Prezentarea sondajului privind calitatea climatului investițional AmCham Romania 6 iulie 2020
AmCham Romania a prezentat rezultatele unei noi ediții a sondajului privind calitatea climatului investițional în România. Răspunsurile la întrebările ce au vizat în mod special nivelul de apreciere a avantajelor competitive ale României, a principalelor condiții de piață și a măsurilor cu impact în economie din ultimul an întăresc semnalul de alarmă cu privire la sustenabilitatea creșterii economice în lipsa investițiilor publice, îndeosebi în proiecte de infrastructură de transport.
Deși majoritatea companiilor respondente confimă menținerea și în 2019 a tendinței de creștere a veniturilor, a investițiilor și a numărului de angajați, acestea exprimă totodată îngrijorarea cu privire la acele aspecte care afectează climatul investițional. Cele mai apreciate condiții de piață care au contribuit la performanța raportată de companii sunt calitatea infrastructurii digitale (52%), a capitalului uman (50%), și nivelul de impozitare a companiilor. La polul opus, sunt considerate precare calitatea infrastructurii de transport, ce se regăsește într-un covârșitor procent de 94% din răspunsuri, urmată de lipsa politicilor și programelor de investiții publice, cu 66% și stabilitatea macroeconomică, cu 59%.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
13 mai 2025: Cum reducem fenomenul contrafacerilor?, Ediția a V-a
15 mai 2025: Forumul antreprenorilor din construcții și imobiliare – Ediția a II-a
27 mai 2025: Forumul antreprenorilor din sectorul agricol și industria alimentară, Ediția a IV-a
12 iunie 2025: Criminalitatea cibernetică în perioada digitalizării economiei și în vreme de război, Ediția a IV-a
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
În acest context, principalele trei măsuri pe care respondenții le văd necesare pentru îmbunătățirea semnificativă a cadrului investițional și a competitivității economice a României sunt revizuirea calității cheltuielor publice și canalizarea lor către investiții (64%), creșterea absorbției fondurilor Europene (55%) și investițiile în infrastructură (51%).
“Este evident din aceste răspunsuri că sursa de îngrijorare pentru mediul de afaceri se află în zona politicilor publice care s-au orientat preponderent către stimularea consumului, prin majorarea cheltuielilor curente ale statului, și au lăsat în planul al doilea investițiile deși calitatea infrastructurii fizice este precară. Lipsa de investiții publice acționează ca o frână pentru creșterea sănătoasă a economiei și, mai mult, creează vulnerabilități din cauza deficitelor și a datoriei publice în creștere care restrâng tot mai mult posibilitățile de finanțare a investițiilor și generează riscuri în cazul unei recesiuni economice” a declarat Ionuț Simion, Președintele Camerei de Comerț Americane în Romania (AmCham Romania).
În topul celor mai apreciate avantaje, în mod surprinzător nu se află creșterea economică, 87% dintre companiile participante la sondaj apreciind mai mult potențialul de creștere, 78% calitatea României de membru EU și 53% calitatea capitalului uman, ceea ce demonstrează că UE este considerată principala ancoră de stabilitate într-un climat local perceput ca advers din perspectiva politicilor publice. În același timp, observăm că deocamdată capitalul uman este un punct forte pentru România, dificil de menținut însă în mixul de avantaje competitive în lipsa unor măsuri urgente de a adresa riscurile demografice și de redresare a sistemului educațional.
În ansamblu, răspunsurile celor 120 de companii membre AmCham Romania participante la sondaj, companii mari și mici din toate domeniile de activitate, reprezentative pentru asociație, denotă prudență, cel mai clar reflectată în deciziile de extindere a investițiilor în România pentru anul 2019. Astfel, cele mai multe companii preconizează în acest an investiții mici, de până la 1 milion EUR, deciziile de investiții fiind puternic condiționate de stabilitatea politică, de investițiile în infrastructură și de creșterea performanței administrației publice.
AmCham Romania va continua să aducă în atenția decidenților prioritățile și recomandările comunității de afaceri pe care o reprezintă în scopul îmbunătățirii climatului investițional și a politicilor publice cu impact în economie.
Despre AmCham România
Camera de Comerț Americană în România (AmCham România) este de 25 de ani între cele mai reprezentative asociații ale comunității de afaceri din România, fiind recunoscută drept un promotor al dialogului public-privat pe teme ce privesc mediul de afaceri, politicile publice cu impact asupra economiei, competitivitatea României sau dinamica relațiilor comerciale între SUA și România.
În prezent, cele peste 430 de companii americane, multinaționale și românești membre ale comunității AmCham România, fac posibilă implicarea AmCham în promovarea priorităților economice pentru multe domenii de activitate, prin grupuri de lucru specializate, precum: Piețe de Capital și Servicii Financiare, Guvernanță Corporatistă, Concurență și Ajutor de Stat, Energie, Fiscalitate, Fonduri Europene, Achiziții Publice și Partneriat Public-Privat, Economie Digitală, Future of Work, Mediu, Real-Estate și Turism.
Pentru companii, afilierea la AmCham reprezintă o expresie a angajamentului și responsabilității față de calitatea climatului investițional în care activează, precum și față de contribuția la evoluția socio-economică a României în ansamblu.
Conexiunea cu mediul de afaceri internațional este asigurată prin acreditarea AmCham România de către Camera de Comerț a SUA, și afilierea la rețeaua europeană a Camerelor de Comerț Americane. În plan intern, AmCham România se bucură de buna colaborare instituțională cu Ambasada Statelor Unite la București, și face parte din platforme de consultare precum Coaliția pentru Dezvoltarea României alături de alte organizații partenere din mediul asociativ care urmăresc obiective comune.