Interviu cu Iulian Harpa
Managing Partner, HiM Public Affairs
Modelul meu de antreprenor este Gheorghe Hagi
Numele meu este Mircea Fica, Fondator, Club Antreprenor. Suntem la Interviurile Club Antreprenor, o rubrică prin care dorim să evidențiem tenacitatea, viziunea și inovația antreprenorilor români. Ne aflăm la World Trade Center, în București, unde este sediul HiM Public Affairs. Stăm de vorbă cu domnul Iulian Harpa, Managing Partner și fondatorul acestei companii.
Video-interviul poate fi urmărit aici
Mai întâi dorim să vă prezentați – ce studii aveți, unde ați lucrat până să deveniți antreprenor și când v-ați deschis businessul.
Am terminat facultatea de economie, după care am continuat cu un master de management în Oil & Gas, la Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești. Ulterior am obținut, la Londra, certificarea ACCA, de contabil și analist financiar, recunoscută în toată lumea. A fost o mare provocare. Certificarea este la nivel internațional, așa că oportunitățile au venit extrem de rapid. Am început să lucrez în Petrom, apoi OMV Petrom. Ulterior am lucrat în SUA, la Cameron – Schlumberger. Am demarat afacerea proprie în anul 2014, după ce m-am reîntors în țară.
Care sunt valorile și principiile pe care s-a clădit brandul HiM Public Affairs?
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
3 octombrie 2024: Viitorul afacerilor de familie în România, Ediția a III-a
15 octombrie 2024: Soluții pentru finanțarea companiilor, Ediția a III-a
19 octombrie 2024: Concurs de șah
24 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor, Ediția a IV-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Am plecat în principal de la valori. Este o întrebare bună, aparent teoretică, dar la care țin mult. La valorile noastre ne-am gândit când am făcut un brainstorming, pentru care am pornit de la ideea de bază: ce vreau eu de la acest business. Astfel, am rămas cu trei valori principale care ne definesc – prima este pasiunea, să crezi în ceea ce faci, a doua este partea de integritate, la care țin eu foarte mult (având în vedere că suntem o echipă cu certificări internaționale, și nu numai, a trebuit să fim foarte atenți la ceea ce facem, căci vreau să facem corect și sustenabil) și, nu în ultimul rând, ca și în numele firmei (High Innovative Mind SRL), vreau să fim inovativi.
Cum a demarat proiectul HiM Public Affairs și care au fost principalele obiective, la începutul activității?
Când m-am întors din Statele Unite mi-am luat niște angajamente. A trebuit să pun stop din punctul de vedere al angajatului, căci mi-am propus să fac o firmă de consultanță cu servicii livrate profesionist, văzând că pe piață este o cerere în acest sens. Credem în continuare că putem îmbunătăți lucrurile și vom furniza din ce în ce mai bine și mai consistent prin buticul acesta de servicii si prin oameni care știu ce fac, știu ce vor și, neapărat, sunt certificați în ceea ce fac.
Oferiți servicii integrate de consultanță pentru antreprenori și autorități publice. Care sunt cele mai importante repere în activitatea dumneavoastră? Care sunt principalele arii de expertiză pe care le acoperiți?
Pentru că am lucrat peste 20 de ani în sectorul energetic, principala activitate (și drive-ul nostru) este în cadrul sectorului energetic, în toate industriile. Dar, în viața de antreprenor apar foarte multe oportunități, iar o oportunitate fantastică este programul de reziliență – PNRR, cum îi spunem toți. Clienții vin din toate ariile de activitate: entități publice, primării, antreprenori, firme, corporații. Vom încerca să avem un serviciu integrat în toate zonele acestea, un cumul de servicii care să poată să se apropie de nevoia fiecărui client. Aici, aș aminti faptul că avem o parte de comunicare strategică, o parte de business representation, avem studii tehnice, cum le spunem noi, mă refer la studii de fezabilitate, studii de oportunitate, analiză financiară. Mai nou, am demarat un proiect prin care oferim clientilor Servicii de Organizare Achizitii Publice. Vreau să menționez si partea de atragere de fonduri nerambursabile din toate zonele de expertiză, nu doar prin PNRR, dar și prin fonduri norvegiene sau elvețiene, pe care le așteptăm, și de la Bruxelles, prin fondul pentru inovare sau Horizon. Avem încercări în toate zonele de expertiză și pe proiecte care nu sunt din PNRR sau care sunt cu fonduri guvernamentale. Nevoia este diversă și noi încercăm să le oferim o expertiză clienților în momentul în care iau un proiect și vor să îl implementeze.
Cum au evoluat cerințele clienților și complexitatea dosarelor la care ați lucrat, în ultimii ani?
Nevoile diferă, încercăm să ne mulăm pe fiecare business, fiind și pentru noi o provocare, dar, în același timp, este o plăcere să muți lucrurile dintr-o arie de expertiză în alta. Clienții vin cu cerințe diferite, cu proiecte diferite și cu programe de finanțare diferite. Structura programelor diferă de la caz la caz, fiind una birocratică și greu de penetrat în continuare, iar aici este rolul nostru. Să încercăm să facem lumină acolo unde nu este foarte clar și să scriem niște cereri de succes.
Într-un articol recent publicat în revista Club Antreprenor ați remarcat lipsa de continuitate a miniștrilor din energie. De asemenea, ați evidențiat o serie de eșecuri în atragerea de fonduri europene pentru dezvoltarea infrastructurii din sectorul energetic. Ce urmări au aceste fenomene, aceste blocaje, pentru industrie?
Pentru articolul respectiv am mers la sursă. Am constatat cu surprindere că au fost 17 miniștri ai energiei în ultimii 30 de ani și 17 prim-miniștri. Așadar, lipsa de continuitate este una constantă în toate zonele de activitate. Pentru că sectorul energetic este competența noastră numărul 1, fiind și dragostea mea împărtășită, m-am uitat mai atent la Ministerul Energiei din perspectiva asta. Ce am prezentat acolo, toate proiectele sunt recunoscute și de minister, în sensul respectiv, și asumate și, pentru că sunt antreprenor, am terminat articolul într-o notă pozitivă, în care spuneam că au fost numiți oameni tineri în punctele cheie din sectorul energetic. De ce să nu continuăm să sperăm, căci se poate face schimbarea, iar rezistența la schimbare, de data asta, va fi penetrată de noi politici și de noi abordări eficiente și aplicate la nevoia pieței.
Care sunt cele mai mari provocări pentru dumneavoastră în calitate de antreprenor, acum, la finalul anului 2023?
Lipsa de predictibilitate este o provocare fantastică. Creșterea taxelor și a impozitelor (cel puțin în cazul nostru este de aproape cinci ori de la începutul anului) îți creează niște probleme de acomodare și de abordare a unei strategii pe termen chiar și scurt spre mediu, nu numai lung. Pentru sfârșitul ăsta de an, dar și anul ăsta am avut un șoc din punctul de vedere al taxelor și al impozitelor, urmând ca acest șoc să continue și de la 1 ianuarie pentru companiile românești, pentru companiile care ar trebui cumva să fie în atenție, fiind motorul pieței. Nu spun că alte companii ca bankingul sau corporațiile nu stiu ce au de făcut. Eu vorbesc din perspectiva mea ca antreprenor cu o firmă cu statut de IMM. Am fost foarte loviți de noile politici.
Care au fost / sunt modelele dumneavoastră de antreprenori, din România și din străinătate?
O să surprind în continuare cu ceea ce-mi place și la ce mă uit. Am cunoscut mulți antreprenori de la care am avut de învățat. Sunt oamenii din firmele cu care colaborăm. Modelul meu de antreprenor în România este Gheorghe Hagi.
Care sunt responsabilitățile pe care un antreprenor trebuie să le aibă mereu în vedere?
Sunt multe. Din perspectiva mea este echipa. Trebuie să ai echipă, să fii atent la fiecare membru al echipei, să lucrezi cu el împreună, să știi ce-l motivează și ce nu îl motivează și să fii cu un pas înaintea oricărei cerințe. În spate este partea de continuitate de business care se leagă și de partea tehnică, de partea financiară, de cash flow și de toate celelalte griji pe care orice antreprenor le are. Dar, pentru mine este foarte important să încerc să fiu conectat cu oamenii din echipă.
Cât de importantă este încrederea, credibilitatea și notorietatea profesională pe care o transmite un antreprenor clienților săi?
Este relevant și ai nevoie, ca în orice business. Dacă te recomandă cineva, lucrurile vin dintr-o altă perspectivă. Dacă ești conectat cu o sursă de promovare corectă sau de un trust de presă sau alți parteneri de business este foarte importantă și, în același timp, este o provocare să creezi un nivel de așteptare. Dacă nivelul de așteptare este unul ridicat, atunci nivelul de servicii trebuie să fie unul la nivel echivalent. Trebuie să găsești soluții. Să fie notorietatea în linie cu livratul.
Cât de importantă este digitalizarea activității pentru businessul dumneavoastră?
Noi suntem o firmă mică și, orice am face, o să ne considerăm așa. Avem un CRM pe care îl folosim în activitatea de zi cu zi. De la început am investit în acest soft, dinainte de a fi nevoie, iar acum am găsit și mai mult aplicatibilitatea încercând să fim educați și coerenți în ceea ce ne ajută să ne simplificăm task-urile zi de zi.
Unde vă vedeți peste 5 ani, ca dimensiune a businessului, anvergura clienților și poziționarea în piață?
Din perspectiva clienților, aș vrea să ne vedem, ca anvergură, între niște clienți cu care să rezonăm din punct de vedere cultural, corecți și, slavă Domnului că suntem în postura de a ne alege clienții în ziua de azi. Din punctul de vedere al dezvoltării businessului vreau să continui strategia de a crește organic, sustenabil, fără să angajăm masiv. Obiectul nostru este acela de a livra pentru fiecare client.
Certificările noastre la nivel național și internațional sunt o prioritate în dezvoltarea firmei
Ce potențial de creștere există în segmentul de piață în care activați?
Pe termen scurt, este un potențial destul de mare. Există piață, există business. Pe termen mediu și lung, ne pregătim pentru viață de după PNRR și încercăm să creștem mai competenți prin certificări. De aceea certificările noastre la nivel național și internațional sunt o prioritate în dezvoltarea firmei.
Ce le recomandați antreprenorilor care doresc să se alăture acestei piețe?
Să cunoască bine piața, pentru că stresul, nopțile nedormite și problemele de care am vorbit mai devreme vor veni de la sine, la pachet. Este foarte important să ai expertiză și să știi cumva cum arată competiția, cum arată trendul, ce poți livra și în ce condiții. Antreprenorii creează valoare acolo unde nu pare a fi. Este provocator și greu câteodată.
Ce credeți că ar trebui să facă viitorul Executiv pentru a moderniza administrația, a reduce birocrația și a stimula mediul de afaceri?
Tot timpul am fost adeptul de a spune lucrurile direct ca antreprenor și cred că partidele sau decidenții care își numesc oamenii în funcții publice ar trebui să înceapă un proces de recrutare fezabil în corporații și în firmele de succes din România. Dacă reușim să atragem o forță de muncă competentă în zona politică din firmele care au reușit, va fi mult mai ușor de restructurat toate aparatele sau orice altă administrație publică. La nivelul ministerelor, rezistența este foarte mare și, indiferent unde se încearcă o schimbare, dacă nu rezonează cu entitatea o să fie foarte greu. Este un lucru considerat greu de realizat, dar, dacă vrem o schimbare rapidă și corectă, ar trebui ca resursa umană să fie recrutată din firmele care au reușit în Romania și nu numai.
Cum vedeți evoluția antreprenoriatului în țara noastră, ținând cont de nivelul nostru de acum și de nivelul la care au ajuns statele din Europa Centrală?
România a crescut spectaculos în ultima perioadă și se afirmă că, până în anul 2030, PIB-ul pe cap de locuitor va fi cumva la echivalentul Poloniei. Din punctul de vedere al produsului intern brut vom crește, antreprenorii își dezvoltă businessuri noi, deci perspectivele vor atrage fonduri pentru toate industriile.
Cum estimați progresul mediului de afaceri din România în următorii trei-cinci ani? Care ar fi căile de dezvoltare ale acestuia?
Sunt două căi. Dacă România se dezvoltă frumos, atunci va fi tentant pentru cei care au plecat să se întoarcă și să încercăm să ne folosim de oamenii competenți și de oamenii care deja au avut contact cu țările din vest și care pot aduce valoare adăugată imediat prin forță financiară, iar la capitolul statistică nu stăm bine. Avem un deficit care va ajunge la 450.000 de oameni. Poate că forță de muncă găsești, dar această forță trebuie să fie competentă. De aceea trebuie să creștem oameni buni și să investim în tineri de când îi luăm de pe băncile școlii și să poată să continue la proiecte precum Iernut (Romgaz), U3 și U4 (Nuclearelectrica) etc. Avem nevoie de oameni competenți, dar și de o cultură organizațională care să îi facă să rămână.
Cum găsiţi echilibrul între viaţa personală şi cea profesională? Ce lucruri aduc bucurie în viaţa dumneavoastră, în afara profesiei?
Aceasta este cea mai grea întrebare… Nu sunt încă mândru de balansul pe care îl am în viața mea personală. Am de recuperat și încerc să mă autoeduc să merg la sală, să fac sport, încerc să citesc o carte pe săptămână, să călătoresc. Aceste lucruri mă liniștesc și îmi aduc valoare.