clubantreprenor.ro va organiza marți, 22 februarie 2022, Forumul diplomației economice și al exportatorilor.
Evenimentul se va desfășura în Sala Panoramic, etajul 5, hotel Marshal Garden – Calea Dorobanților, Nr. 50B, Sector 1, București. Totodată, conferința va putea fi urmărită online, prin ZOOM.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
10 decembrie: Future Energy Europe Summit, Ediția a IV-a
17 decembrie - Gala Club Antreprenor, Ediția a XVII-a
19 decembrie - Viitorul asigurărilor în domeniul transporturilor, expedițiilor și logisticii
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Prezentare
România ocupă locul 34 in topul exportatorilor la nivel mondial, iar cele mai exportate produse sunt mașinile și echipamentele. În anul 2020 am exportat produse în valoare de peste 62 de miliarde de euro.
Exporturile României au crescut cu 19,4%, în primele 11 luni din 2021, până la 68,166 miliarde euro, iar importurile au crescut cu 21,7%, la 89,536 miliarde euro, faţă de perioada similară din 2020, astfel că deficitul balanţei comerciale a fost de 21,369 miliarde euro, mai mare cu 4,929 miliarde euro decât cel înregistrat în perioada ianuarie-noiembrie 2020, arată datele publicate luni de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Deficitul balanţei comerciale al țării noastre s-a adâncit în anul 2019, ajungând la 17,28 miliarde de euro, cu 2,16 miliarde de euro mai mare decât cel înregistrat în 2018, în condiţiile în care exporturile au crescut cu 1,9%, iar importurile cu 4,2%.
Pandemia de coronavirus a generat o întrerupere fără precedent a comerțului mondial, situație care a afectat comercianții români care tranzacționează cu parteneri străini, forțându-i să facă față lockdownului general prin restricții, schimbări de reguli, interdicții și beneficiind în tot acest timp de ajutor limitat.
În ultimele decenii, România a înregistrat constant un nivel negativ al exporturilor nete, pe fondul mai multor factori structurali, precum competitivitatea producătorilor locali pe piața globală, capacitatea acestora de adaptare la noile condiții ale cererii de pe piața locală, respectiv condițiile puse la dispoziție mediului de afaceri autohton.
Conform datelor Eurostat, România înregistrează excedent pe latura de comerț exterior cu bunuri și servicii a contului curent, în relația cu principalele economii din Uniunea Europeană: Franța, Regatul Unit, Italia, Spania și Germania. Aceste excedente sunt datorate în special exportului de servicii.
Pe de altă parte, România înregistrează deficite comerciale semnificative în relația cu țările apropiate din punct de vedere geografic și structural (Ungaria, Polonia, Slovacia sau Republica Cehă), precum și alte state din Vestul Europei, precum Olanda sau Austria.
Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, cele mai semnificative deficite înregistrate în 2018 la nivelul grupelor de produse, rezultă din sectorul:
- produselor chimice și a produsele conexe (n.r. – la medicamente avem deficit de aproximativ 2 miliarde de euro pe an): deficit de 7,5 miliarde euro, în creștere cu 229 de milioane de euro față de 2017;
- mărfurilor manufacturate, clasificate în principal după materia primă (fier, oţel, cauciuc, metal etc.): deficit de 4,9 miliarde de euro, în creștere cu 282 milioane de euro față de 2017;
- combustibililor minerali, lubrifianți și materialor conexe: deficit de 3,5 miliarde de euro, și cea mai mare creștere în termeni absoluți a deficitului – 870 de milioane de euro față de 2017;
- sectorul produselor alimentare si animalelor vii: deficit de 1,8 miliarde de euro în 2018, în scădere cu 30 de milioane de euro față de anul precedent.
Există însă și sectoare economice ce generează excedente comerciale. Astfel, în 2018, sectorul articolelor manufacturate diverse (îmbrăcăminte şi accesorii, încălţăminte etc.) au generat un excedent comercial de 1,5 miliarde de euro (în scădere de la 2 miliarde în 2017), alături de sectorul de mașini si echipamente de transport (excedent comercial de 590 de milioane de euro, în scădere cu 180 de milioane față de anul precedent, pe fondul creșterii puternice a importurilor, de la 28,2 miliarde de euro în 2017 la 31,4 miliarde de euro în 2018).
Multinaționale domină exporturile
Doar un sfert din exporturile totale ale României sunt realizate de companii deţinute de antreprenori români. Marile companii multinaționale se bazează pe propriile rețele comerciale, apelând mai mult la camerele de comerț bilaterale (și nu la consilierii economici ai României)
Mai multe exporturi ale companiilor cu capital privat românesc înseamnă: crearea de locuri de muncă; investiții mai mari pentru acele firme, cu efect pe orizontală (câștigă și furnizorii locali); creșterea salariilor pentru angajații companiilor exportatoare; creșterea contribuțiilor la bugetele locale și la bugetul de stat; reducerea presiunii pe bugetul de stat și diminuarea împrumuturilor pentru a acoperi deficitele.
Așa cum și datele o arată, cea mai importantă ramură economică pentru exporturile României o reprezintă industria auto. România a exportat în anul 2018 autoturisme Dacia și Ford, precum și componente auto (piese sau anvelope) în valoare totală de 32,1 miliarde de euro (sau 47,4% din totalul exporturilor de bunuri din România). În cazul exportatorilor de subansambluri auto cu o prezență importantă pe piețele europene, se poate menționa compania Star Assembly (deținută de grupul Daimler/Mercedes), producătorul uneia dintre cele mai avansate cutii de viteze actuale. Această companie reprezintă al doilea cel mai mare exportator al României, după grupul Dacia-Renault, cu exporturi de peste 1 miliard de euro în 2017, potrivit estimărilor INS și Ziarul Financiar. Printre producătorii de componente auto, prezenţi în rândul celor mai mari exportatori naționali se află și Honeywell, Continental Automotive Systems, Autoliv, Flextronix, Continental Automotive România şi Takata România, Hella, Dräxlmaier, Pirelli, Michelin sau Delphi.
Conform datelor Institutului Național de Statistică, 22.608 de companii au realizat exporturi în anul 2017. Cea mai mare parte a exporturilor a fost realizată de companiile mari (38 de miliarde de euro, respectiv 60,6% din totalul exporturilor) și de companiile medii (14,1 miliarde de euro; 22,5%), pe fondul unei capacității mai însemnate a acestora de a genera economii de scară, care să le permită să concureze pe piețele externe.
Serviciile de transport rutier de mărfuri, serviciile adresate afacerilor, serviciile de prelucrare a mărfurilor, respectiv serviciile IT&C generează cele mai mari exporturi din România, fiind printre sectoarele economice ce contribuie semnificativ la echilibrarea balanței comerciale a României, alături de exporturile de bunuri din industria auto.
Organizatorii își propun să reunească principalele companii exportatoare și cei mai respectați specialiști în diplomație economică din țara noastră, pentru a contribui la stimularea exporturilor și la o ofensivă diplomatică a instituțiilor și a firmelor românești.
Teme de discuție
Care sunt pilonii strategiei naționale de export a României?
Noua Politică comercială a Uniunii Europene
Soluții pentru relansarea Programului de Promovare a Exportului
În ce regiuni și în ce state avem un potențial ridicat la export?
Cât de eficientă este actuala rețea de consilieri și atașați economici?
Care este oferta de export a companiilor românești?
Exemple de succes ale firmelor exportatoare
Putem învăța din exemplele Germaniei, Poloniei, Ungariei, Cehiei și Slovaciei?
Cum stimulează statul român companiile care exportă și cum le sprijină pentru a participa la târguri și expoziții internaționale?
Oferta băncilor de finanțare și garantare pentru companiile exportatoare
Vorbitori
Liviu Rogojinaru, consilier al ministrului Antreprenoriatului și Turismului
Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI Romania
Iuliu Winkler, deputat european, vicepreședinte al Comisiei de comerț internațional (INTA) a Parlamentului European
Vladimir Alexandrescu, Purtător de cuvânt, Institutul Național de Statistică
Iuliu Stocklosa, Președinte, Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București
Costin Lianu, Președinte, Asociația Centrelor de Afaceri pentru Export (ACEX)
Ovidiu Tudor, Președinte, Asociația Incoming România
Adriana Goleanu, Președinte, Organizația Patronală a Industriei Cosmeticelor
Mihai Paraschiv, Chief Growth Officer, Tailent
Magda Bei, Fondator, Graphtec
Moderator:
Constantin Rudnițchi, analist economic
Agenda
09,00 – 09,30: Înregistrare participanți
09,30 –13,00: Prezentări și dezbateri
13,00 – 14,00: Prânz și discuții informale
Contact
Mircea Fica, Fondator, Club Antreprenor, mircea.fica@clubantreprenor.ro, 0732.903.216