joi, mai 6, 2021
Abonament 2021 ClubAntreprenor.ro

Interviu cu Mihai Andrei Enache, Managing Partner, Enache IP Partners: Am reușit să schimbăm optica asupra valorii proprietății intelectuale

Must Read

Managementul deșeurilor după Pactul Ecologic European (11 mai 2021)

Prezentare În temeiul Directivei-cadru privind deșeurile (2000/60/CE), statele membre au obligația de a recupera și a elimina deșeurile într-un mod care să...

Selgros sărbătorește 20 de ani în România și lansează o tombolă aniversară cu premii în valoare de 2,2 milioane de lei

Selgros Cash & Carry sărbătorește, în luna mai, 20 de ani de prezență pe piața din România și marchează...

Shell a devenit operațional în România

Echipa Shell operează de astăzi în formulă completă pe piața din România. Ultimii doi specialiști au completat dispozitivul Shell...

Interviu cu Mihai Andrei Enache,

Managing Partner, Enache IP Partners

Am reușit să schimbăm optica

asupra valorii proprietății intelectuale

 

 

 

Când ați decis să vă înființați propria societate de consultanță în proprietate intelectuală? Care au fost principalele motive?

Momentul deciziei a venit natural, fiind cea mai indicată modalitate de a pune în practică viziunea proprie, o construcție nemijlocită și eminamente diferită, dacă vreți. Desigur, experiența acumulată de-a lungul celor aproape 20 de ani de activitate profesională m-a determinat să aleg acest parcurs. În plus, am hotărât să merg împotriva curentului, încercând să rup barierele formalismului în favoarea unei relații mult mai apropiate, mai personale cu clienții firmei. Provocările anului 2020 au confirmat nevoia de schimbare profundă, pe toate planurile, noțiunile clasice de comunicare, echipă și manieră de muncă trebuind complet și rapid regândite. Toate acestea nu ne-au surprins, din fericire, având capacitatea deplină de adaptare și flexibilitate, pe care în alte circumstanțe nu am fi putut-o avea. De aceea pot spune acum, cu încredere, că decizia curajoasă de a-mi deschide propria firmă în decembrie 2019 a fost una corectă și a venit la timpul potrivit.

Cum au primit clienții cu care colaborați de foarte mult timp vestea creării Enache IP Partners?

Prietenii noștri ne-au susținut și felicitat încă de la început, primind vestea ca pe un pas firesc, așteptat. Această recunoaștere extraordinară a generat însă o responsabilitate pe măsură, motiv pentru care ne-am concentrat întreaga atenție în a confirma și, de ce nu, chiar depăși așteptările.

Ați aniversat recent un an de existență. V-ați atins obiectivele stabilite?

Da, cu siguranță. Primul obiectiv simbolic a fost îndeplinit în momentul în care am depus cea dintâi marcă și, ulterior, când am primit decizia de admitere la înregistrare. Vestea bună pe care i-am transmis-o clientului nostru a fost un prilej emoționant, acesta fiind, de fapt, cel mai important obiectiv.

Bineînțeles, suntem mulțumiți și de evoluția portofoliului de clienți, dar, mai ales, de anvergura spețelor complexe rezolvate cu succes în acest scurt, dar tumultuos interval.

Aveți o expertiză extrem de solidă, recunoscută și de directoarele internaționale de profil. Din ce sectoare economice provin clienții dumneavoastră?

Am primit cu recunoștință includerea în clasamentul IP STARS 2020, al prestigioasei reviste internaționale Managing Intellectual Property, o apreciere personală de tradiție.  În ceea ce privește portofoliul nostru, acesta este deja foarte vast. În primul rând suntem partenerii locali ai unor importante firme de avocatură și cabinete IP boutique din străinătate. În România, unul din principalii noștri clienți este compania Blue Air Aviation SA, alături de care am găsit soluții pentru traversarea și depășirea crizei Covid-19. „Bigotti” este una din mărcile românești de renume pe care o reprezentăm și la nivel european. Totodată, reprezentăm corporații multinaționale, una dintre ele fiind compania G4S plc, lider de piață la nivel mondial în domeniul securității. De asemenea, reprezentăm numeroși clienți din retail și HoReCa, sectoare care s-au confruntat cu provocări extraordinare în această perioadă și pentru care a trebuit să găsim soluții excepționale, atipice. Proiectele tip start-up sunt și ele prezente, cu accent pe A.I. și soluții digitale. Am oferit consultanță și unor proiecte de conștientizare, „Siguranța Auto Copii” fiind una dintre aceste lăudabile inițiative civice. Putem menționa că am fost deosebit de onorați să participăm și la procesul de renaștere a uneia dintre cele mai renumite mărci românești, de o înaltă valoare istorică, „Hotel Concordia București”, hotel care a găzduit întâlnirea politică din noaptea de 23 spre 24 ianuarie 1859, în care s-a hotărât Unirea Principatelor Române, prin dubla alegere a lui Alexandru Ioan Cuza drept domn al țării Românești, după ce fusese ales domn al Moldovei, la 5 ianuarie 1859. Nu în ultimul rând ținem să accentuăm că ne mândrim cu fiecare client în parte, toți sunt la fel de importanți pentru noi și beneficiază de aceeași atenție.

Ați avut și clienți mai cunoscuți publicului larg?

Ne-am bucurat să fim aleși de către avocații din S.U.A. și U.K. ai celebrului rapper, artist și producător Marshall B. Mathers III, cunoscut sub numele său de scenă EMINEM, pentru a-i reprezenta interesele în legătură cu încălcarea drepturilor sale la marcă și în cadrul unei proceduri conexe, de opoziție, în fața OSIM. Ambele au fost duse la bun sfârșit, cu succes deplin.

Am avut, de asemenea, inedita oportunitate de a-l sprijini și pe cunoscutul fost fotbalist internațional și actual antreprenor, Marius Niculae, pentru a-și înregistra marca asociației sportive ce-i poartă numele și sub egida căreia organizează diferite evenimente caritabile.

Cum a evoluat numărul de dosare și gradul lor de complexitate?

Cu siguranța pot spune că nu am avut timp de acomodare. Am început cu motoarele la turație maximă, motiv pentru care a trebuit să ne dezvoltăm echipa de colaboratori, acoperind astfel atât spectrul contencios – OSIM, cât și cel al instanțelor. Totodată, am beneficiat de pe urma digitalizării accentuate a procedurilor, aspect care ne-a facilitat eficiența și creșterea, firma noastră fiind într-o proporție de peste 90% integrată digital. Complexitatea spețelor este, în majoritatea situațiilor, la un nivel ridicat, clienții căutând soluțiile noastre personalizate, bazate pe extinsa experiență acumulată și bogatul bagaj cazuistic.

Există diferențe în modul de abordare și de înțelegere a importanței proprietății intelectuale între companiile multinaționale și firmele românești?

Din păcate există diferențe majore. În principal, distincția o face cultura și experiența de business. Corporațiile nu fac nimic empiric, totul este structurat, nu își asumă riscuri necalculate. Protecția drepturilor de proprietate intelectuală și industrială reprezintă o prioritate pentru aceste companii. Spre exemplu nu există niciun proces de due dilligence fără o riguroasă evaluare a drepturilor IP și a măsurilor de protecție și enforcement. Nu este concepută lansarea unui proiect fără înregistrarea mărcii corespunzătoare.

La polul opus, în România, am observat că se alocă prioritar bugete semnificative pentru campanii de marketing, sunt lansate proiecte importante de Start-up-uri, fără nicio cercetare prealabilă privind posibilitatea încălcării unor drepturi anterior protejate și chiar fără a se fi demarat procesul de înregistrare a mărcii. Cei care procedează astfel se expun unui risc extraordinar, în primul rând material dar și reputațional, putând fi acționați în instanță pentru încălcarea drepturilor anterior protejate.

Litigiile de proprietate intelectuală sunt printre cele mai oneroase, acest aspect fiind de la sine elocvent pentru importanța protejării drepturilor la marcă, desen industrial sau brevet de invenție.

De-a lungul timpului, cel puțin în ultimii 15 ani, am depus eforturi susținute împreună cu autoritățile statului pentru a schimba această mentalitate deficitară, prin intermediul numeroaselor conferințe, sesiunilor de training și articolelor de specialitate. Pot spune că aceste acțiuni nu au fost în zadar, din contră, chiar dacă rezultatul nu a venit peste noapte, cu răbdare am reușit să schimbăm optica asupra valorii proprietății intelectuale, cel puțin pentru cei care au avut deschidere.

Ce-i sfătuiți pe managerii români care încă nu conștientizează importanța protejării mărcilor, brevetelor, desenelor etc. și apelează la experți / consultanți externi doar în cazuri extreme?

Toate aceste informații, strategii, perspective și structuri nu pot fi implementate eficient fără o pregătire specifică, rolul unui consilier specializat în proprietate intelectuală, membru C.N.C.P.I.R. (Camera Națională a Consilierilor în Proprietate Industrială din România), fiind esențial pentru succesul întregului proiect. În materia proprietății industriale, din perspectiva costurilor, este foarte tentant să demarezi singur procesul de protejare a unui drept. Problema este că, odată ce ai început greșit sau doar ezitant, acea eroare are capacitatea să genereze pe parcurs un val seismic disproporționat, care va fi mult mai greu de gestionat.

În cadrul biroului nostru primim frecvent solicitări de preluare a reprezentării într-un litigiu deja declanșat sau pentru a depăși opoziții și contestații pe parcursul procedurilor de examinare ale OSIM. Cu siguranță, găsim soluții și pentru aceste cazuri, de cele mai multe ori, dar observăm că multe dintre acestea ar fi putut fi evitate, parțial sau chiar integral, dacă s-ar fi făcut o cercetare prealabilă și o evaluare premergătoare corectă a situației de fapt și de drept. Această strategie, pe care o recomandăm, este cea mai potrivită și pentru eficientizarea costurilor, per ansamblu.

În București și în marile orașe ale țării (Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Brașov, Craiova, Constanța etc.) există o industrie IT&C foarte puternică, multe companii cu capital românesc având capacitatea de a se dezvolta pe baza unor brevete de invenții cu potențial de valorificare pe plan național și internațional. Ce rol au consilierii în proprietate intelectuală în acest proces?

Rolul consilierilor este vital, în opinia mea, o condiție sine qua non pentru succesul deplin al unui proiect de acest gen. Gradul de exploatare și monetizare a imensului potențial din aceste puternice și importante centre este legat intrinsec de capacitatea de gestionare și implementare concretă a proprietății intelectuale și industriale, obiective de nerealizat fără sprijinul unui bun consilier. Dar toate acestea trebuie integrate organic odată cu geneza fiecărui proiect, din fașă, cum s-ar spune.

Cum decurge o zi de lucru normală pentru dumneavoastră? Ce faceți în timpul liber?

Pasiunea pentru proprietatea intelectuală este cea care m-a ghidat de-a lungul carierei. Această pasiune este permanent împletită în viața personală. Programul meu este bine organizat, axat pe eficiență și punctualitate. Sunt conectat mereu la pulsul firmei încercând să petrec și cât mai mult timp de calitate în familie, cu ai mei. Printre picături, învăț să cânt la chitară, alerg, iar vara mai dau câte o tură, la munte, pentru un traseu de montain-biking. În rest, apreciez întotdeauna o conversație în tihnă cu un prieten, la o cafea.

- Advertisement -

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Latest News

Managementul deșeurilor după Pactul Ecologic European (11 mai 2021)

Prezentare În temeiul Directivei-cadru privind deșeurile (2000/60/CE), statele membre au obligația de a recupera și a elimina deșeurile într-un mod care să...

Selgros sărbătorește 20 de ani în România și lansează o tombolă aniversară cu premii în valoare de 2,2 milioane de lei

Selgros Cash & Carry sărbătorește, în luna mai, 20 de ani de prezență pe piața din România și marchează momentul printr-o tombolă cu peste...

Shell a devenit operațional în România

Echipa Shell operează de astăzi în formulă completă pe piața din România. Ultimii doi specialiști au completat dispozitivul Shell din România, o echipă tânără...

EximBank finanțează cu 18 milioane de lei compania românească de agribusiness Interagroaliment

EximBank a structurat un pachet financiar care asigură necesarul de capital de lucru pentru compania băcăuană Interagroaliment, parte a Grup Șerban Holding, cel mai...

Grupul Trans-Oil lansează cu succes o nouă emisiune de eurobonduri în valoare de 400 milioane de dolari

La data de 14 aprilie 2021, Grupul Trans-Oil („Grupul”) a revenit cu succes pe piețele titlurilor de capital de împrumut internaționale, cu o nouă...
- Advertisement -

Mai multe articole ca acesta

- Advertisement -