Kantar, una dintre companiile de top în domeniul cercetării de marketing, a lansat ieri Indexul Sustenabilității 2022, un studiu de referință în ceea ce privește atitudinile și comportamentele consumatorilor în domeniul sustenabilității și în consecință problemele-cheie pe care trebuie să le adreseze fiecare industrie.
Raportul, bazat pe 33,000 de interviuri desfășurate la nivel global (inclusiv în România) și structurat conform obiectivelor de dezvoltare durabilă (SDG) ale ONU, surprinde următoarele concluzii:
- 65% dintre consumatori vor să facă mai multe în ceea ce privește grija față de planetă și de mediu, însă nu își permit din cauza creșterii costului vieții.
- Pe lângă accesibilitatea financiară, lipsa informației cu privire la alternative sustenabile este una dintre principalele bariere pentru un stil de viață sustenabil
- La nivel global, consumatorii au identificat poluarea apei și exploatarea prin muncă a copiilor ca fiind principalele probleme de care companiile ar trebui să se preocupe.
- Excesul de ambalaje, deșeurile și amprenta de carbon sunt problemele cel mai puternic asociate cu companiile din diverse categorii.
- La nivel global, 29% dintre consumatori sunt „activi”, adică sunt dispuși să investească mai mult timp și efort pentru a reduce impactul pe care îl au asupra planetei.
- Pricipalele acțiuni pe care oamenii sunt dispuși să le facă în vederea rezolvării problemei deșeurilor sunt: să reducă risipa de mâncare, să opteze pentru pungi din materiale reciclabile la cumpărături, să reducă consumul casnic de energie și și să recicleze.
- 47% dintre consumatori și 87% dintre „activi” au optat să nu mai achiziționeze un produs sau serviciu din cauza impactului negativ al acestuia asupra mediului sau societății.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
14 noiembrie 2024: Gala Ziarul Pozitiv, Ediția a II-a
26 noiembrie 2024: Viitorul asigurărilor în domeniul transporturilor, expedițiilor și logisticii
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
La nivel global, din perspectiva consumatorilor, poluarea apei, exploatarea prin muncă a copiilor și exploatarea angajaților la locul de muncă sunt cele mai presante probleme de sustenabilitate pe care companiile ar trebui să își concentreze eforturile.
Figura 1.
Principalele îngrijorări legate de sustenabilitate ale consumatorilor la nivel global (din 43 de subiecte – scor mediu de importanță rezultat din analiza Max Diff)
Impactul creșterii costului vieții
Chiar dacă 97% dintre oameni își doresc și sunt dispuși să facă ceva pentru a duce o viață mai sustenabilă, principala barieră în acest moment o reprezintă prețurile. 68% dintre consumatori cred că produsele care sunt mai bune pentru mediului înconjurător sau care au în vedere problemele din societate, sunt mai scumpe. 65% își doresc să facă mai mult pentru a reduce impactul negativ pe care îl au asupra mediului și planetei, însă nu pot din cauza creșterii costului vieții. Creșterea costului vieții are cel mai mare impact negativ asupra comportamentelor sustenabile pentru locuitorii continentului american (70%).
Doar unul din trei consumatori (35%) care au dificultăți în a-și asigura costul vieții caută în mod activ companii sau brand-uri care oferă modalități de a reduce impactul negativ asupra mediului, în comparație cu 53% din rândul celor care duc o viață confortabilă din punct de vedere financiar. După preț, a doua cea mai importantă barieră pentru un stil de viață sustenabil este lipsa informației cu privire la alternativele viabile. 57% dintre consumatori simt că este prea dificil să distingă care produse sunt „bune” sau „rele” din punct de vedere etic sau pentru mediu.
Atitudinile vs acțiunile consumatorilor
În timp ce o treime din populație la nivel global este la granița între credința că un comportament responsabil va avea cu adevărat un impact pozitiv sau nu, 29% dintre consumatori sunt deja foarte activi când vine vorba despre sustenabilitate. Cea mai mare proporție de cumpărători „activi” este în Europa. Aceștia sunt mai înclinați să creadă că alegerile personale au un impact pozitiv real asupra sustenabilității, dar și că sunt afectați personal de probleme de mediu sau sociale.
Brandurile ar trebui să își prioritizeze eforturile în direcția reducerii deșeurilor și a scăderii amprentei de carbon
Acest studiu are scopul de a ajuta brandurile să dezvolte strategii pentru a adresa îngrijorările consumatorilor în ceea ce privește sustenabilitatea. Consumatorii identifică probleme de mediu sau sociale diferite în funcție de industrie și se așteaptă de la companii să încerce să remedieze aceste probleme.
Eliminarea deșeurilor este prioritară în mintea consumatorilor când vine vorba despre responsabilitatea companiilor. Consumatorii se așteaptă ca firmele din 24 dintre cele 38 de domenii investigate să adreseze probleme cum ar fi: excesul de ambalaje, folosirea ambalajelor non-reciclabile, ambalaje care ajung la groapa de gunoi menajer, consumul în exces și deșeurile. Consumatorii consideră că deșeurile și economia circulară sunt temele principale pentru majoritatea industriilor, inclusiv în sectoare precum cel alimentar, băuturi, retail, casă și grădină, IT&C, turism, produse de lux, mobilă, modă, îngrijire personală și altele.
Reducerea amprentei de carbon si a emisiilor de gaze cu efect de seră este a doua cea mai importantă prioritate pentru consumatori. Potrivit lor, 15 din 38 de industrii sunt puternic asociate cu o amprentă de carbon ce contribuie la încălzirea globală, inclusiv companii care activează în industrii precum turism, electronice, automobile, produse de lux, petrol și gaze, divertisment, telecom și altele.
Figura 2. Așteptările consumatorilor de la companii în ceea ce privește neutralitatea din punct de vedere al emisiilor de carbon
Karine Trinquetel, Expert în Sustenabilitate și Director al Departamentului Global de Transformare Sustenabilă la Kantar, afirmă legat de concluziile acestui raport:
„În ciuda acestor crize diferite care au loc în jurul nostru la nivel global, dorința de a duce un stil de viață mai sustenabil nu s-a erodat. Totuși, produsele sustenabile sunt comercializate mai degrabă în sectorul premium al pieței, ceea ce constituie o barieră pentru adopția la scară largă. Acest fenomen este des întâlnit chiar și în rândul celor mai implicați consumatori: 77% dintre aceștia cred că produsele sustenabile sunt mai scumpe și că prețul este principala piedică pentru ca ei să aibă comportamente mai benefice pentru planetă. În concluzie, sustenabilitatea este prea des percepută ca un lux destinat persoanelor bogate, iar companiile nu profită de această oportunitate comercială în acest moment. Pentru a valorifica oportunitatea în zona mainstream, brandurile ar trebui să producă sustenabil pe scară mai largă și să adopte prețuri mai accesibile pentru consumatori. Dincolo de prețuri, brandurile trebuie să realizeze că cei care le cumpără produsele au o perspectivă mai complexă asupra aspectelor pe care companiile ar trebuie să se concentreze în funcție de sectorul în care activează și în consecință să dezvolte strategii de sustenabilitate care să răspundă la aceste probleme. „
Raportul Indexul Sustenabilității 2022 este discutat mai pe larg în cadrul unui webinar online care s-a desfășurat marți, 13 septembrie, și poate fi accesat oricând prin înregistrare aici: webinar Kantar Indexul Sustenabilitatii 2022.
Despre Kantar
Kantar este compania globală lider în oferirea de insight-uri demonstrate și servicii de consultanță de brand și comunicare. Kantar are o înțelegere completă și unică în industria sa despre cum gândesc, simt și acționează oamenii; fiind prezentă la nivel global și local în mai mult de 90 de piețe. Combinând expertiza profundă a specialiștilor săi, cunoașterea bazată pe resurse de date cu norme greu de egalat și cele mai inovative platforme tehnologice și de data analytics, Kantar își ajută clienții să înțeleagă oamenii și le oferă inspirație pentru a crește.
Despre studiu
Indexul Sustenabilității 2022 are la bază 33,000 de chestionare desfășurate în 32 de țări de pe continentul american (6,007), din APAC (11,020), și Europa (16,017). Acest studiu ajută brandurile să descopere ce este relevant pentru consumatori și, în consecință, cum să se dezvolte strategic în ceea ce privește sustenabilitatea.