaționale de prestigiu în România. Înainte de fonda Țiriac Energy am activat în poziții de top management în companii ca BP, ExxonMobil, OMV România, Petrom LPG, OMV Petrom și OMV AG. 18 ani am activat in domeniul energie, sub diversele ei forme, de aceea a fost cumva firesc să profit de experiența mea și să cumpăr franciza ERA în 2020 și Master Franciza pentru România în 2023.

Cum s-au schimbat cerințele și provocările din industria consultanței pentru reducerea cheltuielilor de când ați devenit parte din ERA, mai ales în contextul pandemiei?

Am luat o decizie curajoasă de a deveni posesorul francizei ERA și de a porni pe acest drum al optimizării de costuri la început de pandemie, într-un context în care mediul online era încă departe de ceea ce este astăzi, inițierea unor întâlniri online părea ciudată la acel moment, ceea ce nu mai este cazul acum.

Din perspectiva business-ului, parcursul nostru, al celor de la ERA a fost în conformitate cu planul stabilit. În 2023, ne-am consolidat poziția pe piață, prin achiziționarea Master Franciza ERA pentru România. Viziunea noastră este foarte ambițioasă: să transformăm ERA în cea mai mare firmă de consultanță din țară. Ceea ce ne diferențiază pe piață este abordarea. Pentru că toti partenerii și consultanții sunt seniori cu experiență vastă, livreaza extra-profit, suntem plătiți exclusiv pe bază de succes, astfel orice risc fiind eliminat. Da, pare imposibil, dar așa lucrăm. În colaborarea cu ERA, succesul vine fără riscuri. Reducerea cheltuielilor nu mai este o opțiune, ci un exercițiu obligatoriu care trebuie facut cu profesionisti care își asumă implementarea. Acest angajament pentru performanță definește ERA, iar motto-ul nostru este: NO saving, NO Fee! Cu această filosofie, suntem pregătiți să continuăm să oferim soluții concrete și să construim o prezență solidă în lumea consultanței de afaceri din România.

Cu o experiență semnificativă în industria petrolieră, cum evaluați rolul surselor alternative de energie, precum hidrogenul și electricitatea, în cadrul sectorului energetic și de transport?

Va fi bine, ne-a dat Dumnezeu o țară foarte bogată. Avem de toate: energie hidro, petrol, gaz, cărbune, energie nucleară etc. Mixul energetic poate fi îmbunătățit, dar stăm bine. Poate cel mai bine din Europa. Energie hidro avem din plin, peste 30% din sursele de energie sunt reprezentate de aceasta, gaz avem, de asemenea, am devenit exportatori de energie electrică, cei drept și pe fondul scăderii consumului, dar chiar și așa stăm foarte bine.

Capacitățile de producție de energie regenerabilă se dezvoltă într-un ritm alert, energia eoliană produsă de România acoperind peste 15% din cererea de energie electrică a UE, iar energia fotovoltaică peste 10%. Partea slabă este sistemul de transport. Daca nu se fac investiții masive în curând, rețeaua transelectrică nu mai poate face față. Astfel, în cazul transportului greu, alternativele par încă departe de a deveni realitate. Cu toate acestea, văd hidrogenul ca pe o posibilă soluție, fiind, într-un fel, „noul diesel”, chiar dacă va dura ceva timp până să vedem implementări concrete și reale.

Dacă mă întrebați de alt tip de transport, cel din alte domenii, transportul individual, cel în comun sau cel de bunuri de larg consum și de alte produse, cred că mașinile cu motoare pe combustie internă vor rămâne o opțiune importantă pentru mobilitate. Chiar dacă mașinile electrice sunt o alternativă rezonabilă, mai ales în mediul urban, cred că nu vor putea înlocui complet mașinile tradiționale pe termen scurt sau mediu.

Dacă este să ne referim la domeniul benzinăriilor nesupravegheate, vă rugăm să ne detaliați cum vedeți această piață și optimizarea costurilor în privința ei.

Într-adevăr, benzinăriile fără personal par a fi o soluție eficientă pentru a reduce costurile operaționale. Modelul de business adoptat de Carrefour, în Franța, arată că există potențial în acest domeniu. Lipsa serviciilor adiționale poate să nu fie o problemă pentru cei care caută doar alimentarea rapidă și eficientă a mașinilor lor. O rețea de benzinării fără personal poate reprezenta o variantă viabilă de reducere a costurilor de management al flotelor, avand in vedere ca pozitionarea acestora este in parcarea Retailer-ilor si se adreseaza in mod special persoanelor fizice. Cu toate acestea, ar trebui să existe un echilibru între reducerea costurilor și asigurarea unei experiențe convenabile pentru clienți, mai ales in cazul autostrazilor, unde clientii au nevoie de servicii suplimentare.

Cum vedeți evoluția acestui model de business în alte țări sau cum ar putea fi adaptat pentru a răspunde nevoilor specifice ale altor piețe?

În alte țări europene acest model de business există și este foarte profitabil. Dădeam exemplul din Franța, unde Carrefour este lider pe acest segment, într-o țară în care companie TFE este numărul 4 mondial în business-ul de petrol. Dar putem regăsi acest model în alte țări europene, în parcările lanțurilor de magazine. Spre exemplu, cel mai aproape de România ca modele sunt Ungaria și Austria.

În contextul actual al economiei globale și al incertitudinii, care sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă organizațiile în ceea ce privește cheltuielile lor, și cum poate ajuta ERA în această privință?

În contextele economice actuale, multe dintre companii intră în vâltoarea unor cheltuieli ce devin la un moment dat de necontrolat, mai ales că aceste organizații nu dispun de resursele umane necesare, unele specializate pe optimizarea de costuri, adică nu au expertiza necesară de a ține costurile sub control. Aici intervenim noi, cei de la ERA, și propunem un proces de optimizare de costuri care este mai mult decât benefic pentru o companie, dacă este făcut de specialiști ca noi. Vorbim astfel de un proces de minimizare de costuri, în timp ce se maximizează profiturile afacerii. Practic, identificăm și eliminăm toate sursele de rentabilitate scăzută. Reducem sau oprim folosirea resurselor neutilizate sau inactive. Reducem, de asemenea, costuri de infrastructură și întreținere, astfel că beneficiile sunt evidente. Astfel, compania economisește bani și resurse multiple și acest lucru are ca efect creșterea performanțelor.

Este foarte logic și simplu răspunsul la întrebarea pe care și-o pot pune managerii unei companii și anume “este oportun să externalizăm serviciile de optimizare de costuri?” Un mare DA, din motive evidente. În primul rând, o echipă de experți precum cea din care fac și eu parte găsește oportunități de economisire durabilă prin derularea procesului de optimizare a costurilor. Economiile pe care le face o companie, dacă aplicăm modelul ERA de cost management, pot ajunge și la un procent din două cifre. În plus, noi lucrăm în cadrul unei companii de notorietate, la nivel mondial, și avem acces la o rețea de networking internațional, cu ajutorul căreia cunoaștem toate contextele și schimbările economice care pot influența un business ce activează în România.

În al doilea rând, echipa de specialiști în optimizarea de costuri face schimbări oportune în lanțuri de aprovizionare și în diverse alte procese al unei companii, găsind furnizori care să răspundă mai bine la nevoile unei companii sau schimbând termenii contractuali cu actualii furnizori, termeni care să ofere condiții mai atractive. Noi, în cadru ERA, avem specializări și cunoștințe extinse, care includ tehnici de negociere, evaluare de performanță, cunoștințe temeinice în domeniile financiar-contabil și legislație. Un alt aspect important al externalizării serviciilor de cost management al unei companii este acela că ea va deține controlul permanent asupra procesului nostru de gestionare a costurilor, astfel că există transparență totală.

Cum vedeți evoluția viitoare a industriei consultanței în reducerea cheltuielilor în România și în Europa? Care sunt tendințele-cheie pe care le anticipați?

Organizațiile își vor îndrepta tot mai mult atenția către companiile de consultanță care își asumă angajamentul complet. Este o mare diferență între firmele care își asumă implementarea, așa cum este ERA și cele care nu își asumă acest aspect, lăsând toată responsabilitatea pe umerii clienților. Din perspectiva mea, serviciile de consultanță trebuie plătite doar daca livrează valoare masurabilă.

Este interesant de observat cum se conturează direcțiile strategice în domeniul consultanței pentru reducerea costurilor în România și în Europa. Cred ca optimizarea costurilor este cel mai rapid mod prin care companiile pot obține un profit sustenabil. Și, desigur, ideea de a plăti pentru servicii de consultanță doar atunci când acestea livrează valoare măsurabilă este o abordare înțeleaptă.

De asemenea, cum vedeți evoluția sectorului energetic în Europa?

Europa este dependenta energetic și asta spune totul. Aici sunt doua aspecte importante: Green Deal-ul (Pactul Ecologic prin care prin care Comisia Europeană și-a propus să transforme Europa în primul continent neutru din punct de vedere al climei și poluării, până în 2050) și securitatea energetică.

Reducerea amprentei de carbon până în 2050 reprezintă o provocare ambițioasă, dar echilibrul dintre energie regenerabilă și securitatea energetică trebuie gestionat cu atenție. Investițiile masive în energie regenerabilă, precum cele din Germania, sunt un pas înainte, dar au în continuare probleme cu securitatea energetică, deoarece energia regenarabilă nu se poate stoca, și pentru a nu intra în colaps au redeschis termocentrale pe carbune. Trebuie sa includem în mixul de producție surse precum energia nucleară sau gazul pentru a asigura securitatea energetică. Asistăm la o dezvoltare semnificativă a capacitaților de producție a energiei verzi (fotovoltaic și eolian), dar gestionarea distribuției va fi o provocare importantă pe termen scurt și mediu, într- o Europa în care sistemul este suprasolicitat deja.

În calitate de mentor și coach, cum abordați îndrumarea tinerilor antreprenori și lideri în devenire? Care sunt principalele sfaturi pe care le oferiți celor care doresc să urmeze un traseu de succes în afaceri?

Încurajez libertatea alegerilor și subliniez că a fi propriul șef înseamnă să fii arhitectul propriului tău drum. Să nu-ți vinzi timpul unui angajator pentru că depinzi de un salariu. Acesta poate fi un pas semnificativ spre autonomie.

De asemenea, subliniez importanța acumulării experienței variate, atât în mediul corporate (la început de carieră), cât și în mediul antreprenorial, pentru a înțelege pe deplin dinamica fiecăruia. Este ca un hibrid între școală și practică, unde acumularea de cunoștințe și înțelegerea practică se întâlnesc.

Un alt sfat, este foarte important să-și aleagă modelele de viață și business cu înțelepciune. Într-o eră în care oricine poate să-și exprime opinia online, este esențial să-și ghideze aspirațiile după exemple autentice și valabile. Învățarea de la cei care au demonstrat succesul poate face diferența între a fi inspirat și a fi influențat în mod eronat.

Așadar, formula succesului în afaceri pentru tinerii antreprenori include explorarea, învățarea continuă și alegerea cu discernământ a modelelor de succes.

Urmărește-ne:

Ne puteți urmări și pe Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram, YouTube și Google News!

- Abonează-te la revista de business ClubAntreprenor.ro și ZiarulPozitiv.ro -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 2024

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -RoHealth

Latest News

InstaSun – Invenția 100% românească evaluată la 4 milioane Euro după doar 2 ani de la lansare

Un proiect gândit și dezvoltat integral în România revoluționează modul în care ne protejăm pielea împotriva radiațiilor solare, folosind...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business ClubAntreprenor.ro și ZiarulPozitiv.ro -ABONAMENT 2024 Club Antreprenor Ziarul Pozitiv