Interviu cu Daniela Tatu-Chițoiu, CEO, Dahna
Cum / de unde ați aflat de Food & Agri Tech Challenge, inițiativa Impact Hub Bucharest și EFSE DF de susținere a antreprenorilor?
De Food & Agri Tech Challenge, inițiativa Impact Hub Bucharest și EFSE DF de susținere a antreprenorilor, am aflat în cadrul activității de documentare pe internet de pe site-ul Impact HUB.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
3 octombrie 2024: Viitorul afacerilor de familie în România, Ediția a III-a
15 octombrie 2024: Soluții pentru finanțarea companiilor, Ediția a III-a
19 octombrie 2024: Concurs de șah
24 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor, Ediția a IV-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
În ce domeniu ați activat până acumi? Ce studii și specializări aveți dumneavoastră și ceilalalți fondatori / asociați?
Eu sunt Daniela Tatu Chițoiu, economist de profesie, am un master în Managementul proiectelor, sunt director economic la Cardiomed, CEO și cofondator CardioScience, dar și coordonatorul proiectului Dahna, prima aplicație pentru sănătatea și prevenția cardiovasculară și a bolilor asociate.
Dr. Gabriel Tatu Chițoiu este medic primar medicină internă și cardiologie, fost Președinte al Societății Române de Cardiologie, cofondator CardioScience și CTO Dahna.
Prin ce se distinge start-up-ul dumneavoastră? Ce aduce nou? Ați avut un model / un exemplu din străinătate / statele dezvoltate?
DAHNA este singura aplicație mobilă de pe piața din România care configurează, în mai puțin de 5 minute, meniuri conform profilului metabolic al utilizatorului, rețetele pentru prepararea lor, dar și lista de cumpărături cu ingredientele și cantitățile necesare. Dahna este prima aplicatie de dietă care te ajută să îți păstrezi inima sănătoasă, zi de zi, și reduce riscul de boli, mai ales de boli cardiovasculare. O dietă sănătoasă pentru inimă este o dietă pe care poți să o ții ușor în fiecare zi. O componentă extrem de importantă este cea de învățare, oferim clienților numeroase articole științifice, reformulate pe limba lor, pentru a le transmite cele mai importante informații în sensul educării către un stil de viata sănătos.
CARDIOSCIENCE a fost lansată în februarie 2018 având drept obiectiv educația medicală continuă în domeniul prevenirii și combaterii bolilor cardiovasculare. Aceste boli reprezintă principala problemă de sănătate peste tot în lume, inclusiv în România. Aproximativ 60% dintre decesele anuale din România sunt datorate bolilor cardiovasculare. Cauza principală a acestei situații o reprezintă lipsa programelor educative în prevenirea și combaterea factorilor majori de risc pentru bolile cardiovasculare (fumatul, hipertensiunea arterială, sedentarismul și hipercolesterolemia.
În implementarea acestor obiective am pus in aplicare viziunea Cardioscience, prin care vedem necesară o schimbare de direcție, de la utilizarea tehnologiei pentru a dezvolta îngrijirile de specialitate și medicina de înaltă calitate, la focusarea pe utilizarea tehnologiei pentru a dezvolta prevenția primară. Și am decis să ne implicam în proiecte care să ajute, să protejeze oamenii să trăiască mai mult timp sănătoși. Un factor extrem de important care ne afectează și sănătatea cardiovasculară implică alegerile pe care le facem, când alegem ce mâncăm, dacă consumăm mai mult alcool, dacă fumăm, dacă mergem regulat la medic. Aceste alegeri contribuie cu până la 40% la decesele precoce și sănătatea precară. Cele mai mari patru riscuri ce ne afectează sănătatea cardiovasculară sunt: dieta nesănătoasă, fumatul, sedentarismul, obezitatea, alcoolul, stresul.
Cât timp a durat de la idee / proiect până la lansarea soluției / aplicației?
Ideea de proiect am avut-o în vara anului 2018, ne-am documentat și am planificat proiectul timp de 3-4 luni, iar implementarea lui a început din noiembrie 2018, și tot în vară, în iulie 2019, am lansat aplicația. De atunci lucrăm continuu la dezvoltarea ei.
Care a fost investiția necesară demarării activității? În cât timp estimați că vă recuperați investiția?
Suma inițială investită a fost de 10.000 euro din fonduri proprii, dar a crescut mult pe măsură ce s-au adăugat noi funcționalități. Dacă includem costul de oportunitate putem ajunge la valoarea de 100.000 de euro.
Ce potențial de creștere are business-ul dumneavoastră (cifră de afaceri, profit anual, număr de angajați)? Ce strategie de dezvoltare aveți pe termen mediu și lung?
Modelul nostru de busines este B2B2C, pentru B2C avem varianta Freemium a aplicației, varianta PRO, iar pentru B2B avem parteneriate și contracte de consultanță, cu un comision la fiecare tranzacție. Lucrăm la funcționalitatea Home delivery, Dahna Coin și suntem în discuții cu parteneri strategici pentru endorsarea acestei aplicații.
În modelul nostru de busines economia de scară este combinată cu economia de învățare, iar atributul cel mai important al acestei economii de învățare este distribuirea. Tehnologia digitală poate încuraja atenția și oferi infrastructura de care o economie de învățare distribuită are nevoie acum. Pentru că în modelul acesta distribuit orice informație devine mai disponibilă pentru oricine.
Cardioscience stimulează creativitatea în busines, și dacă vreți un fel de distributism simplu și la obiect care să fie aplicat prin internet lumii întregi, aplicația este bilingvă în EN și dorim să o facem disponibilă în cât mai multe limbi și să adaptăm pricipiile dietei mediteraneene, în contextul cultural al utilizatorului și în funcție de localizare.
Cum ați planificat să vă atrageți clienții? Ce mijloace de promovare folosiți în prezent?
Lucrăm la content astfel încât să atragem clienți prin marketingul prin conținut, organizăm evenimente online și offline, cu ajutorul Google, prin SEO de calitate, promovare Social Media realizată cât de bine putem, blogul Dahna, forum și grupul Dahna, content video și email marketing! Dar cel mai bun ambasador este produsul nostru, pe care ne propunem să-l facem cât mai potrivit pentru clienți.
Câți angajați aveți în prezent? De unde sperați să atrageți noi colegi, atunci când va fi cazul? Cum colaborați cu facultățile de Informatică?
În prezent nu avem angajați, toate activitățile sunt realizate prin contracte de colaborare, prestări servicii, dar în viitorul apropiat vom avea nevoie de cel puțin 2 angajați full time. Am început cu ceva vreme în urmă să lucrăm la brandul de angajator și alegem cu atenție ce informații transmitem în piață. Ne interesează mult tot ceea ce spun cei cu care am colaborat/colaborăm despre noi, fondatorii, și brandul nostru, mai ales atunci când nu suntem de față. Instituțiile de învățământ superior vor fi o variantă de luat în calcul atunci cand ne vom gândi la angajări.
Cum apreciaţi condiţiile oferite investitorilor locali şi străini de către administraţiile locale şi de către Executiv?
Cel puțin la nivel declarativ reprezentanții Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri își doresc ca fiecare antreprenor să poată beneficia de ajutorul statului. Multe dezamăgiri, nemulţumiri, nerealizări, sunt generate în opinia mea de lipsa de comunicare, fapt care duce chiar la imposibilitatea de a oferi antreprenorilor banii pe care guvernul îi alocă pentru diversele forme de susţinere a afacerii. În rest, cred că s-au făcut mari progrese privind cadrul de sprijin pentru dezvoltarea unui business, dar mai ales pentru startup-uri.
Cu ce consultanți (avocați, consilieri în proprietate intelectuală, contabili, evaluatori, consultanți fiscali, specialiști în proiecte cu fonduri europene, experți în resurse umane, etc.) colaborați?
Cu reprezentanți din fiecare categorie enumerată mai sus am interacționat în anumite etape ale dezvoltării afacerii noastre.
Ce impact credeți că va avea această Pandemie asupra business-ului dumneavoastră, având în vedere o comprimare / reducere a consumului, un număr ridicat de insolvențe, o creștere a șomajului, etc., așa cum anunță majoritatea instituțiilor de profil și analiștii economici?
Din punctul de vedere al business-ului nostru anticipăm schimbarea comportamentului consumatorilor și a multor factori decizionali către componenta de sănătate, vor deveni mai responsabili, disciplinați și chiar mai dispuși să investească în sănătate. Facem parte dintre aceia care cred că în următorii ani principalul motor al inovației nu va mai fi tehnologia, piața sau nevoile clienților nesatisfăcute. În opinia noastră, principalul motor al inovației din următorul deceniu va fi dictat de provocările sociale și de mediu. Aceasta este rațiunea noastră, a modului în care valoarea este creată, măsurată și scalată într-un mod durabil din punct de vedere social și financiar, cu scopul de a genera un impact pozitiv asupra unuia sau mai multor obiective sociale, în cazul nostru să ajutăm oamenii să își păstreze o inimă sănătoasă, să mănânce cât mai sănătos pentru a trăi cât mai mult și bine. Startup-urile viitoare de impact vor utiliza provocările globale pentru stimularea inovației, creând modele de impact, și, de ce nu, poate chiar noi industrii. Noi vedem mai multe aspecte pozitive.
Despre Dahna
Aplicația DAHNA este doar una dintre componentele CARDIOHEALTH CARDIOSCIENCE SYSTEM, un sistem integrat de aplicații dedicate acoperirii tuturor verigilor componente ale unui stil de viață sănătos. Construită într-un mod de gândire și de acțiune orientat spre durabilitate, aplicația are impact major asupra longevității individului, protejând organismul de boli precum cele cardiovasculare, depresie, cancer, diabet de tip 2, obezitate, demență sau boala Parkinson. Aplicația are la bază dieta mediteraneeană, recunoscută pentru beneficiile aduse sănătății în general, și care a intrat în 2013 în Patrimoniul UNESCO, drept tezaur universal cu relevanță în sănătate.