Interviu cu Iulian-Liciniu Lupu, Fondator, Fabrica de Consultanţă
Scriem sute de proiecte
pentru fermieri și antreprenorii
din mediul rural,
fără a percepe un avans inițial
Fabrica de Consultanţă sprijină antreprenorii români care doresc să își dezvolte afacerea accesând fonduri nerambursabile. Cum este structurată compania, în prezent? Câți angajați și colaboratori aveți?
Încă de la început ne-am asumat un rol important în dezvoltarea afacerilor din România și ne-am propus să le ajutăm să crească sănătos și sustenabil, prin atragerea de fonduri europene și guvernamentale, punând la bătaie toate cunoștințele și experiența noastră. Mai mult decât atât, ne-am asumat scrierea proiectelor fără a percepe avans inițial, în anumite condiții. Societatea are sediul central în Sibiu, dar planurile noastre de dezvoltare vizează deschiderea de birouri de consultanță în orașele importante din țară pentru a fi mai aproape de clienții noștri. În momentul de față avem proiecte în desfășurare în majoritatea județelor din țară, mai exact 40 de județe. Echipa Fabrica de Consultanță, pe care o coordonez de peste 15 ani, are în componența sa 14 consultanți și specialiști în accesarea fondurilor nerambursabile și 20 de colaboratori. Ne aflăm în plin proces de recrutare și suntem permanent în căutarea de oameni noi cu experiență în scrierea de proiecte și ne dorim ca în perioada următoare să ajungem la 50 de angajați și 100 de colaboratori.
Cum vă motivați echipa? Pe ce abilități puneți accent atunci când luați în considerare recrutarea de noi colaboratori?
Un angajat motivat lucrează mai eficient, este mai creativ și nu părăsește echipa la prima ofertă salarială mai bună. Așa că am creat în cadrul companiei toate condițiile pentru a avea o echipă eficientă: condiții de muncă prietenoase, posibilitate de dezvoltare profesională și personală prin diferite activități și traininguri, posibilitate de avansare, odată cu dezvoltarea accelerată a companiei, un loc de muncă stabil și sigur datorită proiectelor numeroase pe care le avem în derulare, salarizare atractivă și bonusuri de performanță, flexibilitate – posibilitate de a lucra fie de la birou, fie de acasă, fie un mix între cele două variante. Recrutarea noilor membri ai echipei și a colaboratorilor se face cu mare atenție, urmărindu-se următoarele criterii: responsabilitate, experiența anterioară în scrierea și implementarea proiectelor, profesionalism, ținută, posibilitatea de lucru în echipă, orientarea spre găsirea soluțiilor și nu a „motivelor”.
Din ce sectoare economice provin firmele cărora le-ați acordat consultanță?
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
10 decembrie: Future Energy Europe Summit, Ediția a IV-a
17 decembrie - Gala Club Antreprenor, Ediția a XVII-a
19 decembrie - Viitorul asigurărilor în domeniul transporturilor, expedițiilor și logisticii
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Avem peste 400 proiecte aprobate și alte câteva sute în lucru, astfel încât acoperim o plajă foarte largă de domenii printre care se numără: servicii medicale, agricultură, servicii IT, producție, turism și servicii de agrement, restaurante, comerț, industria farmaceutică.
Pe ce domenii de finanțare/axe prioritare credeți că o să aveți mai multe solicitări din partea companiilor?
Solicitările venite din partea clienților depind în mare măsură de fondurile alocate și de deschiderea sesiunilor de depunere a proiectelor. În perioada de față cei mai mulți bani sunt alocați pentru agricultură și activități non agricole din mediul rural. Vor mai veni finanțări în domeniul digitalizării și energiei verzi și ne așteptăm ca cererea de proiecte să crească și pe aceste domenii.
Cum percepeți în prezent gradul de dificultate a dosarelor care trebuiesc elaborate pentru absorbția fondurilor europene, atât pentru companii cât și pentru instituții publice?
Complexitatea proiectelor de finanțare este similară cu cea de acum 10 ani, asta chiar dacă s-a vorbit mult de simplificare și de scurtare a timpilor medii de aprobare a acestora.
Cum apreciați pregătirea profesională a funcționarilor din cadrul Ministerului Fondurilor Europene și a altor ministere care au misiunea de a a selecta și aproba proiectele / dosarele depuse?
Au trecut peste 20 ani de când România a avut contact cu primele fonduri europene pentru preaderare la Uniunea Europeană. Pot să spun că s-au facut pași importanți în domeniul finanțărilor nerambursabile față de acum 15 ani, dar suntem departe de țări dezvoltate din UE (Spania, Italia, chiar și Polonia), unde există un ghișeu unic pentru depunerea cererilor de finanțare.
Cum au evoluat cerințele clienților și complexitatea proiectelor la care ați lucrat, în ultimii ani?
Mediul economic s-a educat și el de-a lungul timpului în privința finanțărilor nerambursabile. Cererea este de la an la an mai mare și va continua pe acest trend ascendent, dat fiind faptul că finanțările lipsesc în multe domenii de activitate. Complexitatea proiectelor este dată de tipologia proiectului, obiectul contractului, dacă este cu sau fără construcții, axa de finanțare, etc.
Cum apreciaţi condiţiile oferite investitorilor locali şi străini de către administraţiile locale şi de către Executiv?
Depinde de nivel. Dacă ne gândim la investitorii mari și foarte mari, din păcate, în general străinii sunt primiți cu mai multe facilități față de investitorii locali. La nivel de business mai mic nu am simțit același lucru, din contră, cred că sunt favorizați investitorii locali.
Cum vedeți evoluția antreprenoriatului în țara noastră, ținând cont de nivelul nostru de acum și de nivelul la care au ajuns statele din Europa Centrală?
Este un subiect prea amplu de dezbătut în câteva rânduri… Din păcate suntem prin coada clasamentului…
Recent ați anunțat deschiderea de birouri de consultanță în mai multe orașe cheie din România. Care sunt planurile de viitor ale companiei?
Principalul nostru obiectiv este acelea de a contribui la creșterea sustenabilă a mediului de afaceri din România și de a ajuta antreprenorii români care doresc să își dezvolte afacerea accesând fonduri nerambursabile. Ceea ce a funcționat foarte bine la nivel local se va extinde la nivel național, păstrând același nivel ridicat de profesionalism. Se va înființa un Centru de Excelență în domeniul finanțărilor nerambursabile format din cei mai buni și experimentați consultanți din domeniu, pregătiți să răspundă la orice provocare. Membrii vor avea beneficii atractive: pornind de la dezvoltare profesională și personală și până la reduceri comerciale, călătorii etc.
Ce sfaturi aveți pentru antreprenorii care doresc să acceseze fonduri europene?
În primul rând, să se înarmeze cu multă răbdare. Drumul va fi anevoios și plin de provocări, dar roadele se vor culege la final, după obținerea finanțării și implementarea proiectului. În al doilea rând, le recomand să aleagă un partener de încredere care să le fie alături pe tot parcursul implementării proiectului. O firmă de consultanță cu experiență care a scris și implementat sute de proiecte în diverse domenii de activitate, va fi în măsură să verifice condițiile de eligibilitate ale beneficiarului, să scrie un proiect corect cu șanse reale de finanțare, va reprezenta beneficiarul în relația cu Autoritatea de Management și va fi alături de beneficiar până la încheierea perioadei de monitorizare a proiectului.
Contact FABRICA DE CONSULTANȚĂ
Șelimbăr, str. Nouă, nr. 10, jud. Sibiu
+40.731.536.459
contact@fdc.ro
Site: www.fdc.ro
Interviu apărut în revista Club Antreprenor, ediția septembrie 2021