sâmbătă, septembrie 7, 2024

Cum restabilim încrederea în timp de criză

Acestă criză a adus multe premiere în mai toate domeniile de activitate. Companii de producție s-au reinventat în producători de măști și dezinfectanți, magazinele online și-au crescut exploziv vânzările pentru aceste produse care nu prezentau înainte mare interes, industria HORECA a fost nevoită să pivoteze spre livrarea la domiciliu, turismul s-a oprit, etc. Ca un efect pozitiv, companii din multe industrii s-au reinventat și și-au accelerat programele de digitalizare și de prezență în mediul online.

Evenimente Club Antreprenor

Mircea Ficahttps://www.clubantreprenor.ro/
Fondator Revista Club Antreprenor & clubantreprenor.ro

Autor: Florentina Șușnea, Managing Partner, PKF Finconta

Acestă criză a adus multe premiere în mai toate domeniile de activitate. Companii de producție s-au reinventat în producători de măști și dezinfectanți, magazinele online și-au crescut exploziv vânzările pentru aceste produse care nu prezentau înainte mare interes, industria HORECA a fost nevoită să pivoteze spre livrarea la domiciliu, turismul s-a oprit, etc. Ca un efect pozitiv, companii din multe industrii s-au reinventat și și-au accelerat programele de digitalizare și de prezență în mediul online.

Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:

24 septembrie 2024: ESG – noua moralitate de business, Ediția a II-a
26 septembrie 2024: Gala Club Antreprenor, Ediția a XVI-a
3 octombrie 2024: Viitorul afacerilor de familie în România, Ediția a II-a
15 octombrie 2024: Soluții pentru finanțarea companiilor, Ediția a III-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP

Domeniul managementului financiar nu a rămas nici el neatins. Nevoia de informație de calitate recuperează încrederea în timpul unor perioade de criză caracterizate de incertitudini.

Raportarea financiară este furnizor de încredere. Provocărilor cunoscute din acest domeniu li s-au adăugat altele noi. Selectez aici trei dintre acestea pentru a le aborda mai detaliat.

  1. Riscul lipsei de lichiditate

Este intuitiv pentru oricine că în timp de criză dacă nu ai bani pe care să-i poți accesa pentru a finanța operațiunile îți închizi activitatea. Companiile care au o rezervă de bani prin care să iși asigure derularea activității curente în următoarele 6-12 luni au o șansă mai bună la revenirea din criză. Dincolo de acest element, cred că puterea de adaptare a echipei la efectele crizei economice generate de COVID-19 și modalitatea prin care și-a făcut simțită prezența în viața economică a clienților în această perioadă sporesc sau nu șansele de menținere sau revenire economică ale companiei.

Pe de altă parte, probabilitatea ca anumite incertitudini materiale să pună în pericol desfășurarea activității economice ale unei companii este foarte mare în această perioadă și atunci elaborarea documentelor financiare se face plecând de la ipoteza riscului de lichiditate. Dacă o companie își elaborează documentele financiare în baza acestei ipoteze ar trebui să fie transparentă în legătură cu poziția financiară reală.

  1. Evaluarea deprecierii

În raportările lor periodice, companiile includ și deprecierea activelor non-financiare. În cazul multor companii, suspendarea activității prin oprirea utilajelor, importurilor sau exporturilor, transportului pot reprezenta indicatori de depreciere. Atunci când evaluează deprecierea unui activ companiile trebuie să determine cantitatea recuperabilă în bani a activului respectiv, beneficiile și numerarul pe care îl va genera în viitor și anumite așteptări de variație în fluxul de numerar.

Prognoza cu  privire la evoluția fluxului de numerar se corelează cu estimările managementului în legătură cu condițiile economice ce acoperă perioda de viață estimată a activului. În condițiile actuale este o provocare mare să faci prognoza bugetului relevantă pentru fluxul de numerar pentru că nu știi dacă această prognoză va fi validată de perfomanță.

  1. Modificarea contractelor

Urmare a operațiunilor perturbate, a costurilor operaționale mai mari sau a veniturilor pierdute, așa cum am punctat deja, provocările asupra fluxului de numerar devin tot mai mari. Ca să obțină finanțare suplimentară, companiile pot recurge la modificarea condițiilor de plată din contractele comerciale, la factoring, la finanțare bancară sau la finanțare inter-company.

În cazurile care modifică clauzele contractelor comerciale, companiile vor trebui să ia în considerare dacă orice modificare a condițiilor contractuale existente reprezintă o modificare substanțială sau, eventual, o încetare a contractului.

Pe de altă parte, există consecințe și pentru creditori. Spre exemplu, băncilor și companiilor de asigurări li se cere să ajute debitorii oferind scutire de la anumite obligații. Acestea vor fi considerare modificări ale contractului și vor face necesară re-evaluarea portofoliului de credite și a pierderilor preconizate. În mod similar, companiile imobiliare vor trebui să ia în considerare consecințele, dacă vor acorda scutire locatarilor la plata chiriilor.

În concluzie

Oricât de neplăcută ar fi această perioadă, pregătirea raportării financiare se face în continuare, chiar dacă în unele sectoare activitatea s-a redus. Transparența este necesară. Menținerea și recuperarea încrederii este vitală. Descoperirea la timp a efectului potențial negativ asupra poziției financiare a companiei și activarea măsurilor pentru prevenirea riscurilor sunt foarte importante pentru recâștigarea încrederii tuturor părților interesate în companie.

Despre PKF Finconta

De 25 de ani, PKF Finconta este una dintre principalele 10 firme de servicii profesionale din România. Ca membri ai PKF International Ltd. suntem parte dintr-o rețea internațională de firme independente din punct de vedere legal, care oferă consultanță și audit oriunde în lume.Grupul PKF Finconta este format din patru societăți cu capital românesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanță, PKF Finconta HR și Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale naționale CECCAR, CAFR, CCFR și UNPIR. Prin intermediul acestora oferim servicii de audit financiar, analiză financiară corporativă, consultanță fiscală, întocmirea dosarului prețurilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolvență, auditarea fondurilor nerambursabile și due diligence de achiziții.

Urmărește-ne:

Ne puteți urmări și pe Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram, YouTube și Google News!

- Abonează-te la revista de business ClubAntreprenor.ro și ZiarulPozitiv.ro -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 2024

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -RoHealth

Latest News

Pentru noul an școlar, eMAG are peste 640.000 de produse în ofertă ce pot fi achitate în 12, 24 sau 36 de rate 

97% din articolele aflate în oferta back-to-school eMAG beneficiază de livrare gratuită cu Genius Familiile plătesc, în medie, aproape...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business ClubAntreprenor.ro și ZiarulPozitiv.ro -ABONAMENT 2024 Club Antreprenor Ziarul Pozitiv